Full version: kaffe i kompost
anvegard
Jag håller på att utreda om vi kan ha en kompost i kyrkan. Frågan är hur balansen mellan kol o kväve blir eftersom den kommer att bestå av 75 % kaffesump säkert. vad tror ni? Blir det att strö på mycket sågspån eller hur kommer detta gå? nån som har nån ide?
MVh
Marcus
EKLO
Låter inte som nån riktigt bra idé, har ni inte annat organiskt ni kan blanda i? Löv, ogräs, gräsklipp.
octachoron
Rekommendationen som jag följer när det gäller kaffe i kompost är att man max ska ha 25% kaffesump.
Lite länkar med information:
http://www.gardensalive.com/article.asp?ai...hcd2=1229913897
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/...80707171641.htm

anvegard
hmm, lite svårlästa texter men det verkar inte som nån bra ide då. vi har lite dåligt med trädgårdsavfall. kanske får be församlingen att ta med sina kompostpåsar hemifrån ;-)
Platinum
Kaffesumpen kan ni ju spara som den är och sedan sprida ut runt befintliga planteringar, antingen runt er kyrka eller vid er kyrkogård.

Sedan bör ju kaffefiltren gå utmärkt att kompostera.
niggle
Jag föreslår att du kolla senast numret av "Hemträdgården", som behandlar ämnet.
Själv lägger jag alltid kaffesump i komposten.

niggle
ilPadrino
Men för en kyrka borde det väl finnas tonvis med övrigt trädgårdsavfall, blomrester, klippt gräs osv (om det finns en kyrkogård vill säga) så jag skulle säga: kör! Men håll koll på mängden så att ni blandar ut det tillräckligt. smile.gif
Jubbe063
Annars kan ju en enkel maskkompost fungera. Placeras där det är frostfritt eller helst där det är 15-20 grader varmt så kan man kompostera med full fart och snabbast nedbrytning året runt.

På mitt gamla jobb finns en maskkompost som det bara läggs strimlade dagstidningar och kaffesump i stort sett, några bullsmulor och ett och annat salladsblad, men mest kaffe och thesump. Den har fungerat problemfritt i närmare 20 år så....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon