Nila
Vi satte en häck av brudspirea i höstas. Ska denna beskäras?? Hur i så fall? Och när är bästa tiden??
Huggorm
Satte ni den i höstas har den inte hunnit etablera sig ännu. Låt den få åtminstone en säsong på sig att bilda rötter
Nila
CITAT (Huggorm @ 27-03-2011, 13:42) *
Satte ni den i höstas har den inte hunnit etablera sig ännu. Låt den få åtminstone en säsong på sig att bilda rötter

Läste någonstans att den skulle beskäras redan första våren, för att förgrena sig bättre...?
Åsa, mälardalen zon 2
Gamla rön: klippa innan häcken är etablerad

Nya rön: låt häcken etablera sig med rotsystemet innan man klipper

Nila
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 31-03-2011, 19:15) *
Gamla rön: klippa innan häcken är etablerad

Nya rön: låt häcken etablera sig med rotsystemet innan man klipper

Okej, det låter ju vettigt. Tack för tipsen! smile.gif

Då väntar jag till nästa säsong. Men då kommer några följdfrågor:
När är bästa tid att beskära? Kan man göra det på våren?
Och hur mycket tar man bort?
Huggorm
CITAT (Nila @ 04-04-2011, 10:16) *
Okej, det låter ju vettigt. Tack för tipsen! smile.gif

Då väntar jag till nästa säsong. Men då kommer några följdfrågor:
När är bästa tid att beskära? Kan man göra det på våren?
Och hur mycket tar man bort?

Bästa tiden för att beskära är nästan alltid sensommaren, juli augusti september, JAS. Våren brukar dock också fungera hyfsat, och då bör man göra det just nu, efter att frosten avtagit men före löven slår ut
Aqvakul
Den tidiga uppbyggnadsbeskärningen görs helst på vårvintern, då busken samlat mycket kraft under vintern. Första gången klipper man ner den till 20-25 cm. Därefter släpper man upp den successivt varje år.

När häcken nått lämplig höjd så kan man antingen välja att låta den ha en fri form och bara gallra bort äldre grenar. Denna gallring kan i princip göras året om, men det är synd att göra det före blomningen. Om man vill ha en formklippt häck, så klipper man direkt efter blomningen och ytterligare en gång i augusti-september.
vanjalarsa
HEj
Jag klipper min brudspireahäck varje år efter blomningen. Klipper den i rundade former med elhäcksax. Den blir som entät mur som blommar, Har aldrig varit några som helst problem. TRor inte att de är särskilt känsliga.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif ps det här är en uppvuxen häck.....
Nila
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2011, 10:47) *
Den tidiga uppbyggnadsbeskärningen görs helst på vårvintern, då busken samlat mycket kraft under vintern. Första gången klipper man ner den till 20-25 cm. Därefter släpper man upp den successivt varje år.

När häcken nått lämplig höjd så kan man antingen välja att låta den ha en fri form och bara gallra bort äldre grenar. Denna gallring kan i princip göras året om, men det är synd att göra det före blomningen. Om man vill ha en formklippt häck, så klipper man direkt efter blomningen och ytterligare en gång i augusti-september.

Tack för era tips! Har tänkt mig att det ska bli en friväxande häck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon