bjasol
Hei,

Jeg vill montere en fast fläkt i mitt växthus for å få ned temperaturen på sommeren og behöver litt information:

Hva er lemplig luftombytte? Jeg har hört at man skal bytte all luft en gang per minutt - er det lemplig? Mitt växthus er på ca 30 m3 så det vil si 1800 m3 per timme. Vet noen hvor man kan kjöpe en slik fläkt. Det finnes på landbruksaffärer men de koster 2000 + så det er egentlig ikke et alternativ. Vet noen om hvor man kan få tak i begagnad? Ha sökt på nätet men finner intet....

Takksam for alle svar!

Mvh,

Bjarne
aromata
Det bästa sättet att sänka temperaturen i växthuset är att skugga. Antingen med textil eller skuggfärg. Ett alternativ som jag själv använder är en vinranka. Den har fyra längsgående rankor på jämt avstånd i taket och bladen/skotten börjar utvecklas precis när behovet av skugga blir aktuellt. Väldigt praktiskt.

Ett alternativ kan vara att också ha luftinsläpp långt ner, vid understa glasraden. Då ökar du genomströmningen av luft och jag tror inte att en fläkt ger bättre effekt än så. Nackdelen är att du får drag vilket kan ge spinn på gurkplantor om de står för nära.
vips
En eller två badrumsfläktar kanske kan göra jobbet? Har själv funderat på det några gånger, typ en PAX eller liknande. Vet inte om det finns med inbyggd temperaturstyrning, annars kan man ha en extern sensor. Fläkten borde klara den fuktiga miljön, gäller bara att inte slarva med elinstallationen. Man lär förvisso inte komma upp i 1800 m3 i timmen, men behöver du verkligen byta all luft en gång i minuten?

/Magnus

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon