Full version: Hjälp med att så!
Pomposso
Hejsan!
Vore ypperligt tacksam om någon kunde förklara hur man skall tänka när man sår?
Jag hade tänkt plantera lite olika typer av perenner och ettåriga växter om någon vecka i ett ny-grävt land
och det slog mig att - hur ska man göra? Lägga frön i fåror och vattna osv men hur skall de fördelas?
Ska fröna distribueras ut efter sort eller kan man blanda hej vilt? Saken är den att att jag inte vet säkert hur mycket plantorna kommer störa varandra när vissa sticker upp tidigare ur jorden och kanske täcker över de andra långsammare individerna. Jag vill ju gärna sprida ut lite ringblommor för att få ut lite färg bland de nykomna perenna växterna som inte blommar. Men bör man vänta tills de kommit upp ur jorden lite då innan man trycker ner de lite raskare ringblommorna? De perenna växterna är bl a akleja, vallmo och fingerborgs-blomma.
Tackar för svar!
//Fredrik
Peztis
Visst kan man blanda hej vilt, bara strö ut dem.
MEN! Kan du se skillnaden mellan dessa fröer när de gror och ogräs? För ogräs kommer det alltid och tränger undan det mesta...

Aklejorna kommer knappast att blomma i år, de brukar bekänna färg och fägring andra året. Finns dock några sorter som blommar på första. Samma sak är det väl med fingerborgsblomma om jag minns rätt.
kerstin z5-6
Jag skulle inte så något frö , på det sättet,Så i byttor skola ut i större o sätt den sen där du vill ha dem--
Gäller fa perenner o ettåriga blommande växter, men även många grönsaker
Pomposso
Mm, det blir nog bäst att gruppera dem med tanke på ogräset
som sagt. Svårare blir det med att driva upp dem i krukor eller
liknande, med tanke på att man då måste odla dem hemma och
sedan frakta med dem till landstället. Nej, det skulle inte funka sad.gif
Eva 33c
Kanske kan du prova en kompromiss? Så ettåringana som du tänkt i rabatten. Så perennerna (när du kommer till ditt lantställe) i krukor som får stå ute under sommaren. De skolar du om och sköter som man brukar och så kan du plantera ut dem i rabatten till hösten. Då får de växa utan konkurens. Om du bara sår en massa frön direkt i rabatten är risken stor att du kommer att bli besviken på resultatet. Men om krukalternativet känns omöjligt så har du knappast något val utan du får väl testa på vinst och förlust. Det finns de som har tur smile.gif
Pomposso
CITAT (Eva 33c @ 22-03-2011, 11:34) *
Kanske kan du prova en kompromiss? Så ettåringana som du tänkt i rabatten. Så perennerna (när du kommer till ditt lantställe) i krukor som får stå ute under sommaren. De skolar du om och sköter som man brukar och så kan du plantera ut dem i rabatten till hösten. Då får de växa utan konkurens. Om du bara sår en massa frön direkt i rabatten är risken stor att du kommer att bli besviken på resultatet. Men om krukalternativet känns omöjligt så har du knappast något val utan du får väl testa på vinst och förlust. Det finns de som har tur smile.gif

Tack, för din input! Ja, det vore kanske det bästa altenativet. Måste bara hitta något bra ställe att ställa krukorna isåfall, måste stå under bar himmel tror jag, kommer inte kunna vattna så ofta sad.gif . Men det blir nog till att höfta lite, hoppas det funkar nått så när bra smile.gif
Anki V
Jag brukar gräva ner krukorna jag sått i under någon buske. Där får de skydd för solen och samtidigt fukt från den omgivande jorden.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon