Full version: Pelargon "Tant Hanna"
Helene AC
Min "tant Hanna" pelargon fick bruna torra kanter på bladen tror att det kom av blomsternäringen som jag hade blandat i vattnet, nu håller jag på att få den att överleva. När skall man börja ge dem näring? pelargonen hade inga knoppar men en del fina blad när den inhandlades.
aldo
Har den övervintrat hos dig så är det väl dags att plantera om den i ny jord och då behövs ju ingen näring på minst 4 veckor .

Sedan ska den kanske toppas efter 14 dagar eller klippas ner om den är större .

Helene AC
Jag köpte den för ett par veckor sedan!
Birgitta B.
Hej!
Min erfarenhet av köpta pelargoner är att de brukar "tackla av" lite när de kommer hem, de är ofta så supergödslade i affärerna så de får en chock när de blir normalbehandlade, men om man planterar om dem så tycker iallafall jag att de trivs bättre i den nya miljön.
Lycka till / Birgitta
Helene AC
Tack för tipset! De har överlevt ser att det kommer lite nya blad på stämmen. Jag skall nog ta och plantera om dem som du tipsar om. thanks.gif
smuleborg
Om rötterna fyller hela krukan, välj en storlek större kruka. Annars, plantera om i samma kruka. Pellisar vill inte stå i för stor rock. Jag brukar använda pellisjord och tycker att jag märker skillnad, men det vete gudarna. Blomjord av hög kvalitet funkar nog eg. lika bra (kanske lite uppblandad med små lecakulor, men det funkar nog lika bra utan dem också.
Helene AC
Hej!
Måste berätta att mina "Tant hanna" pelargoner klarde sig, de har blivit jättefina och frodiga. Beställde appleblossom sticklingar här från odla och de har blivit så fina också.
Inte nog med det mina Dr Westerlund här många knoppar skall bli så spännande och se de blomma för första gången.

Pelargon LYCKA bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon