silos
Jag vill ej längre äta gris eller annan kött så jag bestämde mig för att bli vegetarian.
Strax skall jag äta en jätte god grönsaks soppa som jag tillagade igår.Det blev så mycket soppa att jag gav till dottern med familj.

Finns det många vegetarianer här?
silos
En fråga:kan man gå ner i vikten med vegetarisk mat,har någon här gjort det?
VitaFingrar
Du kan väl gå ner i vikt med vilken mat som helst, bara du förbränner mer kalorier än du stoppar i dig.
silos
CITAT (VitaFingrar @ 22-03-2011, 19:05) *
Du kan väl gå ner i vikt med vilken mat som helst, bara du förbränner mer kalorier än du stoppar i dig.

Alltså,jag måste röra på mig mera kan jag tänka mig.
VitaFingrar
CITAT (silos @ 22-03-2011, 19:08) *
Alltså,jag måste röra på mig mera kan jag tänka mig.

Alltid bra att röra på sig, vare sig man vill gå ner i vikt eller inte. smile.gif Men det går ju att gå ner i vikt utan att motionera särskilt mycket, men då är det ännu viktigare att hålla en strikt diet.
silos
CITAT (VitaFingrar @ 22-03-2011, 19:15) *
Alltid bra att röra på sig, vare sig man vill gå ner i vikt eller inte. smile.gif Men det går ju att gå ner i vikt utan att motionera särskilt mycket, men då är det ännu viktigare att hålla en strikt diet.

Oj oj oj,men jag måste eftersom jag väger 112 kilo och är 169 cm lång.
ingrid fuxwall
För tillfället är även jag vegetarian, när sambon dog slutade jag äta kött men jag tror inte att man går ner i vikt bara för att man avstår från kött.

Allt beror på intaget av kalorier och hur mycket man förbrukar
merlin68
CITAT (silos @ 22-03-2011, 18:55) *
Jag vill ej längre äta gris eller annan kött så jag bestämde mig för att bli vegetarian.
Strax skall jag äta en jätte god grönsaks soppa som jag tillagade igår.Det blev så mycket soppa att jag gav till dottern med familj.

Finns det många vegetarianer här?

Jag tycker att det är en alldeles utmärkt idé Silos! Har nästan lust att hänga på yes.gif Jag åt enbart vegetarisk kost under några år förut men tyckte det var så besvärligt med matlagning till hela familjen som gillar köttgrytor och korv. Just nu är det så att jag lagar mat med nöt och griskött till familjen men själv äter jag enbart kyckling och ibland fisk. Det finns massa kycklingprodukter och kycklingkorv så det är inga problem att äta "samma" mat som resten av familjen. Det är mest av sociala skäl jag inte enbart äter vegetariskt för jag har egentligen ingen längtan efter "att äta lik" sick.gif Nu när barnen i princip är vuxna kommer jag nog att övergå mer och mer till vegetarisk kost men äta ägg och mejeriprodukter. Tror att det kallas för demi-vegetarianism?
En trevlig sak jag la märke till när jag åt vegetariskt var att man tappar all kroppslukt och huden blev sammetslen!
VitaFingrar
Får jag fråga varför du tycker att det är okej att äta kyckling och fisk, när du inte känner för att "äta lik". Kycklingen är väl lika död som andra djur när du stoppar den i munnen?
merlin68
CITAT (VitaFingrar @ 22-03-2011, 22:30) *
Får jag fråga varför du tycker att det är okej att äta kyckling och fisk, när du inte känner för att "äta lik". Kycklingen är väl lika död som andra djur när du stoppar den i munnen?

Du har så rätt VitaFingrar. Lik som lik.....Saken är också den att det inte går att få ner kött av däggdjur längre - fastar i halsen liksom. På ett säkerligen helt felaktigt sätt känns det värre att äta däggdjur än fisk och fågel men naturligtvis är lidandet nog detsamma för alla varelser. Vill inte tänka på fiskindustrin och fiskar som långsamt kvävs ihjäl och har sett vilket lidande kycklingar utsätts för. Ojoj kanske dags att ta steget fullt ut g.gif
silos
CITAT (merlin68 @ 22-03-2011, 22:27) *
Jag tycker att det är en alldeles utmärkt idé Silos! Har nästan lust att hänga på yes.gif Jag åt enbart vegetarisk kost under några år förut men tyckte det var så besvärligt med matlagning till hela familjen som gillar köttgrytor och korv. Just nu är det så att jag lagar mat med nöt och griskött till familjen men själv äter jag enbart kyckling och ibland fisk. Det finns massa kycklingprodukter och kycklingkorv så det är inga problem att äta "samma" mat som resten av familjen. Det är mest av sociala skäl jag inte enbart äter vegetariskt för jag har egentligen ingen längtan efter "att äta lik" sick.gif Nu när barnen i princip är vuxna kommer jag nog att övergå mer och mer till vegetarisk kost men äta ägg och mejeriprodukter. Tror att det kallas för demi-vegetarianism?
En trevlig sak jag la märke till när jag åt vegetariskt var att man tappar all kroppslukt och huden blev sammetslen!

Utan kroppslukter vore ju fint och lent hud är härligt.
Jag har läst någonstans att det finns människor som bara äter frukt,deras fisar doftar frukter då.
*Stintan*
Att man skulle tappa all kroppslukt tror jag inte på. Vegetarianer äter ofta mycket kål, bönor och lök av alla de slag och min erfarenhet säger att det luktar inte gott om vegetarianer.
Gossen Ruda
Det kanske var så att luktsinnet blev sämre så att det var därför merlin inte kände någon kroppslukt. rolleyes.gif Fö är det normalt väldigt svårt att uppfatta den egna kroppslukten, även luktsinnet vänjer sig och reagerar inte på ständig stimuli.

CITAT (*Stintan* @ 23-03-2011, 07:56) *
Att man skulle tappa all kroppslukt tror jag inte på. Vegetarianer äter ofta mycket kål, bönor och lök av alla de slag och min erfarenhet säger att det luktar inte gott om vegetarianer.

Jag säger bara vitlök.
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 23-03-2011, 07:56) *

Näe, och dessutom är dom gröna i nyllet.
Anki på Öland
Förstår inte riktigt om man av etiska skäl inte vill äta kött men ändå dricker mjölk och äter ägg. Har mjölkkor det så mycket bättre än biffkor??? Och är det bättre med höns som bara värper än dom som blir mat??
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag kunde inte bli vegetarian. Helt utan kött, nej

Och ännu värre för mig vore utan fisk
silos
CITAT (Anki på Öland @ 23-03-2011, 09:18) *
Förstår inte riktigt om man av etiska skäl inte vill äta kött men ändå dricker mjölk och äter ägg. Har mjölkkor det så mycket bättre än biffkor??? Och är det bättre med höns som bara värper än dom som blir mat??

Gud har sagt att vi inte skall äta gris och då tyckte jag att jag lika gärna kan bli vegetarian.
Djuren lever inte idag som var meningen från början.Industri fasoner har kommit till många gårdar i våran värld tyvärr.
merlin68
Nej det var faktiskt maken som tyckte att jag luktade så "naturligt gott" wub.gif som frukt smile.gif Själv är jag valdigt luktkänsligt och kunde under tiden jag var vegetarian lukta mig till vem av mina medmännisor som var köttätare. Tror mig - köttätare luktar inte gott för de flesta vegetarianer med något sånär utvecklad luktsinne sick.gif Har en teori om att det kan bero på nog på att människanhar fler svettkörtlar än andra köttätare och att vi därför luktar värre än t ex hundar eller katter g.gif
Gossen Ruda
Svettkörtlar finns hos många djur men de enda som svettas i större utstäckning är förutom människan hästar och kameler. Svetten hos människan är dels luktlös och dels spetsad med div feromoner. Kanske saknar vegeterianer vissa ämnen för att bilda alla feromoner för jag tvivlar på att köttdieten direkt på något skulle påverka svettens halt av olika ämnen. Det är dock bara en fundering, jag kan ha fel.
silos
Tyvärr var jag tvungen att sluta med att vara vegetarian,det blev alldeles för krångligt med att laga mat.
*Stintan*
Ibland är du riktigt rolig Silos giggle.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2011, 15:50) *
Ibland är du riktigt rolig Silos giggle.gif

Eller hur!
ängsvädd
Grattis till beslutet Silos biggrin.gif Man ska följa sitt hjärta och göra det som känns rätt.

Jag är nästan vegetarian, äter sparsamt med kött. Men jag har ju skaffat hund och hunden är ju ett rovdjur som behöver kött, men även växter. Jag köper torrfodret Healthy paws som innehåller kaninkött. Sedan får hon smala kalkon och kyckling. Gurka och morot älskar hon, särskilt gurka.

Lycka till med din nya kosthållning biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon