Full version: Odlingslådor?
Sara.
Hej, förra året odlade jag tomater i 10 liters hinkar med mycket gott resultat. Hade borrat hål i botten och sen lecakulor ett par cm i botten. Stack även ner "stöttepinnar". Hinkarna stod sendan i en metalllåda med ca 5 m hög kant runt om. Hade tänkt göra likadant i år om det inte vore för att min kille byggt en odlingslåda till mig (för att hinkarna inte var snygga nog + att han gillar att bygga). Han har inte gjort dem så som jag hade önskat (helst hade jag velat behålla mina hinkar, tror fortfarande inte riktigt på tomater i denna låda).

Eftersom lådan skall stå på balkongen behöver jag klä in den med något på insidan så att inte vattnet rinner igenom och ner till grannarna. Vad? Har tänkt att måla utsidan i samma färg som huset (rött), men ska jag behandla insidan med något också?

Hur har ni andra löst liknande sistuationer eller vad har ni för förslag? Fördelen med att ha hinkarna i metalllådan var ju att vattnet rann ut hinkarna och sedan avdunstade. Att det inte blev ståeende i botten.

[attachment=59084:DSCN2342.JPG]

[attachment=59085:DSCN2344.JPG]

Jag tycker att lådan är jättefin och allt, men helst hade jag velat fortsätta med tomaterna i mina hinkar och odla något mer lågväxande i lådan, tror jag hade blivit mycket bättre/snyggare osv. Typ lite sallad, blommor m.m.
malarmaster
på utsidan skulle jag föreslå äkta falu rödfärg,den andas o kan därmed släppa ut ev. vatten som kommer inifrån.
Insidan bör du klä med plast eller något annat som är tätt.ett lager lecakulor i botten o dräneringshål är tvunget.
Ett annat alternativ till att ha jord i är att behåll hinkarna i lådan o använd lådan som ytterkruka.då slipper du mycket av problematiken med fukt . Ulf
skogstroll
kanske nån bets eller så? Jag tror lådan blir jättebra. Själv har jag en gigantisk odlingslåda (några kvm) med blandade brädor från nån lekpark med graffiti på, den är urhäftig crazy.gif men det ska mycket jord ner i den....
ilPadrino
Kan du inte ställa hinkarna i lådan bara? rolleyes.gif

Plasthinkar är trots allt optimalt för tomater eftersom de behåller fukten så bra och tomater inte får torka ut.
malcolm
Lådorna är perfekta och det är bara att odla på i dem, behövs ingen extrr dränering eller liknande, lecakulor i botten och några extra hål bara.
Mums02
CITAT (skogstroll @ 21-03-2011, 13:05) *
kanske nån bets eller så? Jag tror lådan blir jättebra. Själv har jag en gigantisk odlingslåda (några kvm) med blandade brädor från nån lekpark med graffiti på, den är urhäftig crazy.gif men det ska mycket jord ner i den....

Låter häftigt! Kan man få se bild? angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon