Full version: Akvarievatten!
Eva i Västerås
Tack Kajsa för tipset!
Mina blommor har blivit så fina, fast dom får vatten lika sällan som förut.
Men nu får dom bytesvatten från akvariet, och grönskar och ser ut att må jättebra. Saint-Pauliorna är fulla av blom, julkaktusarna blommar om, jättemycket!, alla porslinsblommor, sanseveria och andra torrväxter mår också jättebra.

Varsågoda, tipset vidarebefordras härmed till hela gänget här.

Hälsningar
Eva
Maria i Helsingborg
Detta har jag aldrig hört talas om förut.......då har jag alltså hällt ut makalöst näringsrikt och bra vatten i åratal??? huh.gif
Tack för att du delade med dig!
ThomasJ
Det var ju smart. smile.gif

Då får man hitta på något så man kan spara undan några liter varje ggr man gör ett delvattenbyte.

Man kanske kan ha en tunna stående någonstans i lgh. wink.gif

//Thomas
Tittiluringen
jag har aldrig haft fiskar men antar att sånt vatten börjar lukta om man ställer det i tunna i lght?? wink.gif

men kan man inte ta en kanna därifrån när man vattnar? el måste allt vatten bytas på en gång i akvarier??
bara en undran....

T
ThomasJ
Jo det kan säkert lukta.. smile.gif

Tänkte mig en "öl/whiskey-tunna" med en kran.. (typ) smile.gif

Jag byter ca 40-50l varje gång. Kanske var annan/tredje vecka.. (är lite lat ibland wink.gif)

//Thomas
anna_carolina
hmmm va bra att man fick veta de ska också börja vattna me mitt akvarie vatten smile.gif
Tittiluringen
laugh.gif jag vet vad JAG hade hällt i whiskytunnan laugh.gif
Kajsa
Akvarievatten är bara bäst, när man gör rent och häller i nytt vatten
tillsätter man " Aqua Safe" som neutraliserar klor och tungmetaller.
När man sedan byter vattnet har fiskarna tillsatt naturlig gödning.
Använder det i första hand till alla orkideer, och sedan till så många
växter det räcker till, inte en droppe slängs ut i toaletten.
Boel z4
Ja! visst är det bra! Jag byter ca 6 liter nån gång i månaden och det räcker nästan precis till växterna! (häller det i några vanliga kannor och låter det stå till det används bara)
Tittiluringen
oj... då måste jag har ett stort akvarie... min lägenhet slukar ca25 liter per vattning....

/ T wub.gif
stoffe
CITAT
el måste allt vatten bytas på en gång i akvarier??
bara en undran....
Nej, man byter ca: 1/4

CITAT (Tittiluringen @ 13-02-2004, 16:49)
oj... då måste jag har ett stort akvarie... min lägenhet slukar ca25 liter per vattning....

/ T  wub.gif

byter ~100l i veckan... många blommor blir det... rolleyes.gif tongue.gif
Tingstäde
Ojoj ...

Vet om folk som har trädgård bara för att ha kompost ...
Nu får man ha akvarium för att vattna ...
biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif
Tingstäde
Maria i Helsingborg
Du är rolig du, Tingsträde biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Annlo
Hello!!
En något märklig fråga kommer här...
Jag gör rent botten samtidigt som jag suger upp vattnet så det blir ju en hel del "skit" (eller bajs kanske det heter på en offentlig sida som denna!!) som följer med.Silar ni bort detta så det inte blir över gödning eller har ni med detta också i blomvattnet?
Vad finurligt att vattna med detta vatten förresten!! Har aldrig tänkt tanken själv att det skulle kunna användas så här!!

Annlo smile.gif
Kajsa
Jag vattnar med det också, det är väl en del nyttigheter med där.
Tycker aldrig det är äckligt, eller luktar illa. Byter rätt ofta.
Zappa
Hej titti... borde ju fatta vad du skulle satt i whiskey tunnan rolleyes.gif smile.gif rolleyes.gif
Nina A
hihi.då har jag varit duktig utan att tänkt på det
tyckt bara att det verkat så fånigt att slänga akvarievatten så jag har slagit två flugor i en smäll och vattnat blommorna med vattnet

och blommorna.de mår riktigt bra men jag har a´ldrig förknippat det till vattnet.konstigt nog
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon