Full version: Jordärtskockor?!?!
Annana
Bor utanför Lund i Skåne och hade tänkt odla jordärtskockor i trädgårdslandet. Men jag hittar de inte sådana till försäljning någonstans! Har kollat på Flyinge plantshop, Skåneplantor i Staffanstorp och på Dalby plantskola (som mest verkade öde). Är det någon som vet var jag kan få tag i dessa?
Har ett ganska stort trädgårdsland så jag behöver en del...

Tack så länge! thanks.gif
Preussen
om du inte är intresserad av någon speciell sort går det bra att odla den du köper i grönsaksdisken. en god vän köpte av någon dam på österlen, ska ta och kolla med honom om han minns vart det var. hör annars med www.hannasgarden.se
backis
det går som sagt bra att odla ICA-skockor eller liknande, tänk på att välja ut stora, släta fins skockor då sannolikheten är större att de du skördar i höst ser ut så då. likadant ska du vid skörd spara just de största och finaste för återsådd, på så sätt får du succesivt en hög och jämn kvalite på dina skockor. jag har själv letat efter skockor för plantering för att slippa avla fram kvaliteen men inte fått tag på några. ska bli roligt och se om någon känner till någon som säljer sådana, bor också i skåneland inte så långt från dig så hoppas du får nåt bra tips här som jag kan utnyttja smile.gif
MissB
Har sett både på Tradera (där jag köpte) och på Impecta, så prova där. Det är den blommande sorten, Bianca.
bullerbybo
Jag köpte mina plantor på Coop forum (en sådan med trädgårdsavdelning) i sommras. Det borde gå att ringa dem och fråga vartifrån de köper in dem. Jag minns att det stod ett gårdsnamn på ettiketten men minns ej vilket. Dessutom bor jag i mellansverige så det kanske är i fel ände, men ev. köper de in från olika producenter i olika delar av landet så värt att kolla
Annana
Kan man odla de som finns i grönsaksdisken då? Med potatis rekommenderas ju inte det eftersom de har lättare för att föra med sig sjukdomar och så har jag blivit tillsagd... Eller som vitlök och andra växter, som man ha "besprutats?" så de är sterila och inte går att odla..

Men kan man dela de innan man stoppar dom i jorden? Eller måste de ner hela? Kan man förgro de på en ljus plats som potatis?

Ska även kolla de andra tipsen som jag fått i tråden, tack!!
backis
CITAT (Annana @ 22-03-2011, 19:57) *
Kan man odla de som finns i grönsaksdisken då? Med potatis rekommenderas ju inte det eftersom de har lättare för att föra med sig sjukdomar och så har jag blivit tillsagd... Eller som vitlök och andra växter, som man ha "besprutats?" så de är sterila och inte går att odla..

Men kan man dela de innan man stoppar dom i jorden? Eller måste de ner hela? Kan man förgro de på en ljus plats som potatis?

Ska även kolla de andra tipsen som jag fått i tråden, tack!!

det går utmärkt att odla de från grönsaksdisken, dela INTE dem innan sådd, välj som sagt stora, släta fina att plantera ut. köp krav/biodynamiskt odlade för att vara säker på att de inte är behandlade på något sätt.

och nej, de ska inte förkultiveras, de ska ner i jorden så snart tjälen släppt, näringsrik, lucker jord gärna avgränsad på något sätt annars kan de lätt sprida sig när du skördar dem på hösten, i och för sig angenämt men som jag skrev innan vill man gärna se till att det är de stora fina som man lämnar för återsådd.
EKLO
Men du/ni som odlar skockorna från grönsaksdisken - är det ofta den blommande sorten ni då får tag i?
ilPadrino
Ni som testat jordärtskockor, berätta från början exakt hur ni gjort och hur det har gått, blev jättenyfiken att testa när jag läste det här men vet i stort sett ingenting om hur det man gör. Kronärtskockor har jag för första gången frösått och det växer just nu som ogräs, men jordärtskocka låter ju mer som att sätta potatis... smile.gif
beritskoloni
Jag har köpt jordärtskockor på Hemköp som jag la ner i jorden för två år sedan. De växte bra, blev höga och gröna och blev ganska skockor. De sorter man köper i livsmedelsaffären blommar oftast inte och det tyckte jag var tråkigt och vill byta sort. Men nu är det nästan omöjligt att utrota dem, de sprider sig väldigt för det är svårt att få upp alla skockor ur jorden.

Mitt råd är att gå till en plantskola eller köpa på Impecta.se och då få en blommande sort. De är väldigt vackra och eftersom kommer att växa i många år är det roligare med blommor, nästan som små solrosor.

På bilden kan ni se hur de kom upp andra året när jag trodde att jag utrotat dem. Sedan blev de mycket högre ca 1,5 m och många rotskott.
Scout
CITAT (ilPadrino @ 23-03-2011, 08:37) *
Ni som testat jordärtskockor, berätta från början exakt hur ni gjort och hur det har gått, blev jättenyfiken att testa när jag läste det här men vet i stort sett ingenting om hur det man gör. Kronärtskockor har jag för första gången frösått och det växer just nu som ogräs, men jordärtskocka låter ju mer som att sätta potatis... smile.gif

Att odla jordärtskockor är sjukt enkelt:

Ta stora och släta jordärtskockor som utsäde. Även små och knöliga går utmärkt att så, men det sägs att man kan selektera fram större och slätare skockor genom att välja sånt utsäde. Går att sätta både sen höst och på våren, gärna tidigt. De börjar gro av sig själva så fort tjälen gott ur. Gräv ned dem nån decimeter. Det gör inget om de hamnar för ytligt. Dock välter de lätt när det blåser om de inte står djupt och stabilt, eftersom de blir runt 2m höga och rätt yviga. De är släkt med solrosen och har likartat växtsätt. Går att använda som vinskyddande häck. Blasten blir rikligt med kompostmaterial.

Inga ogräs verkar kunna konkurrera med dem, utan det mesta kvävs snarare under den massiva bladmassan. Inga ohyra verkar besvära dem. Har dock sett små gropar på knölarna som att någon har varit och knaprat lite, min gissning är sniglar men jag har inga bevis. Om det är sorten Bianca så blommar den på hösten med gula blommor. Blommorna håller sig rätt länge i vas. Bianca har vita rotknölar. De som hittas på mataffären är ofta rödaktiga = annan sort.

Jag har satt dem för tätt, men det verkar inte göra så mycket, har fått massor ändå, 15 skockor gav 3st 10litershinkar i min tunga lerjord. Rotknölarna utvecklas rätt sent sägs det, så vänta med skörden till hösten. Eller låt dem ligga kvar i jorden över vintern, för skörd i vår, de tål frost och tjäle på egen hand utan problem. De är perenna och härdiga långt upp i norrland.

Vissa hävdar att skockorna lätt blir ett ogräs om man inte får upp alla små skockorna, men det har jag inte haft några problem med. Det går att låta dem vara kvar på samma plats till nästa år utan att plantera om dem. Men jag hörde någonstans att rotknölarna blir mindre och mindre för varje år om man inte planterar om dem, men det vet jag inte om det stämmer, har ingen källa.

Jordärtskockor är en av de mest underhållsfria växter man kan odla. Lysande nybörjarväxt, går inte att misslyckas med. Ger massor av skörd utan nämnvärd arbetsinsats.

Det sjukaste av allt är att på mataffären kostar dessa, ofta importerade, delikatessrotsaker 80kr/kg i ett litet inplastat folietråg. Man borde bli jordärtskocksbonde på heltid, snacka om förtjänst!!!
ilPadrino
Tack för alla tips, det låter ju hur bra och enkelt som helst, men jag antar att man måste tänka ett par gånger innan man väljer plats att sätta dem om det nu är så att de skjuter rotskott och sprider sig så lätt.
Jag menar, man vill nog inte få in dem i jordgubbslandet direkt... rolleyes.gif

Det här måste man ju definitivt testa!!

Men gäller det generellt att de man köper i matvaruaffären inde får blommor, eller varierar det?
backis
CITAT (ilPadrino @ 23-03-2011, 10:58) *
Tack för alla tips, det låter ju hur bra och enkelt som helst, men jag antar att man måste tänka ett par gånger innan man väljer plats att sätta dem om det nu är så att de skjuter rotskott och sprider sig så lätt.
Jag menar, man vill nog inte få in dem i jordgubbslandet direkt... rolleyes.gif

Det här måste man ju definitivt testa!!

Men gäller det generellt att de man köper i matvaruaffären inde får blommor, eller varierar det?

de sprider sig som sagt pga att man inte får upp alla småknölarna som sedan gror igen i marken, ett tips är att gräva ner en ram, t.ex. en pallkrage som man sedan håller sig inom när man planterar. men det är sant som föregående skrev att de blir mindre för vart år om man låter de omplantera sig själva, man ska efter varje skörd åter välja ut de största o slätaste för återsådd, på så sätt avlar man fram större och finare skockor för vart år.
Annana
CITAT (beritskoloni @ 23-03-2011, 09:27) *
Mitt råd är att gå till en plantskola eller köpa på Impecta.se och då få en blommande sort. De är väldigt vackra och eftersom kommer att växa i många år är det roligare med blommor, nästan som små solrosor.

Hittar inga till salu på Impecta...
Wilmer
Jag har också bra skördresultat från köpta skockor som inte blommar.. Bra häck är de också! Tyvärr upptäckte sorken dem förra vintern och åt av alla skockorna men lämnade slutbiten på alla, de grodde och kom sig lika fint som alltid! Men jag fick inga skockor som vårprimör. Jag gissar att där inte är några i vår heller, sorken bode nog bra där under snön i vintras också. Skulle vara kul att hitta bianca, då skulle jag sätta här hemma. Jag planterar inte om men gödslar. Det som blir kvar är nästa års återväxt, nästan omöjligt att äta upp allt wacko.gif
vicky-g
Vad jag har hört så finns aldrig den blommande sorten i mataffären. Själv köpte jag några dyra små knölar. Tror jag gav 75 kr för 5 st små rackare. Men vad gör man inte om man absolut är ute efter något. tongue.gif
Sköter inte alls om mina vidare bra, men ändå ger det mig många kilo varje år. Eftersom de börjar bli lite mindre och knöligare så tänkte jag byta växtplats nu till våren. Pyssla om dem lite extra för att få fart på dem. Men det är verkligen en tacksam växt som ger skörd nästan hur man än gör.

Troligen så finns det en hel del skockor kvar i landet så om någon är intresserad av den blommande sorten.
Annana
Efter en massa Googlande hittade jag Örtagården Dals i Rostock, de har Bianca, den gula blommande som de säljer. Så de ska skicka mig sådana, wiii! smile.gif

Ni som har odlat de i ett par år, har ni några pallkragar eller annan begränsning eller kan man sätta de fritt i trådgårdslandet utan att de tar över allt?
camillalarsson
CITAT (Annana @ 22-03-2011, 14:07) *
Bor utanför Lund i Skåne och hade tänkt odla jordärtskockor i trädgårdslandet. Men jag hittar de inte sådana till försäljning någonstans! Har kollat på Flyinge plantshop, Skåneplantor i Staffanstorp och på Dalby plantskola (som mest verkade öde). Är det någon som vet var jag kan få tag i dessa?
Har ett ganska stort trädgårdsland så jag behöver en del...

Tack så länge! thanks.gif

Jag har köpt på Mårtenstorget i Lund av torghandlarna tummenupp.gif
KRT
Hade jag sett inlägget tidigare kunde du fått ett antal av mig smile.gif, grävde upp min planta för ca 3 v sedan och tog vara på alla knölar som jag satte igen på nya ställen. Du hade gärna fått av mig! Tyvärr är de nog i tillväxtfas just nu så jag tror inte det är en bra idé att gräva upp dem nu, men hör av dig till hösten så får du gärna några (om du kommer till Sandby och hämtar dem smile.gif ).
Glömde säga att jag inte har en aning om sort, men det blir ca 1,5-2 m höga plantor m gula blommor och flera blommor per planta.
Annana
CITAT (KRT @ 25-04-2011, 14:22) *
Hade jag sett inlägget tidigare kunde du fått ett antal av mig smile.gif, grävde upp min planta för ca 3 v sedan och tog vara på alla knölar som jag satte igen på nya ställen. Du hade gärna fått av mig! Tyvärr är de nog i tillväxtfas just nu så jag tror inte det är en bra idé att gräva upp dem nu, men hör av dig till hösten så får du gärna några (om du kommer till Sandby och hämtar dem smile.gif ).
Glömde säga att jag inte har en aning om sort, men det blir ca 1,5-2 m höga plantor m gula blommor och flera blommor per planta.

Köpte på nätet, får se om de tar sig i år eller vad som händer! Annars hör jag av mig till hösten, bor i Revingeby så jag kan gå till Sandby och hämta några annars! biggrin.gif
KRT
Ja, det är ju inte så långt smile.gif
Hör av dig till hösten om dina köpedkockor inte tar sig eller blommar!
purpurbönan
Har hört att jordärtskockorna behöver ett frostnyp för att utveckla sötma. Nån som vet?
Så jag brukar gräva upp dem som första primör då jag vårgräver. Brukar slänga tillbaka de minsta/knöligaste/trasiga som jag inte vill äta men det ska jag genast sluta med efter att ha läst den här tråden. Som man sår får man skörda, jaja.

Lite sugen på blommande, har bara sett ickeblommande. Bor i malmö så vi kanske kan höras igen för lite växtbyte när ni gräver upp smile.gif

KRT
För att vara helt ärlig - jag visste inte ens att det fanns sorter som INTE blommade smile.gif

Hör av dig till hösten så kan du få några knölar....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon