Sofiaf
Hej Allihopa!

Jag och min mamma satt och pratade om hennes krukväxter, hon berättade att hon inte kunde namnet på två av dem och undrade om jag visste hur man skulle ta reda på det.

Jag sa att istället för att börja försöka leta i olika böcker så kunde man försöka fråga här på forumet om någon känner igen dem smile.gif

Den första är någon slags klätterväxt och den andra är nog någon slags palm som kan bli typ två meter hög

pejori
Klätterväxten kan jag inte hjälpa dig med. (har hjärnsläpp just nu)
Den andra är en ficus robusta
malcolm
Även kallad fönsterfikus.
Alexander-VG-zon3
Ficus elastica - Fönsterfikus, vet dock inte exakt vilken namnsort men det kan nog vara en ''Robusta'' som pejori skrev. vet inte om det bara är bilden som luras men tycker det ser ut som om den fått ett spinnangrepp ?

har du fler bilder på klätterväxten ? kan det vara en någon art av Clerodendrum - klerodendrumsläktet, kanske Brokklerodendrum (Ödesträd). svårt att veta utan blommor. men tycker bladen påminner lite om den, är inte helt säker. Klerodendrum brukar må bra av en lite svalare period ca +10c för att blomma och lite sparsammare med vatten och ev extraljus.
Sofiaf
Tack för svaren!

Efter att ha tittat på bilder så verkar fönsterfikus stämma och även ödesträd, fast ja har inte sett den blomma. Vill den inte blomma för att den står i rumstemperatur året runt?

Vad på bilden gör att du flaxss tror att fönsterfikusen fått ett spinnangrepp?
Alexander-VG-zon3
på det bladet längst upp som man ser undersidan på ser det lite dammigt/rödflammigt ut. därför tänkte jag att det kunde vara spinn den fått, men som jag skrev det kan vara nåt helt annat ofarligt eller att jag bara blir lurad av bilden.
Sofiaf
Jag har tittat och jag tror inte den är angripen utan att det är naturligt. Den är lite röd i färgen, mest på undersidan. på översidan är den mörkgrön. är det ovanligt?
mojan
Fikusen brukade kallas Flyttlassfikus i mitt hem. Det är säkert bara ett annat namn på samma växt.
Aqvakul
CITAT (Sofiaf @ 28-03-2011, 19:32) *
Jag har tittat och jag tror inte den är angripen utan att det är naturligt. Den är lite röd i färgen, mest på undersidan. på översidan är den mörkgrön. är det ovanligt?

nej, det är helt normalt..
merlin68
den till höger är en ficus elastika även kallad fönsterficus eller som min mamma sa gummiträd:)
Alexander-VG-zon3
fönsterfikus heter gummiträd i folkmun kan man säga, egentligen är gummiträd redan upptaget för ett annat träd,
för hevea brasiliensis - gummiträd.
Jubbe063
Klätterväxten är en Hoya. Tyvärr kan jag inte artnamnet, min etikett försvann för något pr sedan. Men posta fotot på något Hoya-forum så för du svar
zaaritha
Japp----en hoya!
Red Top
Jag är rätt övertygat om att det är en Brokklerodendrum, Ödesträd, som flaxss trodde.. Har aldrig sett en hoya med så tunna blad.

Det går bra att klippa ner den rejält, eller skaffa något, som den kan klättra på. De jag har haft har varit mycket blomvilliga. Jag hade mina i söderfönster, i rumstemperatur, och de började alltid blomma i månadsskiftet november-december.

Här en bild på en blommande brokklerodendrum, lånad från nätet. Orkade inte leta fram en egen. smile.gif

varghem
Nä hoya är det nog inte... som sagt för tunna blad
merlin68
Den vänstra plantan måste vara ödesträd klerodendron
Sofiaf
Tack för svaren!

Tittade på bilder på Hoya (porslinsblomma) och tycker inte bladen stämmer överens med min mammas växt, däremot stämmer bilden på Ödesträd väldigt bra.
Nu ska vi försöka få den att blomma så vi får veta smile.gif

Tänkte ta en stickling av den och testa att ställa den utomhus under sommaren för att se om den vill börja blomma, läste att den behöver en svalare period för att vilja blomma. Någon som har något tips hur man kan få den att blomma?

Den stora växten ska troligtvis förflyttas till ett annat rum/fönster då den nu står inne i rummet och får troligtvis för lite ljus. Sen ska den få plats också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon