Full version: Ökenros problem
Ondhezt
Hej! Nu är det så att jag vet inte vad jag har gjort för fel med mina ökenrosbebisar. Bladen börjar skrumpna ihop och hänger, verkar inte finnas något liv alls i bladen. Så nu undrar jag vad jag ska göra för att bladen ska komma tillbaka och vad jag ska göra för att själva plantan inte ska dö. Tack på förhand. /marcus
sparvuggla
Jorden ska vara porös lucker och inte för blöt, det är viktigt. Solig växtplaxt.
kentbra
Troligtvis står de för blöt eller så hinner inte jorden torka ut.
Jag sår mina Adenium frö i ren sand, ganska grov.
Lägger fröna cirka 1 mm djupt. obs lägger, jag ställer dem inte.
Så fort de skjutit ut grodbladen ordentligt så planterar jag dem, en och i 8 cm plastboxar.
Jordblandningen består av 2/3 kaksusjord och 1/6 sand 1/6 små lecakulor. Längst ner lägger jag en 1/2 tesked långtidsgödning (färgglada kulor).
Plantera dem ytligt och vattna snålt varje morgon. Mina får cirka en matsked varje morgon.
Viktigt att de hinner torka ut innan du vattnar dem nästa gång. Är de fortfarande fuktiga dagen eftyer, så har de fått för mycket.
De står i fönster mot sydväst i fullt solljus med värmematta påslagen dygnet runt.
Plantera in om dina Adenium för tidigt. De vill stå trångt och mina 8 cm plastboxar brukar räcka första året.
När man planterar om dem kan sätta dem lite högre varje gång. På så sätt växer knölen och blir stor och knotig.
Nu är den perfekta tiden att så Adenium. Solen lyser stark och ljustimmarna ökar dag för dag.
Mina brukar börja blomma andra sommaren, men jag har faktiskt haft plantor som blommat redan första sommaren

[attachment=59140:adenium_...sum_30_7.JPG]

Bild på förra årets frösådda plantor. nu i 12 cm plastkruka.

Kent
Ondhezt
Tack för svaren. Ska låta bli att vattna för ofta då.
Bassam
Hej
Det som händer att de står på solen så de kan inte skicka vatten och näring till krona på grund att de fick mycket vatten och det händer samma sak om de fick lite vatten.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon