Pius
Har köpt en ny digitalbox men den får bara in svt-kanalerna via sin sökning, inte tv 4 och kanal 6.

Funderar därför på att försöka lägga in dessa kanaler via deras kanalnummer, men hur får jag reda på vilka de är?

Pius confused.gif
Aqvakul
Kolla här...
Pius
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2011, 18:46) *

Tack. Men tyvärr hjälpte det inte, jag hittar inte 4:an och 6:an. -cry-.gif

Pius
Aqvakul
CITAT (Pius @ 27-03-2011, 19:13) *
Tack. Men tyvärr hjälpte det inte, jag hittar inte 4:an och 6:an. -cry-.gif

Pius

Har du kollat på "mer info" efter stationsnamnet..
Pius
CITAT (Aqvakul @ 27-03-2011, 19:35) *
Har du kollat på "mer info" efter stationsnamnet..

Det stod ingenting mer. Men jag får ta nya tag i morgon och se om jag lyckas få med 4:an och 6:an. Har mailat försäljningsstället få se om de hör av sig.

Pius
Aqvakul
CITAT (Pius @ 27-03-2011, 20:23) *
Det stod ingenting mer. Men jag får ta nya tag i morgon och se om jag lyckas få med 4:an och 6:an. Har mailat försäljningsstället få se om de hör av sig.

Pius

Var bor du?
malcolm
Här ligger 4:an på kanalplats fyra och 6:an på plats sex. (Stockholm)
Carl
Vilken operatör har du?
malcolm
CITAT (Carl @ 28-03-2011, 09:56) *
Vilken operatör har du?

4:an och 6:an tillhör de fria kanalerna och man behöver ingen speciell operatör som tex. Boxer.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 28-03-2011, 10:48) *
4:an och 6:an tillhör de fria kanalerna och man behöver ingen speciell operatör som tex. Boxer.

nej, men om man utnyttjar en operatör så är det bra att veta vilka kanaler de använder - allt står i den bifogade länken...
Carl

Har canal digital så får du inte 6an om du inte har separat antenn. Du kan också ha dålig mottagning så signalen inte fångas upp av en sökning. Försök vid en annan tidpunkt så borde det gå.
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2011, 10:51) *
nej, men om man utnyttjar en operatör så är det bra att veta vilka kanaler de använder - allt står i den bifogade länken...

Ja men nu var det ju just 4:an och 6:an det gällde, de flesta kanaler (vad jag vet) med lågt nummer har samma kanalplats som sitt eget namn.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 28-03-2011, 10:57) *
Ja men nu var det ju just 4:an och 6:an det gällde, de flesta kanaler (vad jag vet) med lågt nummer har samma kanalplats som sitt eget namn.

Jovisst, men om du går via en operatör så spelar det ingen roll om de är "fria" eller ej...
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2011, 10:59) *
Jovisst, men om du går via en operatör så spelar det ingen roll om de är "fria" eller ej...

Kanalplatserna brukar ändå vara desamma, jag misstänker precis som Carl var inne på att det är ett antennproblem i det här fallet.
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 28-03-2011, 11:04) *
Kanalplatserna brukar ändå vara desamma, jag misstänker precis som Carl var inne på att det är ett antennproblem i det här fallet.

Tror jag också...
Pius
Oj vad ni har gjort inlägg sen jag skrev.

Jag har bara en vanlig antenn och den föregående, numera trasiga boxen, fick in 4:an och 6:an utan problem.

Den här boxen söker själv efter kanaler och hittar 24 stycken men inte 4 och 6.

Jag testade att lägga in dem via de kanalnummer som jag hittade i länken högre upp bland inläggen, men då står det bara att det inte finns några.

Så det blir till att ringa supporten och höra vad sjutton det inte fungerar för.

Supporten sa: Rikta om antennen eller skaffa antennförstärkare.

Vad tror ni om det? Kan det bero på att boxen var billig (som min sambo tror)? Våra andra boxar har fungerat. Verkar helknasigt om man måste köpa en dyr box för att den ska fungera. angry.gif

Pius
malcolm
Tror inte för ett ögonblick på att det skulle bero på boxens pris, jag har använt min gamla antenn ända sedan digital-TV startade och det har gått bra förutom en period då det var mycket störningar, speciellt när det regnade och snöade mycket. Köpte en ny antenn då som skulle vara speciellt anpassad för de digitala signalerna men än så länge står den fortfarande i förrådet. Har haft digital-TV från Telia via bredbandet i några år nu och det är helt perfekt (hade Boxer tidigare), bor du i sthlm:s-området kan du få specialantennen gratis om du vill ha den, bara att komma och hämta. Skriv ett PM i så fall.
Carl

Kan vara boxen som kräver en starkare siggnal. Men börja med att rikta antennen!
malcolm
När det gäller digital-TV är det inte säkert att det är det högsta läget som är bäst, inte är det säkert att antennen skall var riktad som man hade det förut heller, bara att exprimentera sig fram. Antenner är ingen exakt vetenskap och ibland blir man förvånad över resultaten men har du lyckats få in 24 kanaler verkar det konstigt om det är fel. Biltema och Clas Ohlson har billiga antennförstärkare men jag tor ändå inte att det är det som är fel.
Pius
Den funkar, den funkar. bravo.gif

Efter att ha grälat med sambon (som påstod att den var för billig för att fungera) i omgångar så kom han till slut på att vi hade ju faktiskt en bordsantenn vi kunde prova, fast inte just nu. happy.gif Så då letade jag upp den och installerade den och det fantastiska hände, boxen fungerade och fick in både tv 4 och tv 6.

Gissa om jag blev glad.

Förmodligen är det antennen (som står på vinden) som gör att den gamla boxen går i strejk ibland.

Så nu är allt frid och fröjd igen. Tack för alla förslag jag fått! rose.gif

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon