Full version: Citronkärna
marie86
Hej!

2008 satte jag citronkärnor i jord och det kom rel snabbt upp skott. 2st fick leva vidare och blev tillslut ca 15cm långa. 'Förblev' just för att de senaste 2åren har absolut ingenting hänt!
Den ser frisk och kry ut, aldrig haft ohyra, inga blad har blivit bruna eller trillat av av andra anledningar, den bara växer inte, ett skott längt upp har varit ett skott sen 2 år tillbaka..
Har provat med olika näringstillskott, ny jord, soligt läge, svalt läge ,mer och mindre vatten, ja allt jag kommit på.

Jag förväntar mig inte att det ska komma frukt eller liknande på plantan. ser det mer som en rolig grej att odla. Men jag stör mig på att ingenting händer...
Några förslag? [attachment=59185:IMG_0518.JPG] [attachment=59186:IMG_0526.JPG] [attachment=59187:IMG_0527.JPG]
BigDaddy
Svårt att se riktigt men tycker det ser ut som de behöver större utrymme.
Har en massa citrus odlade från kärna & de växer allihop bra men vet att vissa stannat av lite ibland då utrymmet inte räckt till i den kruka de står i.
Du verkar ju testat övriga metoder så mitt tips iaf.
Lycka till

Just det, har du möjlighet så gillar de att stå ute varmare tider, men med avhärdning först.
marie86
Ska genast inhandla en större kruka! Tack smile.gif
Thilda
Hejsan! Jag prövar själv på att odla citron faktiskt, en kärna är ensam, den är väldigt långsam. 5 st har jag planterat tsm i en lika stor kruka, de är otroligt snabba! Jätte vackra blad ha de med smile.gif Jag gissar att citron har sina perioder när de växer snabbare resp. långsammare?
marie86
Frågar du mig så: tydligen wink.gif
Jag hoppas på att mina skott ska få fart nu igen efter omplanteringen.
Alexander-VG-zon3
finns ljus och hyfsat varmt och näring och vatten när det behövs plus lagom med utrymme så växer dom, naturligt blir det att dom börjar växa nu och slutar till hösten. och ha någon form av vila på vintern beroende på hur dom står. en del kan också växa vintern igenom (om än ibland dåliga skott) om dom står varmt. varmare dom står på vintern desto mer extraljus behövs.

växer dom dåligt på våren-sommaren, så plantera om i ny jord och ny kruka (som skrivits) och därefter ge näring 3-4gånger per månad under vår-sommar.
Avocado
Har inte satt citron innan så min fråga är:
Hur stora behöver platorna vara innan man planterar om dom.
Mina är fortfarande under 10cm men jag satte kärnorna i en väldigt liten kruka.
Alexander-VG-zon3
när krukan börjar bli fylld med rötter kan du plantera om den.
Avocado
Tack. Då får dom vara kvar några 2-3 veckor till.

Ger man så små plantor näring?
Thilda
Näring kan skada deras rotsystem, har jag fått lära mig smile.gif Har själv citroner i odling och jag funderar om jag borde plantera om de.. Jag vet inte hur rotsystemet ligger till men de bor tätt smile.gif Jag antar att de endast börjar producera rötter om de får för stor kruka inte alls utvecklar bladverket..? smile.gif
Bassam
Hej

producera rötter bladverket..om de lägger i stora krukor och näring har mycket kväv plus om de får bra vatten så de känner sig trivs och behöver inte ger blommor och frukt.

H: Bassam

*Stintan*
confused.gif
BigDaddy
CITAT (Avocado @ 08-04-2011, 15:17) *
Tack. Då får dom vara kvar några 2-3 veckor till.

Ger man så små plantor näring?

Jag svarar bara hur jag tänkt & vet inte om det är rätt, men för mig har det funkat.
Små plantor, år 1 kan man säga, har jag planterat om minst 1 gång då de växt rätt fort & de första krukorna vart väldigt små, så de har ju då fått ny jord varje gång med ny näring i. Då har jag inte gett extra citrusnäring el annat utan endast tänkt att de får ny näring från den nya jorden.

När plantorna blivit 2-3 år gamla & kanske inte planteras om lika ofta så ger jag näring & det har de trivts med. Dock om man planterar om även dessa som händer på våren så ge inte näring de första veckorna därefter, då har de redan tillräckligt.

När jag ger näring gör jag det mellan april-juli & endast ngn gång per månad, max 2 ggr.

Hoppas det hjälpte dig ngt iaf. smile.gif
Avocado
Ja, det var bra och intressant information.
Tack så mycket.
Ser ut som att bara 2 av 5 tog sig. Tur de, har inte plats för fler biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon