sarhe1
Jag har grävt upp en del av tomten för ett litet trädgårdsland. Eftersom det är nära huset är det fullt med tegelkross i jorden.. Hur mycket man än plockar finns där mer... Tänkte bygga på höjden och blanda ut med ny jord, barkmull, lite gödsel, gräsklipp och halm. Har läst att man kan använda gammal halm, men går det lika bra med ny? Jag tänker i första hand att det är till för att "fylla upp" och jordförbättra den ursprungliga lerjorden, i kombination med det övriga materialet.

/Sara
Piccante
Väldigt färsk halm o hö har en förmåga att börja växa nr den blir fuktig. Det är massa fröer kvar i som kan börja spira.
Sen har du lerjord så hade inte brytt mig om att plocka upp tegelflisor som ligger i för allt grövre material gör jorden luckrare.
Preussen
CITAT (sarhe1 @ 27-03-2011, 13:03) *
Jag har grävt upp en del av tomten för ett litet trädgårdsland. Eftersom det är nära huset är det fullt med tegelkross i jorden.. Hur mycket man än plockar finns där mer... Tänkte bygga på höjden och blanda ut med ny jord, barkmull, lite gödsel, gräsklipp och halm. Har läst att man kan använda gammal halm, men går det lika bra med ny? Jag tänker i första hand att det är till för att "fylla upp" och jordförbättra den ursprungliga lerjorden, i kombination med det övriga materialet.

/Sara

låt halmen ligga ute någon dygn eller så länge ni kan innan ni behöver gräva. då blir det fuktig och om ni vill skynda på nerbrytningsprocessen lite mer kan ni alltid slå en drill på halmen. när ni väl grävt ner halmen så tillsätt extra kväve för att halmen tar kväve i anspråk för att brytas ner. sen beror det på vad det är för halm, kornhalm är sämst att få ner i jorden medan havrehalm är bäst. vete och råg går på det hela lika bra och är helt ok att använda sig av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon