fifimar

Hej!

Jag har en härlig växt i köket som jag fått sticklingar ifrån, dessa har tagit sig det senaste halvåret och växer på för fullt. Tyvärr kan jag inte namnet på blomman så skulle vilja ha det med om någon känner till det. Den får röda avlånga blommor som slår ut under vintern och har blommat en gång hos mig.
Bild på blommorna innan de slog ut!
[attachment=59184:blommande.jpg]

Nu i det sista har den tappat kanske 4 blad och har konstiga fläckar som jag skulle vilja veta ursprunget till!
[attachment=59181:blomma1.jpg]
[attachment=59183:blomma3.jpg]
[attachment=59182:blomma2.jpg]

Någon som har förslag på vad jag bör göra? Klippa bort det fula är min spontana reaktion men hjälper det tro?

Är det att den inte gillar näringen? Den fick näring första gången för ett par veckor sedan, den hade dock lite fläckar redan innan - jag tänkte att näringen kanske skulle hjälpa men som ni ser blev det värre. Dags att byta jord kanske, den fick U-jord när jag planterade den förra sensommaren/hösten.

Uppskattar all hjälp!
backis
CITAT (fifimar @ 26-03-2011, 13:46) *
Hej!

Jag har en härlig växt i köket som jag fått sticklingar ifrån, dessa har tagit sig det senaste halvåret och växer på för fullt. Tyvärr kan jag inte namnet på blomman så skulle vilja ha det med om någon känner till det. Den får röda avlånga blommor som slår ut under vintern och har blommat en gång hos mig.
Bild på blommorna innan de slog ut!
[attachment=59184:blommande.jpg]

Nu i det sista har den tappat kanske 4 blad och har konstiga fläckar som jag skulle vilja veta ursprunget till!
[attachment=59181:blomma1.jpg]
[attachment=59183:blomma3.jpg]
[attachment=59182:blomma2.jpg]

Någon som har förslag på vad jag bör göra? Klippa bort det fula är min spontana reaktion men hjälper det tro?

Är det att den inte gillar näringen? Den fick näring första gången för ett par veckor sedan, den hade dock lite fläckar redan innan - jag tänkte att näringen kanske skulle hjälpa men som ni ser blev det värre. Dags att byta jord kanske, den fick U-jord när jag planterade den förra sensommaren/hösten.

Uppskattar all hjälp!

Spontant skulle jag vilja tro att det kan vara en av två saker, jorden är "slut" byt till ny, eller övervattning. testa att byta jord och se till att den är väldränerad så skulle jag tro att den hämtar sig
fifimar
CITAT (backis @ 27-03-2011, 15:39) *
Spontant skulle jag vilja tro att det kan vara en av två saker, jorden är "slut" byt till ny, eller övervattning. testa att byta jord och se till att den är väldränerad så skulle jag tro att den hämtar sig

Jag provar att byta jord helt enkelt, tänkte ändå flytta den till större kruka då den växer väldigt fort!

Någon som hade en idé om vad det är för slags växt? Jag fick den som skott av min mor som hade en planta på sitt förra jobb!
merlin68
Ser ut som solskador. Står växter i ett soligt fönster?
Biggan_
Ser ut som en ampelfackla, och jag tror det är solskador.
fifimar
CITAT (Biggan_ @ 29-03-2011, 21:02) *
Ser ut som en ampelfackla, och jag tror det är solskador.

Ampelfackla är det!! thanks.gif

Ojoj, jodå, den står i ett fönster med kvällssol, ser ju nu på artbeskrivningen att den ska stå ljust men i skugga så jo - inte konstigt att den till slut protesterade! Under vintern har det inte varit några problem men vårsolen är i sitt esse de dagar den tittar fram.

Tusen tack för hjälpen allihopa! Nu ska min fina ampelfackla få sig ett gott och mysigt ställe i skuggan att bo på så ska vi se ifall bladen repar sig; är det någon idé att låta de vara kvar eller ska jag klippa bort de skadade delarna?
Biggan_
Dom gula bladen blir aldrig gröna igen, så dom kan du lika gärna klippa bort!
fifimar
CITAT (Biggan_ @ 29-03-2011, 23:39) *
Dom gula bladen blir aldrig gröna igen, så dom kan du lika gärna klippa bort!

Haha, man kunde alltid hoppas i alla fall! Knipsade bort de med fläckar på så får vi se ifall den repar sig snart, vissa blad blev ju lite konstiga, skrynkliga, pga övervattning så nu har jag den mer skuggigt i köket och kikar till den varannan dag ungefär. Den ska få vara torr ett tag.

Ny jord och kruka fick den dessutom så att den har mer plats för fötterna smile.gif
aldo
Ampelfackla blir ju fin i ampel flirting.gif
Bassam
Hej
Den ser ut som övervattning så du kan ge vatten efter att du lägga finger i jorden till 3cm djup om den kommer ut med jord det betyder att du behöver inte vattna och ska borta den från direkt sol l.

Tips

För att den ska bli bättre, du ska ge den miljö som passar jord sol vatten fukt och värme.

H:Bassam
marie86
Jag har samma problem fast på en annan växt.

1.Namn på växten?
2. Bilden är på växten jag tog skott från. Mina skott är nu satta i jord (växer snabbt) står inte i direkt solsken. får bara vatten när jorden är torr. Men bladen på mina skott är super blekt lila, typ rosa. nästan vita. inget alls av den vackra lila färg sad.gif

[attachment=59761:100_1961.JPG]
pelargonfreak
Det är en nässla, dom kräver mycket ljus för att få vackra färger, ännu snyggare blir dom när man ställer ut dom, gärna i samplanteringar, men ställ inte ut dom förrän det blir varmare. Lycka till rolleyes.gif
Woodii
CITAT (marie86 @ 15-04-2011, 22:34) *
Jag har samma problem fast på en annan växt.

1.Namn på växten?
2. Bilden är på växten jag tog skott från. Mina skott är nu satta i jord (växer snabbt) står inte i direkt solsken. får bara vatten när jorden är torr. Men bladen på mina skott är super blekt lila, typ rosa. nästan vita. inget alls av den vackra lila färg sad.gif

1. Palettblad, det finns en massa olika varianter med olika färger och utseenden på bladen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon