pleximaster
21-03-2011, 13:26
Har ett långt plank målat med falurödfärg som jag vill lätta upp lite genom att sätta upp ett antal spaljeer med någon/några klätterväxter som får klättra upp på det. Höjd på planket är 135 cm, står i mycket solutsatt sydvästläge i en sluttning. Det är svårvattnat, växterna ska stå ut mot vägen och måste dra vattenslangar runt om (planket sluter tätt mot marken) Tillråga på allt är sluttningen brant. Så det kan bli extremt torrt där. Jag kan tänka mig att vattna en till två sesånger men sen måste de klara sig själva med sina rötter. PS styv lerjord.
Jag har tänkt lite på rosor (förslag gärna) eller vin (Vet inte så mycket om dessa, förstör fästkopparna planket?) Vad mer kan man ha?
mvh plexi
pleximaster
21-03-2011, 13:46
Svarar mig själv...
Vad tror Ni om japansk träddödare?
mvh plexi
Alexander-VG-zon3
21-03-2011, 13:59
jag har inte så mycket erfarenhet av japansk träddödare (men vet andra som har) min dog efter första vintern.
vinranka hade ju annars fungerat bra, tål torka när det har etablerat sig. köper du en labruskavindruva/staket druva så vill den ha jord med lägre ph. köper du en vanlig (dock känsligare på vintern) vill den ha kalkrikjord. bägge tål dock torka.
kan ju bli svårt att vattna om det är brant, kan inte lägga in vattendrop eller nåt ?
ilPadrino
23-03-2011, 09:23
Bokharabinda kanske? En av de mest snabbväxande som finns, och dessutom snygg...
http://www.blomsterlandet.se/Produkter/Tra...rabinda_2/13312
steffo100
02-04-2011, 09:17
Hej,
Skulle den här Bokharabindan kunna användas att skyla en ganska trist vy på min norrsida - ca 1.5 meter putsad stenvägg, ganska grunt till berget dock, så kräver den mycket mölla kanske det blir svårt, då välkomnas gärna annat som klarar karg nordansida..
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.