|
Gossen Ruda
22-03-2011, 20:30
Har funderat på att berika omgivningarna runt sommarstugan med lite buskar/lågvuxna träd. Gärna då blommande. Nu slog det mig, hagtorn skulle kanske passa. Det finns två sätt att skaffa, gräva upp och köpa. Det är lite dåligt med tillgången här omkring så det får kanske bli inköp. Men finns det vanliga svenska hagtornar att köpa? Det brukar mest vara framodlade, gärna utländska sorter. Nån som har koll på tillgång och priser?
Huggorm
22-03-2011, 22:34
Det blir nog svårt att hitta. Eventuellt kan det finnas att köpa någonstans som häck, men se då till att du inte får exempelvis någon manlig klon som är framtagen för att villaägare skall slippa få blommor och bär. Svenska träd är generellt väldigt svåra att hitta till salu, tyvärr.
Hagtorn finns som E-planta, här.Sedan kan man kontakta plantbutiken och be dem ta in. Slån brukar också finnas i välsorterade butiker. Rönn finn ju mängder av varianter av.
Huggorm
23-03-2011, 00:23
CITAT (Cilla @ 22-03-2011, 23:51)  Hagtorn finns som E-planta, här.Sedan kan man kontakta plantbutiken och be dem ta in. Slån brukar också finnas i välsorterade butiker. Rönn finn ju mängder av varianter av. Men det där är en amerikansk sort, och inte någon av de tre svenska. Men absolut planteringsvärda små träd, jag tycker om häckhagtorn. På sätt och vis är det en ännu trevligare sort än de svenska.
Gossen Ruda
23-03-2011, 08:42
Iom att jag tänker plantera ut dem utanför trädgården vill jag ha inhemska arter. Inne i trädgården har jag inga skrupler.  Tror nog också att det är svårt att hitta svenska sorter i plantskolorna, det blir nog en utfärd med spaden.
Kryddan03
23-03-2011, 19:16
CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2011, 08:42)  Iom att jag tänker plantera ut dem utanför trädgården vill jag ha inhemska arter. Inne i trädgården har jag inga skrupler.  Tror nog också att det är svårt att hitta svenska sorter i plantskolorna, det blir nog en utfärd med spaden. Det får nog bli spadtur. Hittade i och för sig rundhagtorn (Crataegus laevigata) på Rångedalas hemsida. Arten är ju inhemsk men sorten de hade hette 'Lettland'.  Ingen bild och enligt beskrivningen är färgen röd så jag antar att den har rosaröda blommor istället för vita och det är väl inte vad du har tänkt dig om jag förstår dig rätt. En femhundring stycket.
Huggorm
23-03-2011, 19:26
Eller köp några grundstammar för äpple, och ympa på hagtornet där, rosfamiljen är ju ganska tolerant mot sådant
Gossen Ruda
23-03-2011, 20:22
CITAT (Kryddan03 @ 23-03-2011, 19:16)  Det får nog bli spadtur. Hittade i och för sig rundhagtorn (Crataegus laevigata) på Rångedalas hemsida. Arten är ju inhemsk men sorten de hade hette 'Lettland'.  Ingen bild och enligt beskrivningen är färgen röd så jag antar att den har rosaröda blommor istället för vita och det är väl inte vad du har tänkt dig om jag förstår dig rätt. En femhundring stycket. Brrr, då var köp bortröstat. Spaddags. Eller kan man ta sticklingar? Det finns några buskar en bit härifrån men de är i grävskopestorlek.
Kryddan03
23-03-2011, 20:43
CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2011, 20:22)  Brrr, då var köp bortröstat. Spaddags. Eller kan man ta sticklingar? Det finns några buskar en bit härifrån men de är i grävskopestorlek. Sticka går nog, men jag har hört att hagtorn skall vara lite kinkiga (har inte prövat själv). Dessutom är det väl oftast bäst att ta halvförvedade årsskott till sticklingar och det lär du nog inte finna förrän efter midsommar. Att rota sticklingar känns ju också som att det kommer att ta ett bra tag innan du har någorlunda storlek på dem. Kan du inte kolla om det finns mindre fröplantor vid buskarna? Är inte säker på om de får rotskott också - i så fall borde det finnas sådana också kring buskarna du skriver om.
Gossen Ruda
23-03-2011, 21:32
CITAT (Kryddan03 @ 23-03-2011, 20:43)  Sticka går nog, men jag har hört att hagtorn skall vara lite kinkiga (har inte prövat själv). Dessutom är det väl oftast bäst att ta halvförvedade årsskott till sticklingar och det lär du nog inte finna förrän efter midsommar. Att rota sticklingar känns ju också som att det kommer att ta ett bra tag innan du har någorlunda storlek på dem.
Kan du inte kolla om det finns mindre fröplantor vid buskarna? Är inte säker på om de får rotskott också - i så fall borde det finnas sådana också kring buskarna du skriver om. Jo, jag har tänkt att kolla omgivningarna.
malcolm
23-03-2011, 22:09
Plantera INTE amerikansk hagtorn, det är det värsta skit som finns.
Huggorm
23-03-2011, 22:23
CITAT (malcolm @ 23-03-2011, 22:09)  Plantera INTE amerikansk hagtorn, det är det värsta skit som finns. Varför? Jag tycker om dem
malcolm
23-03-2011, 22:31
De är taggiga och jävliga och inte är de speciellt snygga heller, har haft detta elände som häck runt tomten sedan jag flyttade till huset -87 och de skall bort så fort jag har råd att ersätta med annat.
Huggorm
23-03-2011, 22:58
Äsch, jag tycker de är snygga med sina vita blommor, röda frukter och först frodigt gröna och på hösten skarpt gula löv
malcolm
23-03-2011, 23:00
Du kan få mina.
Huggorm
23-03-2011, 23:11
CITAT (malcolm @ 23-03-2011, 23:00)  Du kan få mina. Hade du inte bott så långt bort hade jag kanske kommit och befriat dig från dem
malcolm
23-03-2011, 23:13
Problemet är att de är uppblandade med en himla massa lönn också. Hatar lönn.
Huggorm
23-03-2011, 23:18
CITAT (malcolm @ 23-03-2011, 23:13)  Problemet är att de är uppblandade med en himla massa lönn också. Hatar lönn.  Du har en konstig smak, lönn är ju extremt trevliga träd
malcolm
23-03-2011, 23:20
Inte när de växer som ogräs där man inte vill ha dem. Hatar lönn!
Huggorm
23-03-2011, 23:25
Men det är ju bara att dra upp, så dör dom? Här hos mig har ett rådjur fått smak för lönn, så det äter upp alla småplantor det hittar, även naverlönn och tysklönn. Det riktar verkligen in sig på lönn och gör sig besvär för att välja dessa, och går förbi annat på sin väg dit
Gossen Ruda
24-03-2011, 14:08
För att återgå till hagtornen så var jag och kollade nu. 4 buskar/småträd på 3-5 meter, inga fröplantor. Möjligen kommer jag att prova med sticklingar, det värsta som kan hända är att de inte tar sig.
merlin68
27-03-2011, 15:26
CITAT (malcolm @ 23-03-2011, 23:31)  De är taggiga och jävliga och inte är de speciellt snygga heller, har haft detta elände som häck runt tomten sedan jag flyttade till huset -87 och de skall bort så fort jag har råd att ersätta med annat. Då kommer jag och hämtar dina hagtorn innan du kastar bort dem  Tycker att min hagtornshäck är guld värd (minst). Håller bort rådjur, älg och elaka ungdomar som saboterar på tomten nattetid. Sedan jag planterade hagtornen är de BORTA  Sedan kan man använda frukterna i köket har ett bra recept på hagtorns-pesto:) och som ingrediens i t ex efterrätter, smaksätter snaps och likör. Te på hagtorn är cirkulationsfrämjande och stärker hjärtat osv  Edit: Har lagt in receptet på hagtorns-peston under fliken recept!
Gossen Ruda
14-06-2011, 08:53
Fick en ingivelse och frågade på Trädgårdsforum i Landvetter. Krukodlade fanns att beställa men priset var för högt. Fast sen kom hon på häckhagtorn och det fanns barrotade plantor från kylrum att beställa fortfarande. Blev så så nu har jag planterat 10 plantor á 38 kr st. Visserligen blev det C. flabellata men i brist på bättre...
Sisilisko
17-06-2011, 14:23
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|