squamata
22-03-2011, 02:16
Hej !
Tänkte köra lite olika växter på balkongen i år och undrar...
kan man köra buskkrasse och slingerkrasse på samma balkkong eller får man nån korsning då ??
Likadant majs ? ... Får man korsning mellan majssorterna om man kör 1 svart o 1 gul sort... ?
Eva i Skåne
22-03-2011, 08:20
Du får det du sätter, dvs både busk- och slingrande krasse. Jag har inte hört att krasse är promiskuös så jag tror att även fröerna blir rätt, om du tänkt ta till året därpå.
Vad gäller majs har jag aldrig odlat det, men jag kan inte tänka mig utan att det funkar med två sorter. Vad gäller fröäkthet får någon annan svara på det.
Åsa, mälardalen zon 2
22-03-2011, 08:34
Det är enbart om man ska skörda FRÖ som man behöver oroa sig för korsningar, det är bara i avkomman den genetiska blandningen syns (och ja majs korsar sig lätt), tänk på att majs vindpollineras och man kan behöva ha flera i en grupp för att få en bra pollinering (vid dålig pollinering blir det inte speciellt många korn på majskolvarna)
squamata
22-03-2011, 15:57
Ja jag hade ju tänkt ta frön på krassen. Får väll ha myggnät över buskkrassen
Men majsen får bli en sort då...
Hur e det med blomman för dagen ? skapas det hybrider där med ? om man kör tex en blå o en röd- ?
...å andra sidan är det ju lite spännande att se hur "barnen" blir...
Eva i Skåne
28-03-2011, 09:47
Jag tror att både blomman för dagen och krasse brukar ge sortäkta frön.
squamata
31-03-2011, 21:47
ja vi får se... hade ju tänkt ta frön i år att så 2012 så...
Åsa, mälardalen zon 2
01-04-2011, 07:41
Och om du ska ta frö måste du kolla så det inte är F1 hybrider för de ger inte sortäkta frö även om du bara har en sort
squamata
02-04-2011, 00:19
ok Nä det ska det inte va.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.