Full version: Stamma upp fuchsia
Aejohansson
Har satt sticklingar av fuchsia för någon vecka sedan och en av dom var jag tänkt att stamma upp.

Men hur stora bör de vara innan man börjar plocka bort sido-skott?
spacepingo
Jag har stammat upp några fuchsior på kul och jag tog bort alla sidoskott när de var stora nog att få tag i/klippa bort för att de inte skulle ta näring från toppen som skulle växa. Jag lät skotten i toppen vara kvar när stammen var så lång som jag ville ha den men jag fortsatte ta bort skotten längre ned.
Aejohansson
Då har jag plockat bort alla sidoskott på min lilla 10 cm höga fuchsia men lämnade bladen på stammen. Blir spännande det här då jag aldrig testat stamma upp något tidigare.
spacepingo
Sätt en blompinne eller nåt annat som stöd så blir den rak och fin. Jag har för mig att jag bytte pinne flera gånger. Började med en liten och bytte mot större pinnar allt eftersom. Det är också bra att "fästa" stammen mot pinnen med en ståltråd eller något annat man kan byta vartefter. Man får ha lite koll för när stammen blir grövre får den "midjor" där tråden sitter.
Aejohansson
Fixat, nu är det bara vänta och fortsätta planera. Har ett tag kvar då jag bor i zon 5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon