Jag har två uteplatser hemma, en i norrläge och en i söder... Jag undrar nu om det går att odla purjolöken på norrsidan(har kvällssol) i pallkrage såklart. Det vore bra för då får jag plats med mer grönsaker på framsidan som är mer solkrävande.

Vad tror ni?
Jag har odlat några rader purjo i tre säsonger nu. Min erfarenhet är att de verkligen behöver sol, så mkt som möjligt. Mina land är små och många, så jag har flyttat runt dem, men de blir inte stora där det är mkt skugga - stor skillnad när de hamnade i soligaste landet hos mig.
Salladsväxter och potatis har ex.vis gått bra i mina mer skuggiga land.
Ajdå, ok... Tänkte att jag skulle kunna klämma in mer grönsaker. Det kommer bli väldigt trångt på framsidan.
Om du har ont om odlingsyta kan du ju tänka på att öka djupet i odlingssängarna, bygga på höjden med en eller ytterligare pallkragar - då kan du plantera grönsakerna tätare eftersom de får gott om rotutrymme, och täckodlar du eller på något annat sätt gödslar jorden så får du ju då öka mängden, liksom vid vattningen.
Men kanske kan du också ha vissa solälskade saker i krukor bredvid?
Jo precis, jag kommer ha en hel del krukor runt omkring också med grönsaker/växter som också vill ha sol.

Men på ena pallkragen kan jag nog ha en extra våning på... Måste kollas!

Tack för svar!