Full version: Jag var värd 50 lamm
netha
Svt2 ikväll
22:00 - 23:00
Dokument utifrån
Jag var värd 50 lamm. Svensk dokumentär från 2010. Fattiga, afghanska kvinnor säljs till välbärgade äldre män som slavar. En del av dem lyckas fly. Andra kan se fram emot ett hårt liv i fångenskap. Filmaren Nima Sarvestani berättar historien om Sabere och hennes lillasyster. Filmen vann nyligen pris som bästa dokumentär vid Göteborg filmfestival. Även i K 30/3 och K 1/4. Textat sid. 299.
herkules
sen sålde gubbfan (fadern) de 50 lammen och drog.
hemsk dokumentär.
Överbölingen
Verkligen skrämmande.
Det är svårt att begripa i den värld vi lever i.
Huggorm
Vad kan ett lamm kosta i Afghanistan? Motsvarande 50kr? I såna fall blir det 2500kr.
herkules
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 11:29) *
Vad kan ett lamm kosta i Afghanistan? Motsvarande 50kr? I såna fall blir det 2500kr.

ett lamm = 250 SEK
Huggorm
CITAT (herkules @ 28-03-2011, 11:30) *
ett lamm = 250 SEK

I Afghanistan? Det blir 12500kr då, det är också otroligt billigt. Jag tror inte ens bomullsodlarna i amerika fick sina slavar så billigt
herkules
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 11:33) *
I Afghanistan? Det blir 12500kr då, det är också otroligt billigt. Jag tror inte ens bomullsodlarna i amerika fick sina slavar så billigt

japp, de sa så i dokumentären, 250 pix.
flickor/kvinnor är odugliga där, det sa fadern som inte ens kunde hämta sitt jävla te själv.
Eva i Skåne
Ett allvarligt ämne, men jag chansar på att skoja lite i tråden ändå.

Jag brukar skämta om att jag fick en matta för min dotter.
När hon träffade kärleken i Turkiet och flyttade dit fick jag frågan ett antal gånger hur många kameler vi fått för henne. När hon kom hem första gången hade hon en matta med från sina svärföräldrar så det blev inga kameler eller lamm. biggrin.gif
Måste tillägga att hon lever ett helt modernt liv där och helt frivilligt - såklart
Huggorm
CITAT (herkules @ 28-03-2011, 11:39) *
japp, de sa så i dokumentären, 250 pix.
flickor/kvinnor är odugliga där, det sa fadern som inte ens kunde hämta sitt jävla te själv.

Dom har onekligen en märklig syn på kvinnor på Afghanistans landsbyggd. För ett år sedan gick en annan dokumentär, som hette "Bhaza Bhari" eller något liknande. Där fick man följa förslavade pojkar som lärdes upp till dansare och prostituerade. De använde alltså inte ha kvinnor till detta, de ville hellre ha män.
netha
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 11:44) *
Dom har onekligen en märklig syn på kvinnor på Afghanistans landsbyggd. För ett år sedan gick en annan dokumentär, som hette "Bhaza Bhari" eller något liknande. Där fick man följa förslavade pojkar som lärdes upp till dansare och prostituerade. De använde alltså inte ha kvinnor till detta, de ville hellre ha män.

Jamen det programmet såg jag och om jag inte minns fel så la jag in länk. Sååå sorgligt var det också med dessa pojkar som utnyttjades. Deras ögon var "döda/nollställda" man såg ingen livsglädje där.
Sååå sjukgt det hela!!!!
Eva i Skåne
Repris ikväll kl 21. Jag ska se.
Huggorm
Jag såg programmet, men missade början och slutet rolleyes.gif Om någon vet hur det slutade får ni gärna berätta. Fick dom till en skilsmässa eller vad hände? Där jag stängde av skulle de försöka gillra en fälla för att få maken med till domstolen
Rihane
Maken hamnade i fängelse för andra brott han begått.
Sedan försvann filmteamet en månad och när dom kom tillbaka satt det hänglås på bostaden.
Styvfadern hade gift bort 10 åringen och stuckit. Systrn som ville få skilsmässa flyttade till skyddat boende och väntade fortfarande på skilsmässa från mannen som sitter i fängelse.
netha
Stora flertalet vill inte/vågar inte se liknande program = de slår sönder deras verklighetsbild = gör dem osäkra på vad som eg är .....
zaaritha
Jag tittade o mådde dåligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon