ebefeldt
25-03-2011, 20:44
Debuterar med mitt första inlägg här på Odla. Jag odlar så gott det går här hemma i lägenheten i Helsingborg och fönsterbrädorna är kanske lite för fulla men snart kan man börja avlasta lägenheten och fylla balkongen med grönska. Tänkte bara dela med mig lite av det som växer just nu.
Paprikan:
_MG_0707.jpg Chili:
_MG_0713.jpg Basilika
_MG_0714.jpg Vitlök:
_MG_0712.jpg Citronen:
_MG_0710.jpg
kerstin z5-6
25-03-2011, 22:29
Grattis! ser fina ut!!
Å så fint, och roliga vackra krukor.
Kul att få se! Men när planterade du citronen den ser ju väldigt stor o fin ut
ebefeldt
10-04-2011, 21:11
Citronen fyller 2år nu till sommaren, det hände inte så mycket första året men i somras fick den lite bättre jord och rätt näring då började det hända saker. Paprikan ser tyvärr inte så rolig ut längre, den har fått små svarta prickar på bladen och ser hängig ut. Någon som vet vad det kan vara och om det är något man kan göra något åt?
Nu odlar jag små rabarberplantor på en av fönsterbrädorna, ska bli spännande att se om det kan bli något av dom, nu är dom bara 2cm stora.
ebefeldt
10-04-2011, 21:17
En fråga till, om man som jag har gjort satt vitlöksklyftor för att få lite god blast att klippa på mackan, vad händer när man klipper av blasten? Stannar utvecklingen av löken under jorden då? Eller ska man låta den stå kvar fast att det inte kommer upp ny blast för att kunna skörda lite nya vitlöksklyftor senare?
Hej
Bladen ger material Karbohydrat till lökar och rötter ger vatten och näring så det är bättre om bladen står kvar.
H: Bassam
ebefeldt
10-04-2011, 22:24
Aha, tack för svaret Bassam!
kerstin z5-6
10-04-2011, 22:41
Ett vanligt lysrör gör dina fönsterodlingar ännu bättre.. o du kan starta i februari

Nu är det lite långa rothalsar.. det problemet minskar om du har mera ljus;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.