Hej!
Letade information om skötsel av häckoxbär och trillade in här, var nu bara tvungen att registrera mig och rådfråga!
Häcken är ca 1,20 hög, jag antar att den planterades för 30 år sedan när husen byggdes. Bosatt i stockholm.
Till saken, vinterns skottande har resulterat i att mängder med snö har knäckt en massa grenar och nu är det många småskador. Redan under förra vintern åkte den på råstryk och jag kämpade tappert med att försöka "reparera", stimulera nytillväxt under förra sommaren. Problemet är att den är kal inne, så fort en skada uppstår blir det som ett hål. Den har växt ut mot vägen så den måste tuktas in, men lättare sagt än gjort har jag insett.
Börjar inse att en hårdbeskärning vore på sin plats? Läst vårvinter vilket jag tolkar som nu, kruxet är att den är begravd i ett snöberg så jag försöker få fram den.
Men kan den tåla den grymma behandligen som det innebär när det är så mycket vatten/fukt? Tänkte mest om (och antagligen när) minusgraderna slår till igen?
Jag skulle vara så tacksam för alla former av råd, tips och framförallt tillvägagångssätt för att få denna i form igen!
Mvh
Trädgårdsamatör!