Full version: Toppen bör beskäras
janisvikmanis
Kolla grantoppen. Den har 2-3 toppar. En bör vara kvar av alla dem.

MEN…brukar inte granar blöda kåda väldigt och länge, om man bara skär av en gren? Jag har fått rådet att skära av den 30 cm från stammen, så grenen kan torka in.

Är det likadant med denna serbiska gran?

Eller finns det någon pasta att smeta på, så granen inte tar skada? Jag har vanlig, sådan där pasta man bör använda vid beskärning. Duger den eller skall det något speciellt till?

En kul grej bara, så ni får skratta lite. Med följdfråga.

Jag mötte en lirare på höstkanten som jobbade med parkförvaltning. Någon slags fastighetsskötare. Han hade i någon halvt offentlig trädgård där några bamsestora kastanjer. Alla deras löv samlade han ihop på hösten och sålde som "ekologiskt gödsel för trädgården". En 40 spänn för 120-liters säck. Driftig person!
:-)
Men är just kastanjelöv bra för sådant? Eller finns det något ännu bättre?
:-)
Huggorm
När det gäller såpass tunna grenar är det inte lika farlig. Jag skulle kapa kanske 3-5cm ifrån, och vara väldigt noga med att inte skada grenkragen. Men sedan är det ändå mycket möjligt att en av topparna blir dominant och de andra stannar av eller utvecklas som grenar. Hur som helst bör du inte smeta på något medel, nya rön visar att träden sköter sådant bäst själv. Det är ju precis vad kådan har för funktion.

Men är du säker på att det är just en serbgran? Jag tycker inte färgen stämmer riktigt, men det kan hända att de blir lite ljusare när de står öppet.

Löv är väldigt bra gödsel och hästkastanj, vilket jag antar att det var, fäller ju enorma mängder löv vilket ger en mycket bra mull. En blandning av löv är väll bäst, både sådana som bryts ner lätt och exempelvis eklöv som tar ett par år på sig och bildar struktur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon