Full version: kenros problem
Ondhezt
Hej! Nu r det s att jag vet inte vad jag har gjort fr fel med mina kenrosbebisar. Bladen brjar skrumpna ihop och hnger, verkar inte finnas ngot liv alls i bladen. S nu undrar jag vad jag ska gra fr att bladen ska komma tillbaka och vad jag ska gra fr att sjlva plantan inte ska d. Tack p frhand. /marcus
sparvuggla
Jorden ska vara pors lucker och inte fr blt, det r viktigt. Solig vxtplaxt.
kentbra
Troligtvis str de fr blt eller s hinner inte jorden torka ut.
Jag sr mina Adenium fr i ren sand, ganska grov.
Lgger frna cirka 1 mm djupt. obs lgger, jag stller dem inte.
S fort de skjutit ut grodbladen ordentligt s planterar jag dem, en och i 8 cm plastboxar.
Jordblandningen bestr av 2/3 kaksusjord och 1/6 sand 1/6 sm lecakulor. Lngst ner lgger jag en 1/2 tesked lngtidsgdning (frgglada kulor).
Plantera dem ytligt och vattna snlt varje morgon. Mina fr cirka en matsked varje morgon.
Viktigt att de hinner torka ut innan du vattnar dem nsta gng. r de fortfarande fuktiga dagen eftyer, s har de ftt fr mycket.
De str i fnster mot sydvst i fullt solljus med vrmematta pslagen dygnet runt.
Plantera in om dina Adenium fr tidigt. De vill st trngt och mina 8 cm plastboxar brukar rcka frsta ret.
Nr man planterar om dem kan stta dem lite hgre varje gng. P s stt vxer knlen och blir stor och knotig.
Nu r den perfekta tiden att s Adenium. Solen lyser stark och ljustimmarna kar dag fr dag.
Mina brukar brja blomma andra sommaren, men jag har faktiskt haft plantor som blommat redan frsta sommaren

[attachment=59140:adenium_...sum_30_7.JPG]

Bild p frra rets frsdda plantor. nu i 12 cm plastkruka.

Kent
Ondhezt
Tack fr svaren. Ska lta bli att vattna fr ofta d.
Bassam
Hej
Det som hnder att de str p solen s de kan inte skicka vatten och nring till krona p grund att de fick mycket vatten och det hnder samma sak om de fick lite vatten.

H: Bassam
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon