|
merlin68
24-03-2011, 19:47
Just hemkommen från älvsjömässan där jag tillbringade hela dagen med min väninna. Mässan hölls i år i A-hallen, så alla växtföreningar och sällskap som tidigare fanns i B-hallen har fått flytta. Detta gör att mässan känns mindre än tidigare år. Även utbudet has exempelvis trädgårdsamartörerna har krymt dramatiskt, år fanns inga fröer av intresse alls jämfört med tidigare års stora utbud. Blomstervännerna sålde dock en del intressanta fröer för 10kr påsen (många fröer i deras påsar!) och fjolårets fröer 5 påsar för 20kr (enbart perenner men en del intressanta sorter som troligtvis har god grobarhet även i år). Kaktussällskapet hade som vanligt ett stort utbud och hoyavännerna lär inte bli besvikna över det fina utbudet som finns! Samma med de som gillar pelargoner samt gesneriaserna som har en hel del att välja på. Odlarglädjen blir för mig mässans höjdpunkt. Köpte en stor och fin planta av Cornus mas för endast 65kr samt en finfin kraftig planta av den härliga örtväxten björnrot för 50kr! Rara växter har en liten trevlig monter och man får ett mycket trevligt bemötande så de får en extra guldstjärna av mig och impecta fick naturligtvis ett besök men impectas priser verkar ha stigit rejält så där det blev bara lite köp av sockermajs och myskpumpa för mig. Sinclairholm säljer fina sparrisplantor endast hanplantor för bra priser 10st A-kvalitet för 180kr och B-kvalitet för något mindre (minns inte den exakta summan). Sedan finns ju ett stort utbud av pelargoner pelargoner och återigen pelargoner allt från sticklingar till stora plantor. För de som tycker om fuchsia finns det också en hel del intressant. Blomqvist plantskola hade med sig sitt vanliga utbud med en hel del unga äppel, päron och plommonträd med fin härdighet och rätt ovanliga sorter med bra härdighet! Där fanns även sibiriska björbär, chokladkörsbärsbuskar, kanadensiska rosor och pioner av alla de slag. Trevligt! Annars fanns det vanliga krafset som finns på alla mässor men det kan man ju hoppa över om man vill. Förlåt alla stavfel är för trött för att rensa bort dem ur texten!
sommarhumla
24-03-2011, 19:57
Oj vad härligt det låter. Ser verkligen fram emot mitt mässbesök imorgon, och även den förlamande tröttheten när jag stapplar ut därifrån, för det blir med all säkerhet en riktig maratondag. Blev nu inspirerad att se vad Odlarglädjen och Blomqvist plantskola har att bjuda på tex. Det övriga krafs-joxet brukar bara passeras, iallafall av mig och sällskap. Tack så mycket för rapporten merlin68
blomkronan
24-03-2011, 21:50
Jag håller med dig merlin68 mässan kändes MYCKET mindre i år och jag sakna några, men jag gick inte överallt, så jag kanske bara missa dom. Det blir ju att gå en dag till på lördag då vi ska träffas alla odliater. Idag hade jag min shoppingdag och fick med mig sättpoatis hem  ångrar faktist att jag inte köpte mera, få se om jag kanske köper ett par kg till på lördag  Vi ska ju ut och äta på kvällen så jag borde väll inte köpa mer då
Jag ska ju åka dit på lördag med man och grannar :)jag undrar får man tag i Blå Mandel och Blå Kongo sättpotatis på Mässan ?
DykUnderYtan
24-03-2011, 22:57
Den enda blå potatis jag hittat på mässan var Salad Blue förra året. Frågade runt men nix, ingen annan blå. Förrförra året var den enda blåa sorten slut redan på fredagen.  CITAT (blomkronan @ 24-03-2011, 21:50)  Jag håller med dig merlin68 mässan kändes MYCKET mindre i år och jag sakna några, men jag gick inte överallt, så jag kanske bara missa dom. Det blir ju att gå en dag till på lördag då vi ska träffas alla odliater. Idag hade jag min shoppingdag och fick med mig sättpoatis hem  ångrar faktist att jag inte köpte mera, få se om jag kanske köper ett par kg till på lördag  Vi ska ju ut och äta på kvällen så jag borde väll inte köpa mer då  Nämen näää, var du på mässan idag??? Hmm... jag hade ju kunnat åka idag istället för imorgon då ju.
Hmm jag anade det faktiskt det var därför jag frågade här.Konstigt att det ska vara så svårt att hitta speciella potatisorter ! man får helt enkelt spara av dom man köper.Själv satte jag Vit mandel förra året och dom blev faktiskt bra .Astrix satte jag också dom blev kanonfina men jag skulle så gärna vilja ha Blå mandel.
theseraphim
25-03-2011, 07:02
CITAT (Motti @ 25-03-2011, 00:23)  Hmm jag anade det faktiskt det var därför jag frågade här.Konstigt att det ska vara så svårt att hitta speciella potatisorter ! man får helt enkelt spara av dom man köper.Själv satte jag Vit mandel förra året och dom blev faktiskt bra .Astrix satte jag också dom blev kanonfina men jag skulle så gärna vilja ha Blå mandel. de leverantörer jag pratat med säger att efterfrågan är på tok för liten för att kommerisellt satsa på blå potatis i dagsläget.
skogstroll
25-03-2011, 14:53
Lite avis blir jag allt, men jag var på Weibulls idag och handlade för presentkort jag fått på min födelsedag! Det blev två pelargonsticklingar, en fuchsia, en curryört för den gamla dog, en vit änglatrumpet, vermiculit, frön och några liljelökar! Första gången på länge jag inte går på mässan men jag överlever nog  På Weibulls tar de inget inträde heller och kunskap finns ju här
Susanna
25-03-2011, 15:24
Nyss hemkommen från Mässan som dessvärre kändes som en besviklse. Tyckte det var så otroligt mycket krimskrams och saker som inte var trädgårdsrelaterade. Vad har finkläder, smycken, båtkryssningar etc på en trädgårdsmässa att göra? Det blev i alla fall en hel bunt fröer, hoyasticklingar, pioner och ett chokladkörsbär. Det hela var avklarat på 2,5 timme...
Kände mig nöjd och hade köpt det mesta på 1.5 timme sedan strosade jag lätt bort 3 timmar till. Tror att jag trivdes för att för mig var kändes inte mässan längre oöverskådlig.
Håller med Sussana för mycket krimskrams som inte hör hemma på en trädgårdsmässa ja jag tycker så i alla fall.Också nyss hemkommen efter en lång bussfärd,men jag hittade massor av växter Pelargonsticklingar och sättpotatis tre sorter Stockrosor Kanna mm.Såg att Bodafors Pelargonmuse var där men jag har ju bara tjugo minuters bilfärd dit från Nässjö .
Jag var väl där i 6 timmar, jag! Först med min son som tyckte att alla traktorer och liknande var störtskoj! För att inte atala om montern där man kunde prova på olika vattenmunstycken. Till slut såg gubben i montern sur ut så jag fick dra med sonen bort... Sedan gick jag runt med min mamma ett par timmar, träffade blomkronan och DykUnderYtan som hastigast. Där efter så gick jag väl ett varv till... Kom hem med de billiga planteringslådorna från Nelsons (10:-/st el 3 för 25:-), fem påsar med fröer, sex pelargon- och sex fuchsiasticklingar, strilar till PET-flaskor... Har för mig det var något mer...  Jo, en bok till min son. Inte så mycket men jag kände mig rätt nöjd.
anki/ronninge
27-03-2011, 18:26
hej! jo jag var åxå där, på lördagen, mitt 4 år nu och det börjar nog kännas som......att det är samma, samma, samma. jag får nog ta ett eller två sabbats år!!  men inget ont om mässan, många gillar den!
Felicia M
27-03-2011, 20:24
Jag var där idag. Mycket fint att titta på som vanligt men det är mycket som är samma från år till år. Litet mindre av fantastiska uppbyggda "miljöer" i år tyckte jag, litet synd.
Blev en del "fynd"... ett gäng sticklingar, en skylt, en korg m m. Mest nöjd är jag med den dubbla röda julrosen för 100:-.
ängsvädd
27-03-2011, 20:43
Jag orkade tyvärr inte gå på mässan, men en vän som var där köpte en köttätande växt från Brutala blommor - tätört med fina blå blommor. Hon köpte även en grön o en röd ormbunke som påstås vara rådjurssäkra. De var 3 som gick och de gick var i en för sig och tittade för att sedan sammanstråla o fika.
Jag fick faktiskt tag i blå potatis ! inte Blå Kongo men Salad blue 90 kr för ett halvt kilo ,vit mandel och Solist 3 kilo för 60 kr.
CurlySue
28-03-2011, 12:53
Jag och 14-åriga sonen var där på fredagen. Tyckte det var jättekul ! Sonen gjorde bästa fyndet, han hade siktat in sig på 2 st köttätande växter som kostade 60 kr /styck. Han hade bara 28 kr kvar av sina fickpengar. Men har traskade helt sonika fram till försäljaren och sa: jag vill ha dom där 2 men jag har bara 28 kr. En aning paff säljare sa: ja men ok, du får dom för 28 kr Själv handlade jag Stevia fröer, trädgårdshandskar och jordärtskockor. och 2 sekatörer med nån utväxling.
Irene_L
28-03-2011, 17:50
Oj vad mycket inspiration jag fick där! Jag är ju intresserad av saker som man kan ha i trädgården och det fanns det en massa av som jag tog kort på! Vi får se om jag kan fixa något själv sen till min trädgård! Jag gillar ju att göra saker av tråd och på mässan fanns det en massa fina saker att bli inspirerade av: [attachment=59232:m_ssa_collage3.jpg] Här är det lite olika figurer![attachment=59231:m_ssa_collage4.jpg] Mer figurer....så härliga! Åhhh jag blir såå inspirerad![attachment=59230:m_ssan_collage.jpg] På de översta bilderna ser ni en lite annorlunda blomlåda...så smart! Och dom där lådorna som sitter på väggen gillar jag också! Även ljuskronan tyckte jag om! I armeringsnätet till höger hade dom trätt in torra kvistar. Så kan man göra om man vill ha lite mer insynsskyddat![attachment=59229:m_ssa_collage2.jpg] Överst till vänster hade dom gjort en underbar soffa av grenar! Till höger en liten bro över blommorna! Om man vill att trädet ska blomma kan man göra som den understa bilden till vänster...en massa små vaser hängs upp i trädet! Zinkbadkaret skulle jag gärna vilja ha![attachment=59228:m_ssa_collage5.jpg] Skottkärran blev jag också förtjust i! Bilden överst till höger är en ljuskrona gjort av ett gammalt trähjul! Vattenfallet ger mig också egna idéer! Sen på den sista bilden fick det bli en massa trädgårdsfigurer!
För mig var den här mässan en riktigt inspirationsmässa! Och en mässa där man träffar en massa trevliga människor! Jag var på en träff med Odla-medlemmar och sen hälsade jag lite snabbt på härliga bloggare som hade en egen träff! Kul att få träffa er alla!!! Ja vad handlade jag då...jo jag hittade ett jättesött fågelbad som ser ut som en solros, en passionsblomma, lite fröer och flera olika tidningar! Det är roligt att åka på mässan men ojoj så jobbigt det är för min kropp! Men det är bara att ta det riktigt lugnt nu! Det finns ju ett ordspråk som är "Vill man vara fin får man lida pin". Jag har gjort om det ordspråket lite "Vill man göra något roligt får man lida pin"
Vad roligt att få se dina fina bilder!  Jag tyckte betongfåglarna var väldigt fina! Kan inte vara alltför svårt att få till själv....
Jag var där på torsdagen. Tyckte det mesta var bra, men det var ju min första trädgårdsmässa. Skulle köpa lite blommor och kika på växthus var det tänkt men eftersom det tar ett tag innan det kommer hända något på tomten så blev det inte så mycket av det gröna. Köpte 12 olika Pelargonsticklingar, lite liljelökar och några andra lökar jag glömt bort vad det är. Sen blev det några kejsarkronor. Å så blev det ett impulsköp i form av ett växthus (jag som bara skulle titta och ta broschyrer) Växthuset var jag och hämtade på mässan på söndagskvällen.
Fina bilder Irene L. Betongfåglarna såg jag och blev förtjust i, särskilt de större. Hade gärna haft en eller ett par här hemma. "Staketet" i form av armeringsjärn gillade jag också. Har hur mycket björkkvistar sol helst på tomten så jag kan nog få ett bra insynsskydd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|