Full version: Trist
Aejohansson
Ogillar verkligen att ta bort de första knopparna som börjar komma på mina pelargoner. Känns alltid så trist att nypa dom när man är nyfiken på att se blommorna, men de blir ju finare sen.
Alba
Här är en till som gör det med stor vånda - men bara på sticklingar.
Tar du även bort knopparna på vuxna plantor ?
Aejohansson
Jag nyper blommorna på alla. Men det beror mycket på att jag har rätt långt kvar innan jag kan ta ut dom och vill få dom så stora som möjligt innan.

Den jag plockade bort idag, bilden kommer från min Blogg
Peztis
Jasså! Ska man göra det, visste jag inte.

Varför ska man nypa bort? För att de ska växa till sig först? Men jag har ju köpt en fin och frodig liten planta där jag inte har en aning om hur blommorna ser ut! crying.gif Vill ju se hur de ser ut!
Aejohansson
CITAT (Peztis @ 27-03-2011, 21:45) *
Jasså! Ska man göra det, visste jag inte.

Varför ska man nypa bort? För att de ska växa till sig först? Men jag har ju köpt en fin och frodig liten planta där jag inte har en aning om hur blommorna ser ut! crying.gif Vill ju se hur de ser ut!

Det är det sätt jag blivit lärd att man ska göra då blomningen stjäl kraft i från tillväxten och det känns som att det är ett tag kvar innan det verkligen är dags (det snöade idag). Men jag är verkligen inte trädgårdsmästare och kan själv inte alltid hålla mig. Har inte en susning om hur blommorna ser ut på exemplaret på bilden utan den är köpt som "halvfärdig" planta från Sörgården.
Klura
Jag köpte 12 olika sticklingar på Mässan.
Fick odlingsråd hos Rockdala och där stod det att man ska nypa bort knopparna.
De som hade lite längre skjälk har jag satt i vatten i nubbeglas och det ser ju faktiskt ut som att de kommer slå ut.
Har även satt i små skott av ampellilja så det fyller ut lite i glasen.
Som tur va så satt det namnlappar i mina krukor så jag har googlat, så jag vet hur mina kommer se ut.
Om de överlever förstås. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon