Söttok06
Ska det stå längre i påsarna? Förra året fick jag ett helt myrbo i påsen, men antagligen var det hål i den. Kommer eventuellt beställa ett gäng hästgödsel utblandat med Halmpellets. Leverantörerna sa att det stått sedan i höstas. Kanske kan jag spara men då sätta ytterligare en påse runtom för att inte myrorna ska kunna ta sig in.
Oftast finns inte brunnen hästgödsel att få tag i här i Stockholmsområdet, om man inte köper säckvis på typ Plantagen (kogödsel).
Bassam
Hej

Du kan lägga ditt finger inom dem om det är mycket varm det betyder att de är inte färdiga .

H:Bassam
malcolm
CITAT (Söttok06 @ 24-03-2011, 22:05) *
Oftast finns inte brunnen hästgödsel att få tag i här i Stockholmsområdet, om man inte köper säckvis på typ Plantagen (kogödsel).

Förr om åren köpte jag hästgödsel i säck vid Sunby ridskola i Huddinge, tror man kan köpa vid Ågesta ridskola också.
Eva i Skåne
Men hur är det med hästgödsel? Jag har hört att man får mycket ogräs med den.
Gunilla T
Gödseln är klar och nedbruten (brunnen) när man inte längra kan urskilja vilket djurslag gödseln härstammar ifrån och den inte längre luktar gödsel. Den doftar och ser ut som mull när den är färdig.

I en sluten plastpåse händer inte så mycket eftersom mikroorganismerna som bryter ner materialet kräver syre för att processen skall fungera. Ingen nedbrytning kan heller ske om materialet är fruset, småkrypen dör då. Trädgårdskomposter står ju stilla hela vintern, man brukar tydligt kunna se när nedbrytningen fungerar igen, materialet sjunker ihop.

Gödseln måste först bearbetas av mikroorganismerna innan näringsämnena blir tillgänglig för växterna.

Jag brukar låta min gödsel ligga två säsonger (två år) innan jag använder den.
malcolm
CITAT (Eva i Skåne @ 25-03-2011, 10:43) *
Men hur är det med hästgödsel? Jag har hört att man får mycket ogräs med den.

Har jag aldrig märkt men rosorna gillar det. tummenupp.gif
Söttok06
Om jag nu köper dessa säckar med halvbrunnen gödsel. Ska jag då hellre hälla ut det på någon lämplig plats på lotten, så att det får brinna klart i luften?
Jag måste köpa från ett ställe som också levererar till mig med bil till en billig penning.
Peztis
Jag har blandat ut helt obrunnen gödsel i mitt trädgårdsland och det funkade jättebra! Kommer att göra så igen. Är du osäker kan du djupgräva och lägga den obrunna gödseln där.
Peztis
CITAT (Gunilla T @ 25-03-2011, 11:50) *
...I en sluten plastpåse händer inte så mycket eftersom mikroorganismerna som bryter ner materialet kräver syre för att processen skall fungera. Ingen nedbrytning kan heller ske om materialet är fruset, småkrypen dör då. Trädgårdskomposter står ju stilla hela vintern, man brukar tydligt kunna se när nedbrytningen fungerar igen, materialet sjunker ihop...

Nils Åkerstedt som förordar odling i sand och gräsklipp brukar ju lägga gräsklippet i en påse och knyta ihop för att göra Eko-blandning.
josohl
Jag har flera år i rad med gott resultat spridit ut hästgödsel som stått några månader i stacken (torv+hästskit). Jag brukar passa på att hämta då de tömmer stacken för att komma åt det "gottaste" mitt i stacken och där brukar det vara rätt varmt, men det har aldrig varit några problem, varken i rabatterna eller på gräsmattan.
Ang. ogräs så äter de flesta hästar numer pellets och hösilage och det blir det inget ogräs av!
bullerbybo
Jag brukar hämta gödsel direkt från grannarna. Liksom de flesta hästgårdar inom bebyggt område så har de containerhämtning av gödslet så det går inte att få gödsel som legat flera år.

Jag lägger gödslet längst ner i dubbla pallkragar, ca en skottkärra i varje, sedan en skottkärra från komposten, gärna sådant som inte riktigt är färdigbearbetat som det är jättemycket mask i, sedan häller jag i planteringsjord och odlar där (täckodlar med gräsklipp så om hästgödsletsjälv kväve vid nedbrytninen så kompenseras det väl uppifrån, för jag har inte märkt av något problem.

När jag vänder runt jorden nästkommande vår brukar allt se ut som jord (höstgräver ej).

På gräsmattor och fruktträd/buskar brukar jag sprida skiten som den är, funkar bra det med.

Aqvakul
CITAT (bullerbybo @ 30-04-2011, 08:11) *
Jag brukar hämta gödsel direkt från grannarna. Liksom de flesta hästgårdar inom bebyggt område så har de containerhämtning av gödslet så det går inte att få gödsel som legat flera år.

Jag lägger gödslet längst ner i dubbla pallkragar, ca en skottkärra i varje, sedan en skottkärra från komposten, gärna sådant som inte riktigt är färdigbearbetat som det är jättemycket mask i, sedan häller jag i planteringsjord och odlar där (täckodlar med gräsklipp så om hästgödsletsjälv kväve vid nedbrytninen så kompenseras det väl uppifrån, för jag har inte märkt av något problem.

När jag vänder runt jorden nästkommande vår brukar allt se ut som jord (höstgräver ej).

Smart lösning! tummenupp.gif
Peztis
Så har jag också tänkt att göra med de odlingsbäddar jag gräver ut nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon