Full version: OJ! Det gror!
Terese på Ingarö
Jaha! Nu har man fått ner lite frön i några godislådor av plast. Slängde ut två sådder i kylan (heuchera - Alunrot) och Melica Altissima (röd jätteslok(!)).

I en annan låda försökte jag så campanula och kattfot - såna otroligt pyttesmå frön! Tyckte att det var trevligt att stå ute och grejja men herregud! - man ska stå i ett lab eller nåt - det blev fuktigt i påsen och jordigt på händerna och fröna fastnade på händerna och ... ...ja.
Meeen: Slängde in lådan i en hylla i rumstemp och nog grodde det!! Tyvärr hann det nog gro lite länge: typ 7 mm långa hårstråstunna små stänglar. Kan de klara sig ändå, tror ni? (Nu står de svalt under lysrör dygnet runt)

I fjärde lådan blev det Kungsljus som också har grott fint och åkte ut under lysröret!

Man har ju mörkgröna fingrar, alltså!!! biggrin.gif
hälsar en mallig och lycklig
Betty
CITAT (Terese på Ingarö @ 13-02-2004, 13:45)
(Nu står de svalt under lysrör dygnet runt)

Du har väl inte lysröret tänt dygnet runt? Koppla till en timer så att det är tänt ca 12-15 timmar/dygn. De små liven behöver natt också. Ha lysröret ca 10 cm över småplantorna så blir det lagom ljust. smile.gif
kerstin z5-6
heja på ! Kungsljusen lär du få glädje smile.gif:)av för de växer nästan för bra !
De kommer att vara gigantiska i maj , hihi -så var det för mej med .
trådarna" kommer också att hämta sig
13-15 tim är bäst ,har man kortare tid kan växterna elongera , dvs få långa ljusgöna vattenskott

Visst har du de gröne smile.gif
Terese på Ingarö
OK! Kopplar timer (tänkte väl att ni skulle säga det men måste ju kolla.. så himla bra att ni finns).
Nä Kungsljusen verkar inte vara några trögväxare...

Jag sådde Silvermarton, Eryngium. Det står "ställ varmt i 3 v sedan kallt tills fröna grott".
Hur kallt då - svalt eller fryskallt (ute)???

kram
Betty
CITAT (Terese på Ingarö @ 16-02-2004, 09:52)
Jag sådde Silvermarton, Eryngium. Det står "ställ varmt i 3 v sedan kallt tills fröna grott".
Hur kallt då - svalt eller fryskallt (ute)???

Jag skulle ha gjort så här: Tre - fyra veckor i rumstemp. gärna med undervärme, sedan fyra veckor i kylskåpet, + 3 - 8°(stratifiering), sedan under lysrör i ca +10°.
Man kan också ställa sådden utomhus och låta naturen ha sin gång, efter ett dygns vattendragning.
Terese på Ingarö
Tack! Då gör jag så med dem.

Hur är det med: "slänga ut under snön" som man hör i perennasåningsvokabulären: Ska de gro och sedan växa till där ute senare på våren? Har man plast me hål på och kollar fuktigheten då och då eller har man typ snö rakt på och väldränerade lådor (känns lite "grovt" på nåt sätt)??? Men å andra sidan kanske man kan glömma av dem lite mer?

Just nu står mina två lådor (se ovan) på altanen och fryser - blir ju inte under snön precis - och de blir ju djupfrysta. Kontrollbehov! Känns som om jag ska ta in dem om ngr veckor??

Om man låter dem stå ute - ska man då, när man skolar om och låta plantorna stå kvar ute? På friland t o m kanske?? Vilket är "lättast" och säkrast?

(Himla skönt att få ur sig alla dumma frågor)
kerstin z5-6
Plast lådor på altanen är bra , har du ljus är innegroning säkrare o lättare att kontrollera tycker jag.Man får passa de som står ute för uttorkning så mycket.
Eryngium har jag bara fått upp efter en köldperiod på ca 6 v

Köldstatifieringens inverkan på fröet är att häva bla gro hämmare ,skalet mjukas sedan upp av fukten innan och tiden ute ,
när du tar in låden -alt våren kommer fröet gro då , i värmen.

jag har plastlådor utan lock , med påse över med hål i -sen ut under snön .
Under snöm ligger tempen på en jämnare kurva än ..bara ute .
har man ingen snö funkar det ändå, Ni får tänka på att här kan tempvariationerna vara minus 23 natt + 7 dag i mars -Det har inte ni tropiska odlare ,sö om Dalälven i alla fall.Därför har ni inte heller mycket snö -och lär inte heller behöva den som jag.Sverige är så avlångt, man får anpassa råråd lite till hur man bor .

bergvallmosådd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon