|
Trampendal
26-03-2011, 01:35
Det finns en apotekskedja som heter "Kronans droghandel", såg reklam på tv och var tvungen att kolla upp detta eftersom jag först trodde att det var ett skämt, men icke.
Känns inte riktigt okej för mig med det namnet, antar att det är ett gammalt namn som tagits i "återbruk", men allt är ju inte bra bara för att det är gammalt.
Hur känner ni? Kan ni tänka er att säga: -jag sticker bara ner till Kronans droghandel och handlar lite, kommer snart!
Ja det kan jag absolut tänka mig att göra, eftersom vi har Kronans Droghandel här. Inget konstigt alls för mig
Huggorm
26-03-2011, 01:53
På engelska heter ju apotek just "drugstore", så jag har svårt att se det konstiga i Kronans droghandel
Fast jag förstår hur du menar... På engelska (och iaf spanska, vet inte andra språk) är det helt normalt att säga att man har tagit droger mot t.ex. huvudvärken. På svenska har dock betydelsen av ordet "droger" förskjutits till att betyda ENBART illegala sådana, även om det från början helt enkelt var en synonym till "medicin". Därför tycker jag precis som du att namnet låter...konstigt...eller nå't....
Trampendal
26-03-2011, 03:01
CITAT (Huggorm @ 26-03-2011, 01:53)  På engelska heter ju apotek just "drugstore", så jag har svårt att se det konstiga i Kronans droghandel Jo, men på engelska har det ju "alltid" hetat så. Det är väl ändå en viss skillnad? På svenska förknippas väl ändå droghandel mest med "langare på plattan"?
Trampendal
26-03-2011, 03:12
CITAT (karinc @ 26-03-2011, 02:09)  Fast jag förstår hur du menar... På engelska (och iaf spanska, vet inte andra språk) är det helt normalt att säga att man har tagit droger mot t.ex. huvudvärken. På svenska har dock betydelsen av ordet "droger" förskjutits till att betyda ENBART illegala sådana, även om det från början helt enkelt var en synonym till "medicin". Därför tycker jag precis som du att namnet låter...konstigt...eller nå't.... Ja, jag har svårt att tänka mig att folk säger att de ska gå och handla droger när de ska gå till apoteket.
*Stintan*
26-03-2011, 06:18
CITAT (Trampendal @ 26-03-2011, 03:12)  Ja, jag har svårt att tänka mig att folk säger att de ska gå och handla droger när de ska gå till apoteket. Men det kanske man skulle börja med för det är väl just droger apoteket är till för i första hand. Droghandel säger ju faktiskt vad det är för något dom säljer så egentligen kan man ju undra vad apotek är för ord. Fast apotekaren vill väl inte kallas droghandlare kanske. Skämt åsido så är det väl inte speciellt länge sen man bytte ut -handel mot -affär om man ens gjort det inom alla områden. Bokhandel finns ju t.ex. Känns inte alls så konstigt att kalla det droghandel tycker jag.
Christa
26-03-2011, 08:29
CITAT (Trampendal @ 26-03-2011, 01:35)  Det finns en apotekskedja som heter "Kronans droghandel", såg reklam på tv och var tvungen att kolla upp detta eftersom jag först trodde att det var ett skämt, men icke.
Känns inte riktigt okej för mig med det namnet, antar att det är ett gammalt namn som tagits i "återbruk", men allt är ju inte bra bara för att det är gammalt.
Hur känner ni? Kan ni tänka er att säga: -jag sticker bara ner till Kronans droghandel och handlar lite, kommer snart! Jag fick också negativa vibbar första gången jag hörde det. Kändes olustigt men det är väl det att droger är så förknippat med knark. Har hört att det var Kronans droghandel som var grossist för Apoteken tidigare men personen som sa det var inte helt säker.
Aqvakul
26-03-2011, 08:33
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 08:29)  Har hört att det var Kronans droghandel som var grossist för Apoteken tidigare men personen som sa det var inte helt säker. Det stämmer! Droger har alltid varit synonymt med medicinskt verksamma preparat, men nu används det i dagligt tal alltmer specifikt för preparat som missbrukas. (mina föräldrar var apotekare och pappa startade FASS)
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-03-2011, 08:39
CITAT (Christa @ 26-03-2011, 08:29)  Jag fick också negativa vibbar första gången jag hörde det. Kändes olustigt men det är väl det att droger är så förknippat med knark.
Har hört att det var Kronans droghandel som var grossist för Apoteken tidigare men personen som sa det var inte helt säker. Jag vet inget annat än att det var Kronans Droghandel som lvererade till apoteket Men tänk om man skulle gå till apoteket och säger att man vill handla lite droger...... Elisabeth
theseraphim
26-03-2011, 09:20
Känns helt okej för min del, bara för att knarkarasen använder det ordet så innebär inte det att de har rätt till ursprunget av order dvs alla mediciner osv. Jag får inga dåliga vibbar när jag går på min GRÄSmatta eller käkar kola:-)
Christa
26-03-2011, 09:27
CITAT (theseraphim @ 26-03-2011, 09:20)  Känns helt okej för min del, bara för att knarkarasen använder det ordet så innebär inte det att de har rätt till ursprunget av order dvs alla mediciner osv. Jag får inga dåliga vibbar när jag går på min GRÄSmatta eller käkar kola:-)
Meriona
26-03-2011, 09:30
Kronans Droghandel är ju knappast något nytt, deras jättekåk har ju "alltid" legat på vägen ut till Landvetter. När jag såg det första gången så var det lite skojigt, men numera står det väl bara KD på kåken med stora bokstäver om jag inte minns fel?
Kreonans droghandel har funnits sen 1907.
Det kändes lite konstigt första gången när vi upptäckte att vår apotek heter just Kronans droghandel. Men nu är man van och vi säger faktiskt att vi ska fylla på drogförrådet hos droghandlaren när vi ska dit. Det har blivit lite av ett skämt. Namnet spelar ingen roll, men alla andra försämringar i samband med namnbytet är inte ok. Men det är kanske en helt annan tråd.
anne-li i olofstorp
26-03-2011, 10:52
CITAT (Meriona @ 26-03-2011, 09:30)  Kronans Droghandel är ju knappast något nytt, deras jättekåk har ju "alltid" legat på vägen ut till Landvetter. När jag såg det första gången så var det lite skojigt, men numera står det väl bara KD på kåken med stora bokstäver om jag inte minns fel? Du minns helt rätt, Fast det har ju inte "alltid" legat där, det byggdes någon gång under 90-talet, innan låg det på Hisingen, där var jag på besök en gång, och företagets original visade mig runt,,,,, ett höglager med inkontinensskydd förevisades mycket ingående, det var stoltheten där....... "Skämt åsido så är det väl inte speciellt länge sen man bytte ut -handel mot -affär om man ens gjort det inom alla områden. Bokhandel finns ju t.ex." Ja- och det är inte länge sedan man slutade använda ordet boklådor om "bokaffärer" i pluralis (om man egentligen slutat använda det?) Hur säger man annars?
Piccante
26-03-2011, 11:23
visst låter det som om kungen langar bakom slottet men jag tror inte någon tar miste på att det faktiskt är ett apotek när man ser deras butiker.
Det är säkert 30 år sedan jag kom i kontakt med Kronans Droghandel som då skötte distribution till Apoteken. Jag tycker inte det är något konstigt med namnet - det är ju ett gammalt namn. Jag har fullt förtroende för dem.
Inga "taskiga vibbar" här heller. Medikamenter vi köper är droger, så det känns väl rätt.
malcolm
26-03-2011, 13:52
Jag hade aldrig hört talas om Kronans droghandel förrän nu men visst låter det lite suspekt även om jag inser att det inte är det.
Inga från Närke
26-03-2011, 20:59
CITAT (Trampendal @ 26-03-2011, 01:35)  Det finns en apotekskedja som heter "Kronans droghandel", såg reklam på tv och var tvungen att kolla upp detta eftersom jag först trodde att det var ett skämt, men icke.
Hur känner ni? Kan ni tänka er att säga: -jag sticker bara ner till Kronans droghandel och handlar lite, kommer snart! Där jag bor heter det så och jag reagerade redan första gången när de återöppnade gamla apoteket med nytt namn. Tycker detta ordet med droghandel inte faller bra i munnen eller vad jag ska säga. Coop är väl inblandad för man har ju medlemsrabatt om man är med i Coop och handlar på dessa apotek med det namnet.
Huggorm
26-03-2011, 21:12
All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, så jag förstår att det använder detta gamla anrika namn
officinalis
27-03-2011, 19:25
Lite lustigt namn tycker jag också. Trots att många droger faktiskt är eller har varit mediciner.
Inget konstigt, har vetat om dem sedan innan de öppnade apotek lite här och där nu det senaste året. Om något så känns det förtroendeingivande, det är ett gammalt företag. Här kan man läsa om deras historia.
Aqvakul
27-03-2011, 21:07
CITAT (Peztis @ 27-03-2011, 22:06)  Inget konstigt, har vetat om dem sedan innan de öppnade apotek lite här och där nu det senaste året. Om något så känns det förtroendeingivande, det är ett gammalt företag. Här kan man läsa om deras historia.Instämmer!
CITAT (officinalis @ 27-03-2011, 20:25)  Lite lustigt namn tycker jag också. Trots att många droger faktiskt är eller har varit mediciner. Jag har nog mer förtroende för kronans droghandel, än apoteket/medstop, som mer och mer börjar likna en hälsokostaffär, med diverse suspekta varor till hutlösa priser.  Mediciner som är receptbelagda, tycker JAG bör säljas för sig. (är medveten om, att t.ex. alvedon skrivs ut på recept men är receptfritt) Hudprodukter och hälsokostvaror och bantningsmedel, bör säljas enbart i apoteket shop och dyligt. Håll isär medicin (läkemedel) och dagligvaror.
malcolm
27-03-2011, 21:50
Såg TV-reklam för Kronans droghandel ikväll och det var första gången jag såg namnet i media.
CITAT (malcolm @ 27-03-2011, 22:50)  Såg TV-reklam för Kronans droghandel ikväll och det var första gången jag såg namnet i media. Har inte sett den reklamen, men tycker man ska skilja på läkemedel och "annat krafs" . Bor ju nära Landvetter, så för mig är Kronans droghandel inget konstigt alls. Lagret har jag åkt förbi i åratal, kanske en förklaring till, varför det inte låter så fel.
Piccante
27-03-2011, 22:08
CITAT (pejori @ 27-03-2011, 22:54)  Har inte sett den reklamen, men tycker man ska skilja på läkemedel och "annat krafs" . Bor ju nära Landvetter, så för mig är Kronans droghandel inget konstigt alls. Lagret har jag åkt förbi i åratal, kanske en förklaring till, varför det inte låter så fel.  Fast när man åkte på RV40 förr så stod där en stor grå plåtlåda som det stod Mölnlycke på. Nu heter den Kronans droghandel.
CITAT (Markus_H @ 27-03-2011, 23:08)  Fast när man åkte på RV40 förr så stod där en stor grå plåtlåda som det stod Mölnlycke på. Nu heter den Kronans droghandel. Det var den jag syftade på. Partille ligger ju i anslutnig till den. Trodde dom bytte namn för att minska risken för inbrott.
Namnet drog har ju som sakt fått en dålig klang igenom missbruk av narkotika.Här heter Apoteket "Apoteket hjärtat".Å andra sidan bryr jag mig inte om vad det heter så länge det är seriöst och jag får ut mina medeciner som jag måste ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|