merlin68
Här kan ni testa era mattekunskaper biggrin.gif

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12774041.ab
Carl
Inga problem alls
VitaFingrar
Nä, inte här heller. Är inget mattegeni, men grundskolans matte är inga problem.
malcolm
Lätt som en plätt.

Klarar ni detta? En höna väger 2 kg + hälften av sin vikt, vad väger hon då?
VitaFingrar
2+0,5X=X
2=0,5X
2/0,5=4
X=4

Hönan väger 4 kilo? Kanske. tongue.gif
malcolm
tummenupp.gif
VitaFingrar
CITAT (malcolm @ 23-03-2011, 22:19) *
tummenupp.gif

*Ger mig själv en klapp på axeln
Fler kluringar på lager? biggrin.gif
malcolm
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 22:21) *

Har nå´t om en melon som torkar också men minns den inte nu.
AndersKbg
Det tragiska är att det finns föräldrar som inte klarar matten i åk 3.
De tycker inte att det är viktigt. Hur ska de med den inställningen kunna tala om för sina barn att de måste klara skolan?
Huggorm
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 22:21) *

Tre affärsmän kommer in på ett hotell. Ägaren vill ha 30 kr/natt kr för en trerummare. Männen betalar tio kronor var.
Efter en stund så tycker ägaren att han tagit lite för mycket betalt och vill ge tillbaka fem kronor. Han skickar portiern med fem enkronor som han ska ge männen.
Men portiern tycker det blir svårt att dela upp detta till tre personer, så han tar två kronor själv och ger tillbaka en krona var till männen.

Nu har männen alltså betalat nio kronor var för rummet, alltså 27kr (3x9=27)
Portiern snodde två kronor, alltså 2+27=29.
Vart tog den sista kronan vägen?
Aqvakul
De har betalt 9 kronor var = 27 kronor. Två av dessa tog portiern, så värden fick bara 25 kronor.
VitaFingrar
Gaah, jag blir helt grötig! Det borde ju inte finnas någon sista krona?

Tar fram ett anteckningsblock och fortsätter hjärngympan..
Aqvakul
CITAT (Carl @ 23-03-2011, 21:00) *
Inga problem alls

Busenkelt!
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 23-03-2011, 23:06) *
De har betalt 9 kronor var = 27 kronor. Två av dessa tog portiern, så värden fick bara 25 kronor.

Nu begriper jag ännu mindre! de betalade ju 30 kr
Huggorm
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 23:09) *
Gaah, jag blir helt grötig! Det borde ju inte finnas någon sista krona?

Tar fram ett anteckningsblock och fortsätter hjärngympan..

Det där var mycket roligare än Aqvakuls snabba konstaterande biggrin.gif
VitaFingrar
Hela skiten är ju helt bakvänt!? Sitter här och gråter och känner mig retard som inte fattar! tongue.gif
Huggorm
CITAT (VitaFingrar @ 23-03-2011, 23:21) *
Hela skiten är ju helt bakvänt!? Sitter här och gråter och känner mig retard som inte fattar! tongue.gif

Det är den här raden som lurar dig, det står fel:
"Portiern snodde två kronor, alltså 2+27=29"

Det borde egentligen stå:
"Portiern snodde två kronor, alltså 27-2=25"
Piccante
CITAT (Huggorm @ 23-03-2011, 23:22) *

Jo men, räknar man "baklänges" så betalade de 3*9kr =27 portieren hade tagit 2 alltså fanns det totalt 27 + 2= 29kr eller???
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 23-03-2011, 23:25) *
Jo men, räknar man "baklänges" så betalade de 3*9kr =27 portieren hade tagit 2 alltså fanns det totalt 27 + 2= 29kr eller???

Nej, portiern tog de två kronorna från de inbetalade 27, så hotellägaren fick bara 25kr
VitaFingrar
CITAT (Huggorm @ 23-03-2011, 23:22) *

Jahaa! slap.gif Var det så Aquakul menade! Jag blev ännu mer förvirrad av det han skrev!

Haha, jag fattar nu! Den var lurig! biggrin.gif
Carl

Om man sitter i en båt som befinner sig på en sjö. I båten ligger en sten som väger 20kg. Om man slänger i stenen i sjön. Vad händer med vatten nivån i sjön.

1 Den sjunker
X Den höjs
2 Inget händer
Aqvakul
Jag tror att den sjunker. Då stenens specifika vikt är större än vatten, tränger den undan mer vatten när den ligger i båten.
Gossen Ruda
För att återgå till ursprungsfrågan, hur många tredjeklassare klarar treans matte? Jag vet inte men det klagas allmänt på barnens matematikkunskaper.
AndersKbg
CITAT (Gossen Ruda @ 24-03-2011, 14:55) *
För att återgå till ursprungsfrågan, hur många tredjeklassare klarar treans matte? Jag vet inte men det klagas allmänt på barnens matematikkunskaper.

Tack.

Jag hade också en fundering i tråden men det var roligare att leka.
VitaFingrar
CITAT (Aqvakul @ 24-03-2011, 08:54) *
Jag tror att den sjunker. Då stenens specifika vikt är större än vatten, tränger den undan mer vatten när den ligger i båten.

Den tränger väl undan vatten när man slänger den i sjön också? Jag tror att inget händer.
Carl

Aqvakul vann! Han vinner ett inramat fota av mig i färg visserligen lita gammalt men iaf . Bara sätta i 150 SEK på mitt postgiro så kommer det på posten giggle.gif
VitaFingrar
Skit! Aqva, sluta vara smartare än mig! tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Carl @ 24-03-2011, 15:52) *
Aqvakul vann! Han vinner ett inramat fota av mig i färg visserligen lita gammalt men iaf . Bara sätta i 150 SEK på mitt postgiro så kommer det på posten giggle.gif

Underbart! yahoo.gif
Carl

Vissa åker på en räkmacka genom livet och du är en av dom yaay.gif
Huggorm

Gissar också att det blir allt fler, men den mesta statistiken man ser behandlar ju niondeklassarna eftersom de måste ha godkänt i mattematik för att kunna börja gymnasiet. Sedan kan man fråga sig om det verkligen är nödvändigt att alla läser så mycket mattematik. De flesta har egentligen ingen nytta av det, när man kommit över en viss basnivå, och det enda som händer är att man slår ut människor som är mer praktiskt än teoretiskt lagda.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 24-03-2011, 18:11) *
Gissar också att det blir allt fler, men den mesta statistiken man ser behandlar ju niondeklassarna eftersom de måste ha godkänt i mattematik för att kunna börja gymnasiet. Sedan kan man fråga sig om det verkligen är nödvändigt att alla läser så mycket mattematik. De flesta har egentligen ingen nytta av det, när man kommit över en viss basnivå, och det enda som händer är att man slår ut människor som är mer praktiskt än teoretiskt lagda.

Jo, mycket har man inte användning av senare. Fast OM man skall studera vidare efter grundskolan på linjer där det krävs god kännedom i matematik blir det svårt att läsa in allt på en gång. Skall man dela upp eleverna redan i mitten på grundskolan?
VitaFingrar

Fattar inte varför folk skulle klaga på barnens mattekunskaper. Det är ju som ni säger. Vi lär oss alldeles för mycket matte. Inte har då jag fått användning av att kunna derivata, integraler eller sinus- och cosinussatser.. Så länge man har matte så man klarar sig genom det vardagliga livet så kan är det dumt att klaga.
ryss_борис
CITAT (Carl @ 24-03-2011, 09:33) *
Om man sitter i en båt som befinner sig på en sjö. I båten ligger en sten som väger 20kg. Om man slänger i stenen i sjön. Vad händer med vatten nivån i sjön.

1 Den sjunker
X Den höjs
2 Inget händer

Inget händer. Detta är det korrekta svaret.
VitaFingrar
CITAT (ryss_бори @ 27-03-2011, 23:54) *
Inget händer. Detta är det korrekta svaret.

Nä, tydligen inte. Du tänkte nog som jag gjorde. smile.gif
ryss_борис
CITAT (VitaFingrar @ 24-03-2011, 23:41) *
Fattar inte varför folk skulle klaga på barnens mattekunskaper. Det är ju som ni säger. Vi lär oss alldeles för mycket matte. Inte har då jag fått användning av att kunna derivata, integraler eller sinus- och cosinussatser.. Så länge man har matte så man klarar sig genom det vardagliga livet så kan är det dumt att klaga.

Derivata/integraler etc. kan ju användas inom ekonomi, samt inom en massa andra yrken. Därmed itne sagt att det är nödvändigt inom alla yrken.

Angående om deras kunskaper förbättras eller inte, så gör det väl inte så jävla stor skillnad på det hela taget. Finns viktigare saker att fokusera på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon