kina3
Hej!
Denna plats är den mest "läiga" och insynsskyddade kring huset men vill ha ännu mer vindskydd.
Vad tror ni om att bygga en mur i natursten rakt ut från väggen parallellt med trallen. I linje med väggen bakom solstolen?
Tänker att den kan vara drygt en meter hög och att man skulle kunna ha lite kul hål och avsatser i den för att stoppa in växter i, eller ställa vinglaset på.

Utrymmet mellan trallen och muren tänkte jag man kan fylla upp med större sten och sedan med jord eller grus

Kanske att båda sidorna får sittplatser.

Sittplats Vill ha mer lä

närbildläplats.JPG

aromata
Beror lite på hur omgivningarna ser ut men ni har ett trähus och då kan jag tycka att det blir finast med en avskärmning i trä. Stående panel ger finast linjer. Sten är fint men just nu har det gått inflation i det och det blir "too much" i många fall.
malcolm
Håller med aromata, stående träpanel, gärna i samma kulör som huset. Gör man någon form av överliggare får den gärna vara vit.
kina3
Tackförsvaren. Inflation i sten: ärdet betongsten du tänker på?
Jag håller med om att ett plank känns mer naturligt. Men jag har en massa natursten och inga bräder...
malcolm
Missade att det gällde natursten och då kommer det i ett annat läge. Go for it! tummenupp.gif
Peztis
Du kanske kan bygga en mur med mellanrum så du kan plantera "i" muren, dvs en stor blomlåda i sten? Fast det kanske blir lite klumpigt? Det beror förstås på hur stora stenar du har...

Tänk på det där med att komma fram, bara. Du har ytterdörren där och du ska gå med kaffekoppen i ena handen och boken i den andra för att sätta dig i lä och mysa - du kommer inte bli irriterad över att du måste gå runt?

Hur har du tänkt dig med den där platsen i förlängningen? Ska det vara en uteplats där ni kan sitta och grilla och äta eller har ni annan plats för det? Kommer vinden alltid från "dörrsidan"?
Kan du ha ett hål där vid dörren och en mur runt om en bit ifrån? Kanske kan en grill integreras i muren?

Sorry... idéerna bara fladdrar förbi och jag bara noterr ned dems å att du har något att fundera på.

Ser ut som en jättemysig plats, i alla fall!
Fågelvägen
Bra funderat av Peztis! Vägen från dörren till sittplatsen kan kännas som en onödig omväg.
Vet inte måtten på det hela, inte heller hur många som ska rymmas där, men lite snålt tilltagen verkar platsen.
Kan man bygga muren längre till vänster på bilden?

Obs. att en kompakt mur, 1 m hög, kan åstadkomma vindvirvlar just där ni vill sitta i lä. Bättre då att planera en låg och bred mur, gärna med växter i. Det blir vackert med naturstenar! I muren kan man förankra fundamenten till ett glest plank (det hejdar vinden bäst) eller en spaljé med klängväxter.

Varning för att höja marken ytterligare med stenar eller grus! Fukten från marken och snön kan skada husets brädfodring.
Vackert trähus med fina klassiska färger!
kina3
Tack för era härliga, tänkvärda och positiva svar!
Jag har nu tittat runt i min dator efter bättre bilder och inser att jag fotat för lite.
Här kommer i alla fall en bild från slänten ovanför huset.

Återkommer med fler, men nu har jag passerat läggdags för länge sedan.

Lite kort svar på några frågor:
Ja jag är lite orolig för omvägen
Man kan använda sig av fönstret för att skicka ut "varor" (kaffe odyl)
Jag har tänkt på en kombo: mur plus flätat vindskydd.

Återkommer med fler svar och tankar!

Försöker skick bild igen
nähä
Länkhuset
Biggan_
Då måste du ha en rätt stor glipa mellan väggen och muren så du kommer åt att måla.
kina3
Hej igen!
Ja det är sant: man måste ju kunna måla huset. Inser att det var en dum idé att lägga muren där.
Tar gärna emot fler idéer om hur jag ska fixa en plats i lä.

Den rådande vinden kommer från vänster i bilden.

Kortsidan på huset är egentligen bäst för den är nästan rakt i söder men där är det en väldig insyn från vägen.

Platsen jag nämnt här är mer privat.
Antal personer: tja två kanske. Men ibland blir man ju fler.

Skickar med bilder och tar tacksamt emot design idéer!

vy från öster vy från öster

Kortsidan

Var? Var ska jag lägga dammen?

merlin68
Tillhör backen in tomt? Kanske kan du fixa ett litet vattenfall till din damm ocksåsmile.gif ? Tänka bara på att den är barnsäker! Har själv en djup damm och hägnat in hela området med högt staket så ingenting händer. Har stora barn själv men det finns ju små grannbarn som kan tänkas göra en utflykt.....Barn kan drunkna i 10cm vattendjup. Hoppas det inte skrämmer dig men det är viktigt med säkerheten. Förresten tycker jag det skulle bli jättefint med en mur av natursten utmed trädäcket(första frågan du ställde:)) Det används alldeles för lite natursten, det blir ju också ett så härligt klimat innanför en mur. Kanske kan du odla lite känsligare växter innanför muren?
kina3
Ja man man kan ju faktiskt ha muren där ändå för man behöver väl inte komma åt för att måla, om väggen skyddas på annat sätt?

Jodå damm ska det bli. Säkerhetsfrågan har jag övervägt och det kommer bli bra. Dock inget staket.

Vattenfall kanske det blir. Finns berg i dagen på bortre delen av slänten. Har provhällt hinkar där. Blev maffigt. Men vi får se. Jag är inte så mycket för ljudet.
Skulle bara ha den på då det kommer fina gäster, som i en Tati-film

Slänten och även en bit av skogen ovanför ingår i tomten
Klint
Förlåt men jag har faktiskt inga ideer just nu Men vill bara säja att du har ett jättefint hus och det verkar va en fint tomt också tummenupp.gif
kina3
Tack!!! Vad gullig kommentar!
kina3
Hej igen!

Såg en bild från trädgårdsmässan: ett vindskydd i form av ett armeringsnät med inflätade smågrenar,

Det skulle man kunna ha för att det är snabbt gjort och flyttbart. Så kan man prova sig fram för att känna in var de bästa sittplatserna är och var man vill ha vindskydden.

Tänkte att man kunde förankra armeringsnäten genom att kila fast dem mellan stora stenar. Och om man najar ihop flera nät kan man vika dem i skarven så de på så sätt får stöd i sidled. Jmf tex gratulationskort .

Perfekt!
Klint
Smart! Vi får se sen hur det blir va?
kina3
Tack!

Absolut! Det ärdet minsta jag kan ge tillbaks för era engagerade, postiva och tänkvärda svar.

Liten risk att det drar ut på tiden, dock. Har så många olika grejer jag vill göra.
Men så fort jag kan komma iväg till byggmarknadsaffären ska jag shoppa armeringsnät. (Och dammduk)
Lovar.

rose.gif

sillamor
Om den rådande vinden kommer från vänster i bild, varför bygga vindskyddet till höger om sittplatsen? Jag tror förvisso att det kan bli riktigt snyggt med en mur, men hade prioriterat vindskydd i söder (tex enligt kina3s förslag) och insynsskydd mot gatan (buskar i slänten).

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon