luzen
Jaha då har jag börjat, det som såg så lätt ut på håll visade sig vara ett elände! slap.gif

Vi har en uråldrig spireahäck (den med lila korvblommor) på tomten, den blir grön men får bara enstaka blommor. Ska därför försöka föryngra den, och började idag ta bort tjocka /gamla /döda grenar en bit ovan mark. Men gaah! Hela häcken är ju full av heldöda buskpartier med 2-3cm tjocka, gråa pinnar. Dessutom växer nåt märkligt träd mitt i allt. Häcken är ca 3 meter bred och nästan 2 meter hög.

Vad göra? Tips mottages tacksamt! Skulle önska att hela skiten brann ned... att ta bort hela häcken är ju ett jättejobb! Går det öht att få liv i den tror ni?

luzen
Blomstertanten
Inte för att jag är säker på vilken spirea du har, men spirea går alldeles utmärkt att beskära hårt. Jag skulle nog kapa den ner till ca 5-10 cm så den kan komma igen nerifrån. Angående trädet i häcken så är det kanske svårt att få bort det med rötterna, så det gäller att klippa bort det så fort det kommer upp, till slut tröttar man nog ut det så rötterna dör.
Huggorm
Är det såna här?
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4ckspirea

I såna fall kan du kapa jämns med marken och frakta bort allt material, både gammal och nytt. Gör du det nu kan du räkna med att du har samma höjd igen till hösten nästa år. Kommer inte blomma i år, men kanske nästa år. Den kommer bli grön och fin och fräsch i alla fall.

Vill du bli av med hela häcken? Glöm det, det går inte, den sortens spirea är odödlig biggrin.gif
luzen
Ja precis, en sån jäkel är det! Menar ni alltså att jag kan kapa rubb och stubb längs marken? Går det att få häcken smalare på något vis?
Huggorm
CITAT (luzen @ 21-03-2011, 19:07) *
Ja precis, en sån jäkel är det! Menar ni alltså att jag kan kapa rubb och stubb längs marken? Går det att få häcken smalare på något vis?

Dom är väldigt vanliga runt hus ute på landsbygden, och jag har även ett väldigt snår runt min stuga. Jag har gjort vad jag kunnat för att bli av med dom, men det är lönlöst. Att kapa dom går inte, inte ens om man gör om det fyra gånger om året tröttnar dom. Gräver man bort rötterna går det i teorin, men i praktiken missar man alltid någon rotstump och sedan växer den med extra hög fart i den nygrävda och luckra jorden. Antingen får man stängsla runt och släppa dit getter eller grisar, eller så får man använda roundup.

Edit: Gå över häcken med röjsåg, det är enklast och snabbast. Efter en odlingssäsong är de en meter höga igen och fräscht gröna, efter två säsonger har de i princip nått sluthöjd.
luzen
Ok jag börjar förstå att jag gör bäst i att bli vän med spirean... men om jag vill få liv i häcken ska jag alltså ändå kapa den vid marken, alla grenar? Så växer den upp och frodas?

Märkligt, nu såg jag sista delen i ditt svar, Tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon