uno
Hej å hå i krukan skall plantorna gå.
Ja man är väl lite poetisk så här på morgonkvisten.
Kvist ja, jag har sått basilika och oregano som nu är någon cm hög.
När jag nu skall omplantera dem är frågan hur många plantor sätter jag i slutkrukan? Ja, jag har dem innomhus och tanken är att där skall de växa farm till utplantering. Om tillväxten blir som jag hoppas, kan jag under våren nypa några blad då och då.

Vist är det en härlig tid. Ljusare och ljusare på morgonen och även ljust en liten stund efter jobbet.
Ha det bra Hej då.
Uno
Åsa, mälardalen zon 2
Basilika brukar jag så direkt i stor kruka(10-12cm) och sedan gallrar jag ifall det blir lite för tätt. Jag brukar låta 3-7 plantor vara kvar beroende på sort Mammuth ger ju ganska kraftiga och stora skott så där brukar det räcka med 3 skott per kruka (man brukar dock behöva plantera över dem i ännu större kruka efter ett tag).

Basilikan brukar inte hålla så länge så det är bra att så nya plantor med jämna mellanrum. Basilika är väldigt känslig för kyla + sniglar brukar kunna kaläta dem ganska snabbt så denna krydda passar bäst i kruka även på sommaren. (Plantorna kan bli väldigt snygga och stora ifall du ger dem rejäla krukor 3-5 liter)

Oregano kan växa ganska trångt med tanke på hur det ser ut ute när de sprider sig rejält (ogräsvarning) med frö. Det brukar vara en ganska tät matta på sina ställen. Fast jag antar att de blir finare ifall man inte stoppar alltför mycket i varje kruka. Så ta upp en tuss och sätt i varje kruka.
uno
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-02-2004, 18:07)
Basilika brukar jag så direkt i stor kruka(10-12cm) och sedan gallrar jag ifall det blir lite för tätt. Jag brukar låta 3-7 plantor vara kvar beroende på sort Mammuth ger ju ganska kraftiga och stora skott så där brukar det räcka med 3 skott per kruka (man brukar dock behöva plantera över dem i ännu större kruka efter ett tag).

Basilikan brukar inte hålla så länge så det är bra att så nya plantor med jämna mellanrum. Basilika är väldigt känslig för kyla + sniglar brukar kunna kaläta dem ganska snabbt så denna krydda passar bäst i kruka även på sommaren. (Plantorna kan bli väldigt snygga och stora ifall du ger dem rejäla krukor 3-5 liter)

Oregano kan växa ganska trångt med tanke på hur det ser ut ute när de sprider sig rejält (ogräsvarning) med frö. Det brukar vara en ganska tät matta på sina ställen. Fast jag antar att de blir finare ifall man inte stoppar alltför mycket i varje kruka. Så ta upp en tuss och sätt i varje kruka.

Tack Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon