jag har alltid sått papaya färskt direkt efter man ätit/tagit ur kärnorna.
små plantor är känsliga för både övervattning och torka och kyla. men även äldre plantor ska helst ha åretrunt lägst +15c +18c. ute har jag inte lyckas bra med dom, specillt om sommaren blir dålig men är det bara varmt så går det såklart. däremot i drivbänk eller växthus har dom vuxit snabbt och har behövs plantera om flera gånger om på sommaren. mycket vatten och näring i högtemp.
att övervintra dom lyckas ibland och ibland inte för mig, denna vinter klarade ingen sig. men innan när jag övervintrat så är det varmt och fuktigluft och extraljus nära plantorna som nog har gjort det.
jag tror nog det är svårt att få blom redan första år i sverige och det är bra att man har fått upp fler plantor då det kan behövas för pollinering , och frukt blir nog också svårt imed dom kräver tropiska förhållanden (om man nu inte kan ge dom det). växthus kan man nog lyckas det har en annan medlem gjort,
(gamla odla länken, så här blir man utloggad)
http://217.70.34.228/forums//index.php?q=f...aya#entry935426men vilket fall som helst är dom roliga att så, och får dom att klarar sig första tiden så växer dom oftast på bra sen.