asaleo
Hej!
Har ni gjort något åt era cylindrar som styr öppning av vädringsfönsterna i växthuset?
Jag har ju länge sett att cylindrarna (som är svarta) reagerar främst på solbelysning.
Östra sidans fönster öppnar på förmiddagen och västra sidans fönster öppnar på eftermiddagen.

I dag med mycket sol men kyligt ute, snöväder blandat med sol och mulet öppnar cylindern fönstret trots att det inte är direkt varmt i växthuset.

Jag funderar på att sätta skyddsrör omkring cylindrarna så att de enbart reagerar på lufttemperaturen i växthuset.

Det har ju växt bra i alla år men känns lite fel ändå med hur cylindrarna reagerar.
Har ni gjort något åt det här?
Hälsningar
Margith
Jag kan ändra öppning/stängning på mina genom att skruva lite på cylindern. Har du provat det?
Iren
CITAT (asaleo @ 24-03-2011, 12:27) *
Hej!
Har ni gjort något åt era cylindrar som styr öppning av vädringsfönsterna i växthuset?
Jag har ju länge sett att cylindrarna (som är svarta) reagerar främst på solbelysning.
Östra sidans fönster öppnar på förmiddagen och västra sidans fönster öppnar på eftermiddagen.

I dag med mycket sol men kyligt ute, snöväder blandat med sol och mulet öppnar cylindern fönstret trots att det inte är direkt varmt i växthuset.

Jag funderar på att sätta skyddsrör omkring cylindrarna så att de enbart reagerar på lufttemperaturen i växthuset.

Det har ju växt bra i alla år men känns lite fel ändå med hur cylindrarna reagerar.
Har ni gjort något åt det här?
Hälsningar

Förra året satte jag vit tejp på framsidan cylindern, alltså den sida som var mest exponerad för solen. Fungerade bra, snyggt nja...
Anja Danmark
Som Margith skriver, så kan de formentlig reguleres til først at åbne ved en højere temperatur, end de gør nu.

De åbner jo alt efter, hvor varmt der er helt oppe under taget, så det er jo den temperatur, de skal reguleres efter...

asaleo
Tack irdalen för ditt tips att tejpa sidan mot solen. Det är ju en enkel metod.

Mina cylindrar är idag inställda så att den maximala öppning av fönstret inte når ändläget för fönstret och även att cylinderns maxläge inte kan skada armarna eller cylindern.

Jag vill även att samtliga cylindrar skall öppna lika mycket för en given temperatur på luften.
I dag är det solsidans cylindrar som öppnar mest. Visst går det att justera detta genom att skruva cylindrarna olika men jag vill att öppningen skall styras av lufttemperaturen och inte solens läge.

Jag kan då få maximal vädring i växthuset när det blir riktigt hett eftersom jag kan ställa luckorna att öppna max samtidigt.

Jag monterade idag ett hushållspappers rör runt en cylinder för att skugga den mot solen.
Jag får väl se hur det fungerar.
Hälsningar
Anja Danmark
Det er til enhver tid lufttemperaturen, der får cylinderen til at udvide sig/trække sig sammen - ikke sollyset...

Så papiret virker, fordi det holder lidt af varmen ude, men det er jo meningen, at cylinderne skal styre det, så derfor vil det være bedst, hvis du prøver dig lidt frem med at regulere på cylinderne, indtil de åbner, som du vil have det.

Hvis du stiller cylinderne i skyggesiden til at åbne ved en lidt lavere temperatur end dem i solsiden, vil du jo netop få den effekt, som du vil have - nemlig at de åbner ens i begge sider.

Er det ikke det du mener?

mvh
Anja
asaleo
[quote name='Anja Danmark' date='24-03-2011, 21:17' post='1380898']
Det er til enhver tid lufttemperaturen, der får cylinderen til at udvide sig/trække sig sammen - ikke sollyset...

Så papiret virker, fordi det holder lidt af varmen ude, men det er jo meningen, at cylinderne skal styre det, så derfor vil det være bedst, hvis du prøver dig lidt frem med at regulere på cylinderne, indtil de åbner, som du vil have det.

Hvis du stiller cylinderne i skyggesiden til at åbne ved en lidt lavere temperatur end dem i solsiden, vil du jo netop få den effekt, som du vil have - nemlig at de åbner ens i begge sider.

Er det ikke det du mener?

mvh
Anja

Tack Anja för inlägget!
Om cylindrarna styrde på värmen i växthuset skulle allt vara bra. Det skulle då fungera som du skriver.
Mitt problem är att solen värmer upp de cylindrar som har en gynnsam vinkel mot solen till högre temperatur än den andra sidans cylindrar.
Med vertikala cylindrar skulle dock alla min 6 cylindrar reagera lika.
Det är ju dock opraktiskt med sådana cylindrar. Man skulle slå huvudet i sådana.

På östsidan sitter 3 cylindrar som har en "gynnsam" vinkel (vinkelrätt) för förmiddagssolen.
Dvs de blir varmare än västsidans cylindrar.
De 3 på västsidan har fel lutning för en sol i östläge varför de ej värms upp lika mycket.
På eftermiddagen när solen står i väster blir det tvärtom.
Västra sidans cylindrar blir då varmare.

Om jag justerade cylindrarna efter förmiddagssolen skulle östsidans vädringsfönster knappt öppna när solen kommer till västsidan eftersom de är utskruvade samtidigt som de blir kallare än västsidans.

Genom att skugga cylindrarna för solen hoppas jag på en bättre reglering av ventilationen.
De bör då kunna reglera på lufttemperaturen och inte på soluppvärmning av cylinderkroppen.
Hälsningar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon