Full version: P-vakt
Gossen Ruda
Förra fredagen parkerade jag som vanligt ovanpå spårvagnsgaraget i Gårda. Någon betalning blev det inte, reparatören höll på med den trasiga automaten. Han sa bara att det är gratis idag. När jag sen återvände för att hämta bilen satt det givetvis en lapp. Ringde och sa som det var och Parkeringsbolaget skulle återkomma. Nu har jag fått bekräftelse på att det är avskrivits. Jag bara funderar, och hon som svarade höll med, borde inte p-vakten reagerat? Alltså mer än att lappa, för jag var inte ensam. Jag kollade bilarna närmast och såg minst 20 andra som lappats. Om det är ovanligt att man lappar bilar och plötsligt finns det hur många som helst borde åtminstone några hjärnceller vaknat. Nu blir det bara en massa onödigt besvär. Eller så har kanske Securitas betalt för varje lapp? Fel i avtalet? Nånstans anar jag dock ett hål i huvudet.
Aqvakul
Alla p-vakter tillhör nog inte de vassaste knivarna i lådan....
theseraphim
CITAT (Gossen Ruda @ 22-03-2011, 12:25) *
Förra fredagen parkerade jag som vanligt ovanpå spårvagnsgaraget i Gårda. Någon betalning blev det inte, reparatören höll på med den trasiga automaten. Han sa bara att det är gratis idag. När jag sen återvände för att hämta bilen satt det givetvis en lapp. Ringde och sa som det var och Parkeringsbolaget skulle återkomma. Nu har jag fått bekräftelse på att det är avskrivits. Jag bara funderar, och hon som svarade höll med, borde inte p-vakten reagerat? Alltså mer än att lappa, för jag var inte ensam. Jag kollade bilarna närmast och såg minst 20 andra som lappats. Om det är ovanligt att man lappar bilar och plötsligt finns det hur många som helst borde åtminstone några hjärnceller vaknat. Nu blir det bara en massa onödigt besvär. Eller så har kanske Securitas betalt för varje lapp? Fel i avtalet? Nånstans anar jag dock ett hål i huvudet.

vet inte hur det är för varje bolag men en del får provision per lappad bil och det är inte helt ovanligt vad jag förstått. Sen ska man bara veta hur många kryphål det finns när det gäller parkeringar tex så måste skyltarna sitta på en viss höjd, sitter de under den höjden så är det helt enkelt gratis osv.
gnon49
Måste vara ett riktigt otacksamt yrke. Ingen blir väl glad över att se en p-vakt i något läge.
Huggorm
Dom lappar eftersom många bara snällt betalar och inte orkar bråka
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 22-03-2011, 14:25) *
Dom lappar eftersom många bara snällt betalar och inte orkar bråka

tyvärr är det nog så.
andersen
CITAT (gnon49 @ 22-03-2011, 14:03) *
Måste vara ett riktigt otacksamt yrke. Ingen blir väl glad över att se en p-vakt i något läge.

Jag blir det när folk parkerar på lastzonen utan för huset där jag bor,eller när jag cyklar på cykelbanan idag tex så på en sträcka av ca 8km så nog fan fanns det fyra fem bilar parkerade på cykel och gång banan,när man då säjer till fordonsägarna så får man inte ett svar.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 22-03-2011, 16:23) *
Jag blir det när folk parkerar på lastzonen utan för huset där jag bor,eller när jag cyklar på cykelbanan idag tex så på en sträcka av ca 8km så nog fan fanns det fyra fem bilar parkerade på cykel och gång banan,när man då säjer till fordonsägarna så får man inte ett svar.

Det är väl klart att bilisterna parkerar på cykelbanan när cyklisterna cyklar på bilvägarna. whistling.gif giggle.gif rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 22-03-2011, 20:04) *

tummenupp.gif yahoo.gif
Tikka
Va bra att det ordnade sig för dig Ruda till slut o vem vet p vakten kanske va helt ny i sitt yrke wink.gif Är en betalautomat trasig eller att en reparatör håller på att laga den ska man ringa nr som står på automaten då tar dom ens bilnr och noterar att betalautomaten är trasig så har jag gjort efter det har jag skrivit en lapp o lagt i rutan. Man ska inte lita på reparatören. Är så många bilar lappade borde ju bolaget vetat om att aparaten var trasig. Finns det fler än en betalaparat hänvisar de att man ska ta den andra o betala i. De som tycker om p vakter är väl alla yrkeslastbilschaufförer i centrum för p vakterna håller lastplatserna fria från vanliga bilar kan jag tänka mig.
Förr kunde man gå in på pbot.nu o få hjälp med färdigskriva överklagande om man fått en p böter...vet inte om sidan finns kvar idag men bra va den wink.gif

Misty
Gossen Ruda:
Exakt samma sak har hänt mig i Spånga, västerort till Stockholm.
Men sedan skiljer sig likheterna, för jag fick nämligen en påminnelse också. Min kollega fick också en!
Fantastiskt, va? Och jag hade hunnit sluta min anställning på företaget, där jag hade bilen och gissa hur kul det var att behöva bråka med P-bolaget och ringa kors och tvärs (med egen telefon)
Jag hotade att polisanmäla dem. Helt plötsligt hände ingenting och när jag ringde dem, hade de själva avskrivit ärendet, utan att meddela mig.
Intelligensen kan också diskuteras.
Överbölingen
Det krävs bara minimal skrivkunnighet och att man kan klockan. Däremot måste man vara döv, ha ett medlidsamt leende och vara snabb att böja sig för käppar och slag.
Gossen Ruda
CITAT (Tikka @ 22-03-2011, 20:32) *
Va bra att det ordnade sig för dig Ruda till slut o vem vet p vakten kanske va helt ny i sitt yrke wink.gif Är en betalautomat trasig eller att en reparatör håller på att laga den ska man ringa nr som står på automaten då tar dom ens bilnr och noterar att betalautomaten är trasig så har jag gjort efter det har jag skrivit en lapp o lagt i rutan. Man ska inte lita på reparatören. Är så många bilar lappade borde ju bolaget vetat om att aparaten var trasig. Finns det fler än en betalaparat hänvisar de att man ska ta den andra o betala i. De som tycker om p vakter är väl alla yrkeslastbilschaufförer i centrum för p vakterna håller lastplatserna fria från vanliga bilar kan jag tänka mig.
Förr kunde man gå in på pbot.nu o få hjälp med färdigskriva överklagande om man fått en p böter...vet inte om sidan finns kvar idag men bra va den wink.gif

Jo, det har hänt någon gång förut. Skillnaden var att jag nu fick en lapp och förmodligen även alla som hade ringt. P-vakten får inte tillgång till vilka som ringt så h*n lappar alla och sen får P-bolaget avskriva lapparna.
pejori
Brukar inte reta mig speciellt på dom.
Med ett undantag, då en nitisk p-vakt lappade mig när jag stog i lastzon och höll på att lasta in bilen.
Jag bak (med bakluckan öppen) och hon fram.
Den skrevs också av. tummenupp.gif
Gillar när dom lappar bilar, som står på handikappsparkeringar av ren lathet. (dom är oftast närmast butikerna)
Aqvakul
Det är ett synnerligen otacksamt jobb. Tanken att inte kunnat få något annat jobb än det, fyller mig med fasa...
*Stintan*
Ibland är dom övernitiska. Som den gången jag hittade en parkeringsruta på en av Sthlms gator och gick till närmsta P-automat , betalade och gick och satte den lilla lappen väl synlig i en klämma innanför rutan. När jag kom tillbaka efter att ha utfört mitt ärende satt en parkeringsbot under vindrutetorkaren. Tvärförbannad ringde jag parkeringsbolaget som då förklarade att jag betalat i fel automat. Automaten tillhörde ett annat bolag och jag hade inte parkerat på det bolagets område. Den rätta automaten fanns mycket längre bort och var dessutom väl skymd. Det var bara att se glad ut och betala.
Gossen Ruda
Jag får väl framhålla att jag skulle inte vilja ha ett samhälle utan p-vakter, jag kommer ihåg hur det såg ut när de strejkade, men lite större tankeförmåga hade inte skadat.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 25-03-2011, 15:55) *
Ibland är dom övernitiska. Som den gången jag hittade en parkeringsruta på en av Sthlms gator och gick till närmsta P-automat , betalade och gick och satte den lilla lappen väl synlig i en klämma innanför rutan. När jag kom tillbaka efter att ha utfört mitt ärende satt en parkeringsbot under vindrutetorkaren. Tvärförbannad ringde jag parkeringsbolaget som då förklarade att jag betalat i fel automat. Automaten tillhörde ett annat bolag och jag hade inte parkerat på det bolagets område. Den rätta automaten fanns mycket längre bort och var dessutom väl skymd. Det var bara att se glad ut och betala.

Sådant gör mig riktigt förb***ad!!! ranting.gif
Det ska vara tydligt utmärkt, om fler bolag delar på P-platserna. rtfm.gif
Skruttis
Har också råkat ut för att betala i fel parkeringsautomat. Den "rätta" satt långt bort och ganska skymt från platsen jag stod på.
Lite medmänsklighet tycker jag att de kunde ha. Man har ju i a f försökt gjort rätt för sig. thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon