karloskar
26-03-2011, 19:38
Tja!
Jag har surfat runt efter en odlingskalender för trädgårdslandet utan något bra resultat.
Vet ni någon rejäl odlingskalender?
Om det inte annat så borde vi verkligen skapa en här på odla.nu! Gärna likt en wiki sida så att alla här kan bidra med sin kunskap...
/Kalle
skånepåg
26-03-2011, 20:42
Tja, beror hur du menar? med Microsoft works kan man göra en del tabeller med, eller om man inte vill köpa eller ladda ner olagligt så finns ju OpenOffice ser nästan exakt likadant ut och är gratis, där kan man göra tabeller hur man vill ^^
Länge sen jag använde de programmen dock fastän jag har det nya works från förra året ^^
karloskar
26-03-2011, 21:19
Fast det är inte hur som jag är intresserad av (fast openoffice eller works klarar inte av att göra det som jag frågar efter).
Mer informationen om när, hur och vad man ska börja odla, beroende av gröda, odlingszon, tid på året och om det är trädgård eller friland, gärna fullt med tips och erfarenheter som finns så mycket av här!
Runåbergs fröer har på sin hemsida tabeller för vid vilka grader olika grönsaker gror, hur lång utvecklingstid de har etc - kanske det är ett steg på vägen om du kollar där?
Socktrollet
29-03-2011, 12:03
Plantagens katalog, som kom ut denna vecka, har ett uppslag med odlingskalender månad för månad... om det är en sån utgångspunkt du söker?
Sedan måste man ju andå lägga till eller dra ifrån ett antal veckor på känn utifrån var i landet man bor, och för mig som balkongodlare i norrland är den inte till någon större nytta.
Jag uppmundrar skapandet av en wiki !
Socktrollet
29-03-2011, 12:41
Dubbelpost
Allt om Trädgård har precis kommit ut med en ny tidning som heter Köksträdgård. Där har de en tabell på sidan 106 där det står olika grönsaker, sådd inne, sådd ute, lägsta grotemp, hur lång tid de tar på sig att utvecklas och övrigt.
Är det lite så du menar?
karloskar
31-03-2011, 19:04
Tack för tipsen! Jag ska kolla in bägge!
Det räcker för mig, men jag tycker det är konstigt att det inte finns något större....
Benägen att hålla med dig. Men det är rätt många variablar att ta hänsyn till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.