Full version: Sätta potatis?
jimmy76x
Kan man sätta potatis nu om man kör i pallkrage?
tantGröön
Ja jag undrar också, jag vill sätta mina nästa vecka i pallkrage, zon 1.
Det känns varmt. Förstörs potatisen om det är för kallt eller de bara pausar?
sofia75
Jag har också på denna frågan. Jag har även glasskivor på så att dom blir som drivbänkar. Kan det vara lagom att sätta potatisen runt första april då?
EKLO
Frågan är ju vid vilken lägsta temperatur olika grönsaker växer. De flesta grönsaksfröer gror och börjar växa i landen redan vid +4-6 grader. Men de växer ju inte snabbt och mycket förrän det blir något lite varmare.

Andra grönsaksfröer klarar inte så låga temperaturer, och ruttnar i jorden istället i väntan på kanske 8-15 grader (tex de flesta bönor, rödbetor, gurka..)

Hur det ligger till med potatis vet jag eg. inte, men eftersom det inte är fråga om frön skulle jag tro att de behöver mer värme än 4-5 grader - risken med tidig plantering i kyla bör vara att de kan ruttna. Och jag har svårt att tro att de verkligen växer i den takt som är bra om jorden är kall. Men vet gör jag inte. Hur varm är jorden i era land tro?
Iren
Sen i väntan på rätt jordtemp så kan man ju lägga potatisen på lätt fuktad såjord och låt dom stå varmt o ljust. Då får man ju fina groddar och början på rötter så går det snabbare sen
tantGröön
Åh jag som är så ivrig.
Jag lägger ut dem på groddning nu, så kanske de åker i nästa vecka.
Trots allt, Malmö har 11 grader idag, 4 grader inatt.
Tom R
Mål temperaturen ca 8 cm ned i jorden. Om den er 8 grader eller mer kan du sette poteter. Siden de blir isolert av jorden ville jeg ikke vært bekymra for nattefrost.

Tom
EKLO
CITAT (tantGröön @ 24-03-2011, 12:03) *
Åh jag som är så ivrig.
Jag lägger ut dem på groddning nu, så kanske de åker i nästa vecka.
Trots allt, Malmö har 11 grader idag, 4 grader inatt.

Grejen är väl att de inte växer så värst om du sätter dem nu, om din iver handlar om att få tidig potatis tror jag du vinner i tid av att låta dem rota i jord i sval inomhustemperatur och sedan planterna ut när jorden blivit varmare -
beritskoloni
Det är alldelse för tidigt att sätta potatis i mars! Själv brukar jag ha 1 maj som måldatum, de växer ändå inte innan och här i Göteborg är det fortfarande tjäle i jorden.

Men du kan ju om ca 2 veckor börja att förgro potatis. Lägg dem i en tom äggkartong och ställ dem ljust så bildas det groddar.
tantGröön
Det är visst fler som är ivriga på att få potatisen i jorden, att döma av senaste nyhetsbrevet från odla.nu

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon