ebefeldt
Debuterar med mitt första inlägg här på Odla. Jag odlar så gott det går här hemma i lägenheten i Helsingborg och fönsterbrädorna är kanske lite för fulla men snart kan man börja avlasta lägenheten och fylla balkongen med grönska. Tänkte bara dela med mig lite av det som växer just nu.

Paprikan:

_MG_0707.jpg

Chili:

_MG_0713.jpg

Basilika

_MG_0714.jpg

Vitlök:

_MG_0712.jpg

Citronen:

_MG_0710.jpg

kerstin z5-6
Grattis! ser fina ut!!
EKLO
Å så fint, och roliga vackra krukor.
Klint
Kul att få se! Men när planterade du citronen den ser ju väldigt stor o fin ut tummenupp.gif
elinh
vilka vackra bilder!
ebefeldt
Citronen fyller 2år nu till sommaren, det hände inte så mycket första året men i somras fick den lite bättre jord och rätt näring då började det hända saker. Paprikan ser tyvärr inte så rolig ut längre, den har fått små svarta prickar på bladen och ser hängig ut. Någon som vet vad det kan vara och om det är något man kan göra något åt?
Nu odlar jag små rabarberplantor på en av fönsterbrädorna, ska bli spännande att se om det kan bli något av dom, nu är dom bara 2cm stora.
ebefeldt
En fråga till, om man som jag har gjort satt vitlöksklyftor för att få lite god blast att klippa på mackan, vad händer när man klipper av blasten? Stannar utvecklingen av löken under jorden då? Eller ska man låta den stå kvar fast att det inte kommer upp ny blast för att kunna skörda lite nya vitlöksklyftor senare?
Bassam
Hej
Bladen ger material Karbohydrat till lökar och rötter ger vatten och näring så det är bättre om bladen står kvar.
H: Bassam
ebefeldt
Aha, tack för svaret Bassam!
kerstin z5-6
Ett vanligt lysrör gör dina fönsterodlingar ännu bättre.. o du kan starta i februari smile.gif
Nu är det lite långa rothalsar.. det problemet minskar om du har mera ljus;)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon