Full version: Papaya
karinc
Har nån här sått? Hur gör man? Och hur gör man sen om man får nåt att gro?
kentbra
Papaya är lätt att fröså och växer fort. Se till att få torra frö, ser nästan ut som torkade russin.
Blötlägg dem i varmt vatten i 24 timmar. så dem cirka 1 cm i lös och luftig såjord och täck med plast.
Ställ det varmt och gärna ljust. När groddbladen kommit upp byt plasten till en plastpåse med lite hål i.
Räkna med 5 till 10 dagar innan grodden kommer upp.
Efter cirka 2 månader så är plantan 20 cm hög och du kan nu plantera i välgödslad jord.
Papaya kan bli över metern hög första året och ge frukt.
Sätter du frö nu Så kan du ställa ut plantan i skyddat läge framemot slutet av maj.
Med lite tur med vädret så växer den på bra och kan blomma i början av augusti.
Ta in den i slutet av augusti och du kan ha egen odlad Papaya till första advent.
Alexander-VG-zon3
jag har alltid sått papaya färskt direkt efter man ätit/tagit ur kärnorna.

små plantor är känsliga för både övervattning och torka och kyla. men även äldre plantor ska helst ha åretrunt lägst +15c +18c. ute har jag inte lyckas bra med dom, specillt om sommaren blir dålig men är det bara varmt så går det såklart. däremot i drivbänk eller växthus har dom vuxit snabbt och har behövs plantera om flera gånger om på sommaren. mycket vatten och näring i högtemp.

att övervintra dom lyckas ibland och ibland inte för mig, denna vinter klarade ingen sig. men innan när jag övervintrat så är det varmt och fuktigluft och extraljus nära plantorna som nog har gjort det.

jag tror nog det är svårt att få blom redan första år i sverige och det är bra att man har fått upp fler plantor då det kan behövas för pollinering , och frukt blir nog också svårt imed dom kräver tropiska förhållanden (om man nu inte kan ge dom det). växthus kan man nog lyckas det har en annan medlem gjort,

(gamla odla länken, så här blir man utloggad)
http://217.70.34.228/forums//index.php?q=f...aya#entry935426

men vilket fall som helst är dom roliga att så, och får dom att klarar sig första tiden så växer dom oftast på bra sen.
karinc
Oj, vad kul! Tack för svaren:) Fast jag har förstås bara färska frön, men det verkar ju också gå bra enl. dig Flaxss. Nu måste jag ju verkligen prova! Kostar ju dessutom ingenting om det misslyckas:)
Men kentbra- jag trodde verkligen inte man kunde få frukt här...har du lyckats med det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon