Full version: När så luktärt?
Betty
Hej! Jag har aldrig sått luktärt tidigare. I år ska jag så både klättrande luktärt och sådana som jag ska ha i amplar. Enligt sårådet som följde med fröna så ska man så mellan februari och maj, men när är det lämpligt att så om man bor uppe i Norrbotten zon 6? Ska fröna blötläggas eller filas innan?
kerstin z5-6
Jag brukar så dem i april , mitten av -Blötlägg fröna 24 tim innan sådd.Så två o två i djupa krukor smile.gif Tidigare sådd ger virrvarr och ingen tidigare blom , tycker jag
Du kan även pröva den perenna vårärten -vacker men utan doft -låg blommar i maj ,med blårosalila blommor-latyrus vernus
vickeva
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-02-2004, 18:30)
Du kan även pröva den perenna vårärten -vacker men utan doft -låg blommar i maj ,med blårosalila blommor-latyrus vernus

Visst finns det väl även vit perenn luktärt (är det förresten inte perenn luktärt som heter rosenvial?)?
Jag har för mig att min granne har en så vacker vit luktärt som är perenn.
Betty
Tack för det snabba svaret! smile.gif
estet

Jag sådde "Franciscus cupani" ifjol. Fröna ruggde jag upp med sandpapper och lade i blöt 24 t. efter anvisning. Jag satte dem sent hur sent kommer jag inte ihåg, men i maj kan det ha varit.
De hann ändå rangla iväg och trassla in sej i varann. Tog och stack ned blompinnar i krukorna till var och en så det var lite ordning på dem. Har hört att endel trär ned en toapappersrulle så att de får stöd på det sättet.
Lycka till!
Virgo
stämmer.

Rötterna är visst lite känsliga, så jag rekomenderar att använda toarullar, ja inte hela utan bara pappröret.

Jag fyller en plastback med rullarna och sedan i med jord och sedan så petar jag ner ett frö i varje rulle.
Sen är det bara att gräva ner rullen i jorden ute utan att rötterna skadas.
Wargen
CITAT
endel trär ned en toapappersrulle

Just det! Har samlat tomma toarullehylsor hela vintern....
kerstin z5-6
ja rosenvival vit och rosa finns smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (Virgo @ 13-02-2004, 20:26)
stämmer.

Rötterna är visst lite känsliga, så jag rekomenderar att använda toarullar, ja inte hela utan bara pappröret.

Jag fyller en plastback med rullarna och sedan i med jord och sedan så petar jag ner ett frö i varje rulle.
Sen är det bara att gräva ner rullen i jorden ute utan att rötterna skadas.

smile.gif biggrin.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon