|
Anki på Öland
25-03-2011, 20:42
CITAT (Christa @ 25-03-2011, 17:59)  ................ men jag skulle själv inte vilja avstå från frukt och rotsaker.................Varför inte kunna diskutera utan att försöka frälsa varandra eller racka ner på varandra? Finns ju egentligen ingen orsak att avstå från heller om man inte vill - om man inte är jättestrikt pga hårdbantning eller t.ex. hålla diabetesen stången. Sitter själv just nu och äter en apelsin och inte plockar jag bort rotsaker om det finns i min mat. Blir ju inga jättemassor av kolhydrater med t.ex. en portion ugnsstekta rotsaker. Allting är ju frivilligt även hur strikt man är, dvs hur mycket kolhydrater man tillåter sig - erkänner att jag t.o.m åt en semla med varm mjölk på semmeldagen och inte fick jag några men av det! Försöker definitivt inte frälsa dig Christa och det tycker jag ingen annan heller gjort utan bara förklarat vår sida av saken, men det var ju onödigt då om du har koll på det ändå.
*Stintan*
25-03-2011, 20:55
CITAT (Anki på Öland @ 25-03-2011, 20:42)  Finns ju egentligen ingen orsak att avstå från heller om man inte vill - om man inte är jättestrikt pga hårdbantning eller t.ex. hålla diabetesen stången. Sitter själv just nu och äter en apelsin och inte plockar jag bort rotsaker om det finns i min mat. Blir ju inga jättemassor av kolhydrater med t.ex. en portion ugnsstekta rotsaker. Allting är ju frivilligt även hur strikt man är, dvs hur mycket kolhydrater man tillåter sig - erkänner att jag t.o.m åt en semla med varm mjölk på semmeldagen och inte fick jag några men av det! Försöker definitivt inte frälsa dig Christa och det tycker jag ingen annan heller gjort utan bara förklarat vår sida av saken, men det var ju onödigt då om du har koll på det ändå.  precis.
Idag åt jag potatissallad med rostbiff. Inte världens bästa mat men jäklar vad gott det var. Jag är nog allätare i dess vidaste bemärkelse. Lägg något vällagat på tallriken och jag äter upp det. Ja, makrill har jag nog lite svårt för förstås.
Platinum
25-03-2011, 22:40
Återigen halkar jag in i en tråd som hållit på i flera sidor som på ett bananskal och givetvis har jag inte läst bakåt speciellt mycket. Men det här med mat tycker jag är intressant så då kan det råka bli så.
Själv har jag haft problem med sockerfall för att jag ätit fel för min kropp, har anhöriga som har tillsägelser från doktorer om att de inte får äta si eller så...så detta med mat är inget som har en fram och baksida, det är mer komplext än så.
Jag har dock konstaterat att om man inte har allergier eller någon specifik sjukdomsdiagnos som kräver speciell kost, så kan man äta allt men inte alltid.
Sen jag lade om min kost till, naturligare produkter skall vi kanske kalla det för jag följer ingen hipp diet, smör, standardmjölk, grädde, rent kött (nöt, fläsk, fågel fisk) istället för korv, fibrerbröd istället för rostfralla, rotfrukter som kålrot, palsternacka osv före potatis....så har mina sockerfall eliminerats.
Jag har gått ner några kilo på kuppen också trots att jag unnar mig mig TV-mys som chips, popcorn emellanåt och även intar vin öl emellanåt.
Då jag hade mina sockerfall som värst låg jag på 86kg, nu har jag inga sockerfall och ligger på 74kg trots att jag "unnar mig". Undrar vad doktorn säger vid besiktningen som kanske blir vid 40, vårt landsting har sån kontroll.
Edit: Så har jag slutat med salt också till stor del, grädden och smöret bär fram smakerna bra så jag kryddar mer med örter och inte att förglömma chili och lök av olika slag.
Christa
26-03-2011, 08:40
CITAT (Red Top @ 25-03-2011, 08:45)  Det blir mer och mer uppenbart att de flesta motståndare till LCHF, som skriver i den här tråden, inte har läst artiklarna, som Anma hänvisade till, när hon startade tråden. Om alla gör det, så är det lättare att diskutera. Och Christa, nu har jag funderat länge över dina inlägg i den här tråden, som egentligen handlar om myten om att fett skulle vara farligt. Det verkar som om du opponerar dig ovanligt kraftigt mot de nya rön, som säger att fett är nyttigt, kolhydrater onyttigt. Beror det möjligen på att den avslöjade myten om fettets farlighet, går stick i stäv med vad du kommit fram till och skrivit i din bok? I så fall är det ju tråkigt, men sådana här svängningar har ju förekommit en hel del i modern tid. Gå gärna in på läkaren, Andreas Eenfeldts hemsida och läs mer, eller köp boken "Matrevolutionen-ät dig frisk med riktig mat". KostdoktornFör dem som inte klickade på länkarna och läste artiklarna kommer här en kopia av den första i sin helhet. Med mina fetmarkeringar och färger. Kopia av expressens artikel.Länk"Så blev fett farligt - och nyttigt igen Akta dig för fett, eller? I 30 år har forskarna varnat oss för fet mat - för att vi blir feta och hjärtsjuka av den. Men nu gör den ena professorn efter den andra helt om: Ät fett och bli smal och frisk! Läs den spännande historien om hur det gick till.
Du har hört det förut: Om du äter mindre fett, färre kalorier, fiberrik mat, mycket kolhydrater och motionerar mer så blir du både smal och frisk. Den sanningen är 30 år gammal.
Då kom forskare, hälsoorganisationer och politiker fram till att fett var farligt. Att fettet, framför allt det mättade, höjde kolesterolet och ledde till bland annat diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Förutom att det gjorde oss feta. Som man sa.
Men det var någonting som inte stämde. På dessa 30 år – med de nya kostråden – fördubblades fetman och diabetes ses i dag nästan som en naturlig ålderskrämpa, som dessutom drabbar oss i allt yngre år. Naturligt fett bättre för hälsan
Och det som nyss verkade så självklart är plötsligt inte det längre. Allt fler läkare, forskare och andra hälsointresserade protesterar. Och nu låter det så här: Fett är både nödvändigt och bra för oss. Det vi bör akta oss för är i stället allt sött, de blodsockerhöjande kolhydraterna.
– Mättat fett har ansetts farligt. Men du blir varken friskare eller smalare av fettsnåla lightprodukter, vilket vi tidigare trott, säger läkaren Andreas Eenfeldt, även kallad kostdoktorn efter hans populära blogg med samma namn. – Riktig mat som kött och fisk med naturligt fett är bättre för hälsan än socker och stärkelse.
Hungrig av kolhydrater
– Fett och protein gör dig mätt och nöjd, kolhydrater gör dig hungrig och sugen. I nyutkomna boken ”Matrevolutionen” (Bonnier Fakta) skriver Andreas Eenfeldt att vi faktiskt har blivit totalt vilseledda i kostfrågan fram till nu och att en revolution är på väg. Enligt Eenfeldt var det ett stort misstag att ta bort fett ur kosten och ersätta det med kolhydrater – i form av socker och stärkelserika varor som potatis, pasta, ris och bröd.
Forskningen som de fettsnåla och kolhydratrika kostråden baseras på har visat sig otillräcklig eller till och med förvanskad, i synnerhet just den forskning som gjorde att fett utmålades som en bov för 30 år sedan.Klicka på texten, så kommer du till artikeln. Fettets skadlighet har helt enkelt överdrivits och de nya kolhydraternas påverkan på kroppen och hälsan underskattats.
– Egentligen är det vanlig fysiologi. Mycket kolhydrater gör att du får ett svängande blodsocker som går upp och ner. Det höjer ditt insulin och det är inte bra för dina blodkärl. Vi borde ha tänkt mer fysiologiskt, säger Johan Frostegård, överläkare och professor i medicin vid Karolinska institutet och Karolinska universitetssjukhuset.
– Det som är nytt för människan är de snabba kolhydraterna. – I gamla läkarböcker rekommenderas diabetiker att äta lågkolhydratkost. Men sedan slutade man tänka på hur kroppen fungerar och förlitade sig mer på studier.
"Ingen täckning för att mättat fett är farligt" Lågkolhydratkost ses som en modediet, trots att det var i princip den kosten vi åt innan vi blev bofasta och började odla spannmål, sockerbetor och potatis.
– Och nu har det visat sig att man aldrig hade riktig täckning för att mättat fett är farligt. Det är tråkigt att något som är så dåligt underbyggt har fått sådant genomslag, säger Johan Frostegård.
– Livsmedelsverket och socialstyrelsen har börjat ändra sig, till exempel har de ändrat sin brödrekommendation och godkänt lågkolhydratkost till diabetiker. Men de bör också erkänna att deras kostråd vilar på osäker vetenskap och att vi behöver mer kunskap."Det där att fett är farligt, det har jag faktiskt aldrig hört innan LCHF-förespråkarna började skriva att det ansetts som farligt. Jag har aldrig hört slv säga eller skriva att det är farligt. Kolhydrater är inte heller farliga. Det finns många folkgrupper som lever på nästan enbart kolhydrater som energikälla och de är friska.
MissLeia
26-03-2011, 09:02
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 08:40)  Det där att fett är farligt, det har jag faktiskt aldrig hört innan LCHF-förespråkarna började skriva att det ansetts som farligt. Jag har aldrig hört slv säga eller skriva att det är farligt.
Kolhydrater är inte heller farliga. Det finns många folkgrupper som lever på nästan enbart kolhydrater som energikälla och de är friska. I dagsläget på slv står följande: Mättat fett: Många skulle må bättre av att äta mindre fett. Men för de flesta är det ännu viktigare att byta till rätt sorts fett, det vill säga att äta mindre mättat och mer omättat fett. För mycket fett kan leda till övervikt och dålig fettkvalitet kan leda till hjärt- och kärlsjukdom.
Varför är fettkvaliteten viktig? Mättat fett ökar mängden kolesterol i blodet vilket i sin tur kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom. Omättat fett däremot sänker kolesterolet i blodet och kan på så sätt minska risken för dessa sjukdomar. Läs mer om hur fettkvaliteten påverkar risken för hjärtinfarkt och andra hjärtsjukdomar på länken till höger.
Var finns mättat fett? Mättat fett finns i animaliska livsmedel och en del vegetabiliska oljor, till exempel
fet mjölk och fil smör och matfettsbandningar baserade på smör ost fett kött och charkprodukter som korv och bacon grädde, glass och bakverk choklad kokos- och palmolja.
Hur mycket mättat fett behöver vi? Omkring en tredjedel av allt fett vi äter, eller 10 procent av all energi vi får i oss, bör komma från mättat fett. För en kvinna motsvarar det drygt 20 gram och för en man cirka 30 gram mättat fett per dag.
Tips för att äta mindre mättat fett och mer omättat fett Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar, gärna sådana som innehåller rapsolja. Välj nyckelhålsmärkta mejeri- och charkvaror. Ät fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Använd lättmargarin på smörgåsen.Detta är skitsnack på hög nivå, skärpning slv! Nu är det dags att de uppdaterar sig!
Christa
26-03-2011, 09:18
CITAT (MissLeia @ 26-03-2011, 09:02)  I dagsläget på slv står följande:
Mättat fett: Många skulle må bättre av att äta mindre fett. Men för de flesta är det ännu viktigare att byta till rätt sorts fett, det vill säga att äta mindre mättat och mer omättat fett. För mycket fett kan leda till övervikt och dålig fettkvalitet kan leda till hjärt- och kärlsjukdom.
Varför är fettkvaliteten viktig? Mättat fett ökar mängden kolesterol i blodet vilket i sin tur kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom. Omättat fett däremot sänker kolesterolet i blodet och kan på så sätt minska risken för dessa sjukdomar. Läs mer om hur fettkvaliteten påverkar risken för hjärtinfarkt och andra hjärtsjukdomar på länken till höger.
Var finns mättat fett? Mättat fett finns i animaliska livsmedel och en del vegetabiliska oljor, till exempel
fet mjölk och fil smör och matfettsbandningar baserade på smör ost fett kött och charkprodukter som korv och bacon grädde, glass och bakverk choklad kokos- och palmolja.
Hur mycket mättat fett behöver vi? Omkring en tredjedel av allt fett vi äter, eller 10 procent av all energi vi får i oss, bör komma från mättat fett. För en kvinna motsvarar det drygt 20 gram och för en man cirka 30 gram mättat fett per dag.
Tips för att äta mindre mättat fett och mer omättat fett Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar, gärna sådana som innehåller rapsolja. Välj nyckelhålsmärkta mejeri- och charkvaror. Ät fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Använd lättmargarin på smörgåsen.
Detta är skitsnack på hög nivå, skärpning slv! Nu är det dags att de uppdaterar sig! Denna text vänder sig till blandkostare. Mättat fett sänker insulinkänsligheten och det gör ju inget om man äter LCHF men äter mjölbaserad mat tillsammans med mättat fett och dessutom inte motionerar dagligen då kan det få negativa konsekvenser.
*Stintan*
26-03-2011, 09:18
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 08:40)  Det där att fett är farligt, det har jag faktiskt aldrig hört innan LCHF-förespråkarna började skriva att det ansetts som farligt. Jag har aldrig hört slv säga eller skriva att det är farligt.
Kolhydrater är inte heller farliga. Det finns många folkgrupper som lever på nästan enbart kolhydrater som energikälla och de är friska. Du kan inte mena allvar. Driver du med oss? För övrigt tycker jag att livsmedelsverket ska byta ut sitt inkompetenta korrumperade folk eftersom dom ljuger folk rakt upp i ansiktet.
CITAT (MissLeia @ 26-03-2011, 09:02)  I dagsläget på slv står följande:
Mättat fett: Många skulle må bättre av att äta mindre fett. Men för de flesta är det ännu viktigare att byta till rätt sorts fett, det vill säga att äta mindre mättat och mer omättat fett. För mycket fett kan leda till övervikt och dålig fettkvalitet kan leda till hjärt- och kärlsjukdom.
Tips för att äta mindre mättat fett och mer omättat fett Använd flytande margarin eller olja när du lagar mat eller bakar, gärna sådana som innehåller rapsolja. Välj nyckelhålsmärkta mejeri- och charkvaror. Ät fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Använd lättmargarin på smörgåsen.
Detta är skitsnack på hög nivå, skärpning slv! Nu är det dags att de uppdaterar sig!
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 09:18)  Denna text vänder sig till blandkostare. Mättat fett sänker insulinkänsligheten och det gör ju inget om man äter LCHF men äter mjölbaserad mat tillsammans med mättat fett och dessutom inte motionerar dagligen då kan det få negativa konsekvenser. Är du het säker på att det där inte är en av fettmyterna, det som jag fetmarkerat?
Christa
26-03-2011, 11:22
CITAT (Anma @ 26-03-2011, 10:59)  Är du het säker på att det där inte är en av fettmyterna, det som jag fetmarkerat? Paulun skriver att det är så och han brukar ju vara påläst. Har läst det på andra ställen också.
*Stintan*
26-03-2011, 11:35
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 11:22)  Paulun skriver att det är så och han brukar ju vara påläst. Har läst det på andra ställen också. Paulun är affärsman och vill bara tjäna pengar på folks okunskap. Jag litar mer på forskare än på en som tjänat många miljoner på folks övervikt. Folk verkar svika hans GI-kost mer och mer, det har iallafall blivit ganska tyst.
Christa
26-03-2011, 11:51
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2011, 11:35)  Paulun är affärsman och vill bara tjäna pengar på folks okunskap. Jag litar mer på forskare än på en som tjänat många miljoner på folks övervikt. Folk verkar svika hans GI-kost mer och mer, det har iallafall blivit ganska tyst. Har du hittat någon forskning som säger att mättat fett inte sänker insulinkänsligheten?
Christa
26-03-2011, 12:13
En sak som jag är osäker på kanske någon annan vet. Har för mig att jag läste för länge sedan att skillnaden på mättat fett och fleromättat och omättat är att mättat fett kan lagras direkt i fettcellerna medan växtfetterna måste ta en eller två vändor genom levern först. Detta läste jag i så fall för länge sedan och minns inte var.
Har dock för mig att Paulun skriver att båda mättat och icke mättade fetter hamnar direkt i fettcellerna men att de som inte är mättade är lättare för kroppen att frigöra igen för förbränning.
Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det egentligen ligger till med ovanstående.
Intressant från läkartidningen 2007 Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade?"Sammanfattat Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier. Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter. Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas."
Christa
26-03-2011, 12:28
CITAT (Anma @ 26-03-2011, 12:21)  Intressant från läkartidningen 2007 Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade?"Sammanfattat Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier. Gällande kostrekommendationer för prevention och behandling av tex hjärt–kärlsjukdom säger enhälligt att befolkningen kraftigt bör sänka sitt intag av fett, framför allt intaget av mättat fett och transfetter. Vi behöver nu en ny vetenskaplig debatt och strukturerade systematiska analyser av hela det publicerade underlaget för sambandet mellan fettintag och allvarliga sjukdomar som cancer och hjärtkärlsjukdom. Först då kan nya, vetenskapligt grundade rekommendationer utarbetas." Hinner inte läsa länken just nu men det låter som Uffe Ravnskov eller vad han nu heter. Det beror ju helt på den fysiska statusen på dom som ingår i studien och på vad dom äter i övrigt.
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 12:28)  Hinner inte läsa länken just nu men det låter som Uffe Ravnskov eller vad han nu heter.
Det beror ju helt på den fysiska statusen på dom som ingår i studien och på vad dom äter i övrigt. Göran Berglund, professor goran.berglund@med.lu.se Peter M Nilsson, docent, universitetslektor Margrét Le”sd”ttir, ST-läkare, doktorand; samtliga institutionen för kliniska vetenskaper, Malmö, Lunds universitet, Universitetssjukhuset MAS, Malmö
*Stintan*
26-03-2011, 12:48
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 11:51)  Har du hittat någon forskning som säger att mättat fett inte sänker insulinkänsligheten? Det finns forskning på det men jag orkar inte leta fram den nu. Paulun är iallafall ingen forskare även om han tror det. Det känns som om vi är på väg att börja upprepa det vi sagt hela tiden.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-03-2011, 13:23
Att Paulun bara vill tjäna pengar är vi väl överens om.
Men vem säger att inte han, dr. Eenfeldt eller vad han nu heter, är ut efter samma sak?
Och när jag läser t.ex. "ät dig frisk" och det med fet mat då drar jag också öronen åt för jag skulle bara äta mig sjuk med fett.
Sambon kunde det nog äta, än så länge i alla fall - får se vad undersökningen nästa vecka visar. Men vad skulle han då äta till? Rotfrukter skall man inte äta och med alla kålväxter måste han vara väldigt försiktigt med. Potatis, Ris och pasta skall man ju inte heller äta.
Men jag förstår inte varför alla som äter enligt LCHF alltid tror att bara dom har rätt? Än så länge finns det ju många läkare som är emot det.
Om några mår bättre med LCHF så är det ju bara att gratulera. Jag skulle definitivt inte göra det.
Elisabeth
Det är väl som med allt annat, man anser sig alltid ha rätt i sin egen tro oavsett vad det gäller. Ingen vill väl erkänna att man medvetet har fel? Vill man nu följa en massa olika dieter och metoder och anser sig må bra av det, så ok. Jag äter det jag vill, utan att ta hänsyn till olika forskningsresultat eller profeters s.k. sakkunnighet.
Lever efter mottot, "för mycket eller för lite skämmer allt" M.A.O. Bra råvaror tillagade ifrån grunden.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-03-2011, 13:23)  Men jag förstår inte varför alla som äter enligt LCHF alltid tror att bara dom har rätt? Än så länge finns det ju många läkare som är emot det.
Om några mår bättre med LCHF så är det ju bara att gratulera. Jag skulle definitivt inte göra det.
Elisabeth Nu upprepar jag mig, men den måttliga, inte alltför strikta LCHF-kost jag äter sedan flera år får mig att må väldigt bra. Det började med att jag ville gå ner i vikt för cirka 4 år sedan, jag gick snabbt ner 20 kg och har utan besvär hållit vikten sedan dess. En bonus på det hela är att min problemmage fungerar perfekt numera. Sen hävdar jag inte att detta passar alla, vi är alla olika, men jag mår jättebra och kosten passar min livsstil. Jag tänker sällan på vad jag äter utan kan stoppa i mig det som smakar bra, till och med en och annan semla kan slinka ner fast inte alltför ofta. Gita
*Stintan*
26-03-2011, 13:51
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-03-2011, 13:23)  Att Paulun bara vill tjäna pengar är vi väl överens om.
Men vem säger att inte han, dr. Eenfeldt eller vad han nu heter, är ut efter samma sak?
Och när jag läser t.ex. "ät dig frisk" och det med fet mat då drar jag också öronen åt för jag skulle bara äta mig sjuk med fett.
Sambon kunde det nog äta, än så länge i alla fall - får se vad undersökningen nästa vecka visar. Men vad skulle han då äta till? Rotfrukter skall man inte äta och med alla kålväxter måste han vara väldigt försiktigt med. Potatis, Ris och pasta skall man ju inte heller äta.
Men jag förstår inte varför alla som äter enligt LCHF alltid tror att bara dom har rätt? Än så länge finns det ju många läkare som är emot det.
Elisabeth Ingen har påstått att LCHF är det enda rätta! Ehnfeldt har tillverkar inga kostgrejer, han är läkare. Knepigt om man inte tål kål. Själv gör jag ofta mos på blomkål eller broccolli med en skvätt grädde i, vitkål eller spetskål som får puttra i lite grädde är också gott. Äter även rotsaker ibland men inte i stora lass såklart.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-03-2011, 13:56
Vi gillar spetskål också bägge två men nu måste han av mediciniska skäl vara försiktig med det. Och då riskerar jag ingenting, han var tillräckligt dåligt.
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2011, 13:51)  Ingen har påstått att LCHF är det enda rätta! Ehnfeldt har tillverkar inga kostgrejer, han är läkare. Knepigt om man inte tål kål. Själv gör jag ofta mos på blomkål eller broccolli med en skvätt grädde i, vitkål eller spetskål som får puttra i lite grädde är också gott. Äter även rotsaker ibland men inte i stora lass såklart. Mmmmmm. blomkålsmos är jättegott, blandar man i lite broccoli så blir det också så härligt grönt. Det innehåller relativt lite kolhydrater och är som sagt jättegott istället för ris eller potatis. Ibland smular jag också i knaperstekt bacon. Gita
*Stintan*
26-03-2011, 14:13
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-03-2011, 13:56)  Vi gillar stepskål också bägge två men nu måste han av mediciniska skäl vara försiktig med det. Och då riskerar jag ingenting, han var tillräckligt dåligt. Det går ju inte att veta vad han skulle kunna äta det måste ni ju komma fram till själva i samråd med läkare. CITAT (Gita @ 26-03-2011, 13:59)  Mmmmmm. blomkålsmos är jättegott, blandar man i lite broccoli så blir det också så härligt grönt. Det innehåller relativt lite kolhydrater och är som sagt jättegott istället för ris eller potatis. Ibland smular jag också i knaperstekt bacon. Gita Visst är det jättegott
Christa
26-03-2011, 16:14
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 12:13)  En sak som jag är osäker på kanske någon annan vet. Har för mig att jag läste för länge sedan att skillnaden på mättat fett och fleromättat och omättat är att mättat fett kan lagras direkt i fettcellerna medan växtfetterna måste ta en eller två vändor genom levern först. Detta läste jag i så fall för länge sedan och minns inte var.
Har dock för mig att Paulun skriver att båda mättat och icke mättade fetter hamnar direkt i fettcellerna men att de som inte är mättade är lättare för kroppen att frigöra igen för förbränning.
Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur det egentligen ligger till med ovanstående. Det här vore ju intressant om någon vet något om. Tråden verkar ha halkat in på för eller emot LCHF igen och jäg är som sagt inte emot LCHF.
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 16:14)  En sak som jag är osäker på kanske någon annan vet. Har för mig att jag läste för länge sedan att skillnaden på mättat fett och fleromättat och omättat är att mättat fett kan lagras direkt i fettcellerna medan växtfetterna måste ta en eller två vändor genom levern först. Detta läste jag i så fall för länge sedan och minns inte var. Detta vet jag inget om, men i makens fall skulle det ju då innebära att hans dåliga lever skulle må bättre av att äta bara mättat fett för det skulle då inte belasta levern. Ingen leverläkare har sagt något om det i alla fall.
Christa
26-03-2011, 16:53
CITAT (Anma @ 26-03-2011, 16:35)  Detta vet jag inget om, men i makens fall skulle det ju då innebära att hans dåliga lever skulle må bättre av att äta bara mättat fett för det skulle då inte belasta levern. Ingen leverläkare har sagt något om det i alla fall. Jag menade inte att det fleromättade fettet skulle lagras i levern, bara passera. Har levern blivit bättre av LCHF?
Christa
26-03-2011, 17:06
CITAT (Anma @ 22-03-2011, 12:45)  Precis. Gubben fick ny medicin som gjorde att hans sockervärden gick upp till runt 20. Fast han slutade med medicinen gick värdena inte ner. Efter en månads kämpande med motion och regelbundna mattider sa vi att nu är det stenhårt bort med kolhydrater för hans del ett tag. På en vecka gick värdena ner till 7-8, efter två veckor låg han under 6 en till två timmar efter måltid! Nu äter han inte lika strikt, men bara långsamma kolhydrater och värdena ligger lågt ännu.
Som bonus mår jag mycket bättre i magen. Säger inte att det är så i ditt fall, men man kan ha höga kolestrolvärden även om man är smal. Dessutom låter det som att du inte ärter mängder med snabba kolhydrater. Var det en betablockerare eller diuretika som gjorde att sockret gick upp?
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 16:53)  Jag menade inte att det fleromättade fettet skulle lagras i levern, bara passera.
Har levern blivit bättre av LCHF? Död vävnad är död vävnad oavsett vad man äter. Det gäller att hålla det friska friskt och att inte belasta levern i onödan. Det var närmast det jag tänkte på, att när fettet passerar levern måste levern arbeta och blir då belastad. Sen han la om kosten till LCHF har fettlagret på levern minskat.. Vilket beror på att han gått ner i vikt. CITAT (Christa @ 26-03-2011, 17:06)  Var det en betablockerare eller diuretika som gjorde att sockret gick upp? Det blir för privat om jag börjar redovisa typen av mediciner.
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 17:06)  Var det en betablockerare eller diuretika som gjorde att sockret gick upp? Som jag sagt tidigare Christa så är din matuppfattning inte OK.
merlin68
27-03-2011, 14:46
CITAT (*Stintan* @ 26-03-2011, 12:35)  Paulun är affärsman och vill bara tjäna pengar på folks okunskap. Jag litar mer på forskare än på en som tjänat många miljoner på folks övervikt. Folk verkar svika hans GI-kost mer och mer, det har iallafall blivit ganska tyst. http://www.lchfbutiken.se/Ganska många som skor sig på Lchf också. Kurser och föredrag och gudvetvad. Paulun har en gedigen utbildning och är utbildad näringsfysiolog (Stockholms Universitet) http://www.su.se/samverkan/tidigare-studen...k-paulun-1.5774
CITAT (netha @ 26-03-2011, 23:22)  Som jag sagt tidigare Christa så är din matuppfattning inte OK. Jag uppfattar också det så att Christa lider av någon form av ätstörning och att Odla inte är riktigt rätt forum. När det gäller ätstörningar behövs det profshjälp. Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|