zipp_808
Hej alla!

Jag har sökt timvis på nätet efter information om hur jag ska så mina örter och vad jag behöver men inte riktigt hittat vad ja letar efter. Jag är intresserad av köksväxter men aldrig lyckats, därför söker ja mig hit.
Jag har köpt, Basilika, Rosemari, Salladslök, Timjan, Oregano.

Var jag bor är det fortfarande 20 cm snö och minusgrader, men inte alltför länge till hoppas jag. Men jag får fröså inomhus. För samma ört har jag sett folk rekomendera att så direkt i stor kruka och andra att omplacera, vilket gjort mig lite förvirrad, jag vill göra det så bra som möjligt.

Förstått att Rosemari och Timjan ska helst stå i såjord hela tiden?
Basilika och oregano ska stå i blomjord eller liknande mer näringsrikt?
Salladslök vet jag inte rikitgt hur jag ska göra med, antar att den inte planteras om.

Vad för utrustning behöver jag för att så? Ska jag så i stora krukor, i små eller i sånna lådor med lock man kan köpa. Hur många frö/plantor per kruka? Behöver jag ge dom näring när dom växer, hur ofta och vilket närings ratio ska jag leta efter?

Massa frågor, men jag hoppas någon har intresse att svara, eller om det finns någon hemsida som jag inte hittat som förklarar det hela. =)

Åsa, mälardalen zon 2
Du kan bredså alla om du vill i större byttor och sedan skola om, behandla alla sorter som ljusgroende = täck inte fröerna med jord och alla kan du så i såjord och alla kan du plantera om i mer näringsrik jord senare när de vuxit till sig. Ingen av dem behöver speciallådor det funkar utmärkt att odla i glassburkar, mjölkpaket, cremé fraicheburkar etc. bara du gör dräneringshål, växterna ser ingen skillnad på en dyr köpt odlingsbytta och en gammal glassburk.

Ev. kan rosmarinen behöva kallstratifiering ifall inte nått gror.

(det finns inte bara ett rätt sätt att odla växter, utan många olika sätt funkar lika bra därför hittar du olika information)
PMK
Du kan ju börja med att söka här på Odla samt posta i delen speciellt gjort för Kryddväxter.. wink.gif

Jag har nämligen själv postat en tråd på precis dehär ämnet, du kanske hittar lite info där!

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=105514
zipp_808
Tack för svaren!
Har sått nu på lite olika vis, så nu får ja se vad som fungerar.

Tänkte ha örter i min köksträdgård så därför missade jag att det fanns ett ämne specifikt för kryddväxter.
kanske en moderator kan flytta tråden?

Vad är kallstratifiering?

Vilket näringsratio ska man leta efter för örter? Finns ju en massa olika som skiljer en hel del, vill inte bränna växterna

mvh
Åsa, mälardalen zon 2
kallstratifiering = Väldigt många feleråruga växter har frön som inte gror förren de utsatts för en vinter med kyla, det är ett skydd innbyggt i fröet, om fröet skulle gro på hösten skulle det troligtvis inte överleva vintern
så därför är det bättre att gro efter vintern. När man sår kan man därför behöva ge artificiell vinter under någon/några månader (lite beroende på växtslag). Optimal temp vid kallstratifiering är 0 till +5C så det måste inte vara minusgrader utan man kan ställa sådden i kylskåpet.
Eva 33c
Jag vill tipsa dig om Runåbergs Fröers hemsida. De säljer fröer till grönsaker och kryddor och en del blommor. Till varje växt finns bra information om odling mm. Förut hade de en papperskatalog också, den kan man ladda ner som pdf nu. Då får man en hel liten handbok i odling av köksväxter. Förutom detta så har de förstås ett jättebra sortiment av fröer, jag handlar från dem varje år.
zipp_808
Tack för tipsen igen!

Efter 5 dagar började fröna gro, planterade på lite olika vis för att testa. Har inte överdrivet mycket sol, direktsol ca 2-3 timmar per dag. Har en vanlig 60W lampa ovanför, hoppas den hjälper till lite iaf.

Hur stora bör planterna vara innan man plockar bort, kupol/påsen från krukan och hur stora bör dom vara innan jag omplanterar dem?

Tänkte ha kvar hälften här och hälften ska utomhus där solen är större delen av dagen hos mina svärföräldrar.
kerstin z5-6
Åsas råd är bra, tänk på detta
1.Oavsett VAD du ska så är ljus av stor betydelse, oavsett var du bor är dagsljus via fönster en möjlighet, men ger sällan bra resultat.Ljuset räcker helt enkelt inte
2.Alla växter oavsett sort , mår bra av omskolning, dvs så i en lite större bytta , sen skolar du ut en o en.
De gör dem villiga att utveckla sitt rotsystem
3.Vissa växter klarar att skolas ut i tussar" dit hör tex timjan i andra låga växter men inte alla
4.Om du vill ge optimala förutsättningar för dina växter-ge dem ett vanligt lysrör, kallvita rör placerat 10 cm över sådden , tänt 14 tim /dygn, till dess du kan ge dem riktigt dagsljus ute
5. de flesta frön vill gro i såjord, när de väl grott skolas de ut i mer näringsrik jord, det gäller även rosmarin , lavendel o liknande.Dessa växter vill gärna ha en väl dränerad jord där de ska växa, vilket inte är = såjord utan en jord som inte behåler vatten ..såsom lerjord tex..
Lycka till:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon