[attachment=59101:huset_mm_062.JPG] Den är taggig och det kryllar av såna buskar på tomten. Blommar under en ganska kort tid har jag för mig (har bara haft huset en sommar), och sen kommer avlånga nypon på. Ska den beskäras?
Och bakom den rosa plantan är det nåt med vita bulliga rosor -vad är det?
Herregud det kommer ta flera år bara att få reda på vad tomten innehåller för växter!
Eva i Skåne
22-03-2011, 08:31
Vresros är det inte för det är dom som har platta nypon, men annars kan jag inte så mycket i ämnet. Erfarenhet har jag till viss del för i bostadsområdet där vi bor är hela lekplatsen omgärdad av olika nyponrosor. Fruktansvärt barnovänligt! men det luktar ljuvligt när dom blommar.
Dom kan beskäras hårt. Jag har sett att vissa år klipps dom jäms med marken och växer sen upp till stora buskar igen. Om det behövs vet jag inte, men dom blir kanske väldigt risiga annars...
Jag tror att dom kan fröså sig, med hjälp av fåglar. Kanske är det därför det kryllar av sådana buskar på din tomt. För mycket av det goda?
malcolm
22-03-2011, 11:00
Ta reda på nyponen och koka soppa på dem, inget slår äkta nyponsoppa och Blå Band kan slänga sig i väggen.
Huggorm
22-03-2011, 11:11
CITAT (Eva i Skåne @ 22-03-2011, 08:31)

Vresros är det inte för det är dom som har platta nypon, men annars kan jag inte så mycket i ämnet. Erfarenhet har jag till viss del för i bostadsområdet där vi bor är hela lekplatsen omgärdad av olika nyponrosor. Fruktansvärt barnovänligt! men det luktar ljuvligt när dom blommar.
Perfekt, då springer inte ungarna bort
Eva i Skåne
22-03-2011, 22:06
Jag tänkte inte på det
Kan jag beskära dem nu eller ska jag vänta? De är i behov av föryngring.. tänkte först (precis som med spirean) försöka gräva bort dem, men det är antagligen ett hopplöst projekt så jag har bestämt mig för att försöka bli vän med de växter som finns, kanske tom plantera fler så det blir en hel häck...
Huggorm
22-03-2011, 22:45
Du kan beskära nu om du vill, vårvintern är en ganska bra period
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.