Swante
När jag klippte äppelträdet så upptäckte jag märkliga skador som troligtvis uppkommit sedan förra våren. På en eller ett par grenar är det små sår som mest liknar vad man kan kalla "bristningar." Gnagskador verkar det i alla fall inte vara. Trädet är ett Aroma som planterades för 2-3 år sedan och har ännu inte burit frukt. Det är skyddat med hönsnät mot harar och andra ovälkomna gäster. Det är mig en gåta hur dessa skador uppkommit. Se själv på bifogade bilder:

[attachment=59171:dscf1427.jpg]
[attachment=59172:dscf1429.jpg]
[attachment=59173:dscf1430.jpg]
Malus
Redovisa gärna svaret även på www.svepom.se om du kommer till klarhet.

http://www.svepom.se/phpBB2/viewtopic.php?p=2956#2956
Gossen Ruda
En ganska god gissning är fruktträdskräfta.
Eva i Skåne
Kräfta tror inte jag på. Åtminstone ser det inte alls ut så på mitt träd.
Nån annan bra gissning kan jag tyvärr inte bidra med.
Jan af Lisö
Tror inte heller på kräfta, ser ut som mekaniska skador orsakade av hönsnätet. Är det rimligt, kunde snö, vind eller djuren gjort så att hönsnätet skavat mot trädet ??

(Det som lite motsäger min teori är att det är bara barken så är skadad, inte själva veden.)

Gossen Ruda
Jag skall kolla lite bättre på min kräftodling vid sommarstugan. Kan ju även vara någon svamp, några av skadorna ser ut att ha startat vid avklippta grenar.
ilPadrino
Jag tycker också det ser ut lite som att grenarna har skavts av exempelvis snötyngden mot hönsnät, ståltråd eller liknande. Huvudsaken är att de klarat sig, säkert ingen fara.
Swante
Glöm hönsnätet, det är uteslutet eftersom det sitter 1/2 m utanför och runt trädet. Dessutom är skadorna mer inne i trädet och högt upp (i det 1,5 m höga (låga) trädet).
Jan af Lisö
Inte hönsnätet.....

Sista hoppet som återstår är väl att Cilla läser denna tråd....
Bassam
Hej

Nu kan jag ge min tips att den här skada kommer från mjöldagg svampen som hete ( PODOSPHERA LEUCOTRICHA så du kan gå på googla bild och informationen och läsa o titta mera på bilden )

H:Bassam
[attachment=59198:_pple1.jpg]
Gossen Ruda
Jag kollade min kräftodling. Skadorna ser ganska lika ut som de unga kräftangreppen jag har, dvs en barklös tvärgående skada eller runt en avklippt gren. Men aldrig på så tunna grenar. Dessutom är Aroma vad jag kommer ihåg inte så kräftkänslig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon