Full version: Hasselfors såjord
Alba
Jag har sett Haselfors Plnteringsjord med älgen men aldrig såjorden.
Är det någon kedja som säljer den ?
Bengt i Särö
CITAT (Alba @ 21-03-2011, 14:14) *
Jag har sett Haselfors Plnteringsjord med älgen men aldrig såjorden.
Är det någon kedja som säljer den ?

De flesta har Hasselfors Planteringsjord plantskolor och gardencenter som garanterar kvalite.
RibesRubusVitis
Till och med Plantagen; där köper jag min Hasselfors Så- och kaktusjord.
Anki V
Jag har jättesvårt att få tag i den här i Sundsvall.

Jag har ringt "överallt" men ingen har den. För två år sedan hittade jag 2 st. 50 literssäckar på Granngården men vill jag köpa mer så måste jag beställa en pall.

Jag köper så och kaktusjorden...som inte alls är lika bra och blandar den med grus för att få den "luftigare".

/Anki
Owe J
Eftersom du nämner älgen gissar jag att du tänker på S-jorden. Tror inte att någon annan såjord är älgmärkt. Det är dessutom i mitt tycke den enda användbara såjorden.
Tyvärr säljs den bara i 50-literssäckar, vilket betyder att i stort sett inga s.k. Gardencenter ("volymförsäljare") tar in den i sitt sortiment. Har man tur kan man hitta den på mindre ställen, ofta hos de som fortfarande förökar lite själva.
Alba
Tack för era svar.
kerstin z5-6
Håller helt med Ove, såjorden ska vara den med perlit..inget annat.Finns den inte -kräv!
Snöflinga
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-03-2011, 23:57) *
Håller helt med Ove, såjorden ska vara den med perlit..inget annat.Finns den inte -kräv!

Annars kan man ju blanda i själv, det brukar jag göra.
AoT hade en såjordstest för några nummer tillbaka. Bäst var enl. dem Emmaljunga och Eldorado.
3 Rölunda 4 Änglamark 5 Hasselfors och sist Växa.

Hasselfors plantjord köper jag alltid. U-jord med älgen tummenupp.gif
octachoron
CITAT (Snöflinga @ 30-03-2011, 22:05) *
AoT hade en såjordstest för några nummer tillbaka. Bäst var enl. dem Emmaljunga och Eldorado.
3 Rölunda 4 Änglamark 5 Hasselfors och sist Växa.

Sedan kan man ju ha vissa tvivel hur AoT:s såjordstest gick till.
Tydligen mättes tillväxten på näringskrävande plantor som bara stod planterade i såjord, dvs en test på kväveinnehållet i såjorden. Inte en test hur bra jorden är för att så perenner som generellt vill ha näringsfattig såjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon