Ally
Det här är första vinter efter plantering.
Vid basen är vinrankan knappt 4-5 mm tjock.
Den fick växa fritt efter plantering, jag har inte beskurit alls.
Är det för sent att beskära nu?
(Den ser ut att vara ganska död.... Ingen livstecken alls.... crying.gif Eller så är det fortfarande i vila och kan beskäras sweatingbullets.gif )
När till två knopp då, enligt vad jag har läst, ca. 20cm?
Fast i mitt fall blir det bara 10 cm lång om jag ska bara lämna två knoppar.

Jag tänkte ha en huvudranka längst taknocken högst upp - eller vad har ni andra gjort?
Bilder tack! yes.gif
aromata
Det är verkligen ett gränsfall. Jag skulle nog inte beskära nu. Har varit med om att nästan åderlåta en vinplanta efter en vårbeskärning. Den blödde i flera veckor, men överlevde.

Min planta står i hörnet och går ut med fyra parallela rankor i taket. Det ger en mycket behaglig skugga.
Ally
hmmm, ok, tack, jag låter bli för i år
Från vilken punkt växer ut dina fyra rankor?
dvs, hur lång är huvudrankan innan den delar sig i fyra?
Skulle du kunna du ta bilder när det inte finns löv?
Tack!
aromata
Jag har skickat upp ett skott från plantan i hörnet rakt upp till taket och sedan låtit det gå i en böj över dörren. Från denna huvudranka har jag sedan släppt ut fyra skott på jämna mellanrum som gå strax under taket (ca 30-40 cm) och längs huset. Dessa sidorankor är ungefär fyra meter långa.

En vinranka kan du forma enkelt precis som du vill. Skott som du inte vill ha kan du plocka bort på sommaren och de som du sparar kan du leda längs en tråd eller en bambupinne. Bind inte för hårt för plantan tjocknar ganska fort och kan då strypas.

Min sort heter Himrod. Den är grön, mognar tidigt, är kärnfri, självglesande i klasen och väldigt söt. Och den ger otroligt rikligt med klasar. Vin har ett djupt rotsystem och klarar sig själv med vatten efter några år när den är etablerad.

Vin växer som ogräs (2 meter per säsong) och den är därför lätt att forma.
Peztis
Ska nog också sätta en Himrod i mitt växthus i år.

Däremot har jag hört att det är fel det där med att man inte ska beskära dem på våren för att då kan de förblöda. De beskärs tydligen så på vinodlingarna...

Jag vet inte och jag tror inte jag hade velat riskera det om jag endast hade en planta som jag var rädd om.

I alla fall, vinrankor ser tvärdöda ut tills de en dag bara spricker ut! Så ge inte upp hoppet!
RibesRubusVitis
Visst gör man så på vinodlingarna, MEN på vinstockar med många års rötter i jorden, inte små ettåringar. Eftersom tillväxten är koncentrerad till skottspetsarna blir detta ett sätt att försäkra sig mot frostskador; framåt mars-april görs den slutliga beskärningen då man kapar förfrusna knoppar. Först då kommer tillväxthormonet till knoppar närmare stammen som klarat sig undan förfrysning.

Slutsats: vänta till nyår, men klipp då rejält…
aromata
Jag vet helt säkert att plantan kan förblöda om man beskär på våren. November rekommenderas ofta men enligt mig kan man börja när alla blad har vissnat ner och helst ska man inte göra det efter nyår. Januari kan kanske gå om det inte är en väldigt varm vinter. På sommaren måste man hålla tillbaka skotten och toppa dem ett eller två blad över klasen. Det är våren som är kritisk sftersom rottrycket är stort och avdunstningen försumbar.

I vinodlingar beskär man mig veterligen flera gånger. Huvudbesärningen på vintern i avlövat tillstånd (som hos oss) och senare för att solen ska komma åt. Ofta maskinskördas druvorna och då bör skotten vara borta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon