CITAT (Cilla @ 25-04-2011, 03:17)

Sköldlöss har jag haft lite då och då. På de flesta växer har det räckt med pilljobb, att dra med fingrarna över grenarna så att sköldarna släpper, och sedan duscha ordentligt och länge.
Men så icke med citrus. Där är de svårare att få bort och gör dessutom en del skada. Jag tror man måste jobba både mekaniskt, få bort dem, och följa såpspritreceptet. Och i fortsättningen reagera innan de förökat sig i mängder!
Jag tröttnade och gillar inte helelr att hålla på med såpmedel och jord, så mina citrusar dog sköldlössdöden. I övrigt får ju citrus gärna spinn och allt möjligt annat, så det blir frösådder hos mig som aldrig blir så stora.
Förra året använde jag någon form av kemikalie som man endast behövde spreja ett par gånger med. Och modercitronen, som är 1.5m högt och 15 år gammalt, klarade förra årets bekämpning galant. Det är tyvärr mina mindre citroner som stod i samma rum, som inte verkar kunna skydda sig mot insekter och hungriga amöbor hehe.
Jag väntade med att behandla årets citroner iom att jag ville vänta till våren för hårdbehandling: klippa av alla blad och skörda lite bland kvistarna för att sedan gå hårt till attack med en tandborste. Nu har det gått ett par veckor sedan amputeringen och den första behandling med såpspritreceptet och citronerna verkar åter få liv, hoppas att samma inte gäller sköldlössen.
De första 2 gångerna vid behandlingen använde jag en tandborste för att gnugga i såpspritsmedlet, men nu när nya skott kommit upp övergår jag till sprejflaska. Såpspritsbehandlingen tänkte jag fortsätta med under hela sommaren.
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 25-04-2011, 07:21)

Har du testat såna där bekämpningspinnar, Provado, heter de väl?
Jag brukar ha mina stora hibiscusar ute på sommaren, men när de kommer in på hösten är de lite missnöjda och får alltid ohyra. Jag sprayade med såpvatten var och var annan dag hela vintern, det var besvärligt. När de kom i höstas så satte jag några pinnar i jorden istället, och inte ett ohyra i sikte. Nu känns det som att de är starka och fina och redo att få komma ut. Förra våren var de halvt ihjäl-utsugna av ohyra och inte så nöjda med allt kånkande ned i källaren för att duchas och skakas och såpas.
Det kanske hjälper citrusarna att bli av med ohyran och sen bli så starka att de klarar sig själva, de får ju en motståndskraft mot ohyra när de mår bra.
Tack för tipset. Provado eller liknande har jag inte testat eller en hört talas om. När det gäller odling av insekter så är jag helt ny på området. Sköldlössen är mina första odjur någonsin.

Men det kan nog bero på att jag har alla mina växter inomhus. Lägenhetsliv = tummen ner.
I år blir det såpspritsbehandling, men funkar inte det över sommaren så får jag ta pinnarna.
Mitt citronträd brukar ge mig 0.7kg tunga citroner varje år som jag använder vid matlagning. Vet du kanske hur länge man får sluta med att äta citronerna innan kemikalierna som citroner tar upp, försvinner ur trädet?