Full version: så tagetes
theca
hur är det klokast att så tagetes? i större kruka-många eller försöka få dom nerpetade en och en? och när ska detta ske?
har en gång tidigare sått tagetes,det är säkert 15 år sedan, o de var som hårstrån när jag planerade ut dem,men fina blev dom.kommer dock inte alls ihåg hur jag sådde dom.
Åsa, mälardalen zon 2
Runt början av april kan vara lagom att så, det går bra att bredså i låda och sedan skola dem i krukor. Jag brukar behandla fröerna som ljusgroende tycker de gror lite snabbare då.
theca
okej! tackar! då e det snart dags..vart ska allt rymmas...
malcolm
Jag älskar tagetes och brukar så fröna ett och ett i såjord i torvkrukor som jag placerar i minidrivhus med plastlock över. Tagetes är tacksamma och i stort sett varenda frö brukar gro, Minidrivhuset har jag haft i vardagsrumsfönstret (österläge) och där har de fått stå utan vidare skötsel förutom några droppar vatten om det behövts. När plantorna blivit så stora att de slår i taket har jag lyft av locket och när de blivit varmare ute har jag ställt in hela konkarongen i växthuset utan vare sig extra värme eller belysning tills det varit dags för utplantering. Man behöver inte skola om dessa tacksamma blommor och man kan plantera ut dem med torvkruka och allt när det är dags. Lycka till!
Crazy4Flowers
Har aldrig gillat Tagetes men tror att jag ska så lite i år, dom ska vara så bra för jorden och vad gör man inte för jordens skull, läste att dom ska vara jättebra att ha i växthus, förvirrade ohyra tror jag att det var. Man läser så mycket lätt att bli osäker på saker o ting....
Platinum
CITAT (Crazy4Flowers @ 28-03-2011, 14:33) *
Har aldrig gillat Tagetes men tror att jag ska så lite i år, dom ska vara så bra för jorden och vad gör man inte för jordens skull, läste att dom ska vara jättebra att ha i växthus, förvirrade ohyra tror jag att det var. Man läser så mycket lätt att bli osäker på saker o ting....

Tagetes mot nematoder vill jag minnas.
niggle
CITAT (malcolm @ 28-03-2011, 13:36) *
Jag älskar tagetes och brukar så fröna ett och ett i såjord i torvkrukor som jag placerar i minidrivhus med plastlock över. Tagetes är tacksamma och i stort sett varenda frö brukar gro, Minidrivhuset har jag haft i vardagsrumsfönstret (österläge) och där har de fått stå utan vidare skötsel förutom några droppar vatten om det behövts. När plantorna blivit så stora att de slår i taket har jag lyft av locket och när de blivit varmare ute har jag ställt in hela konkarongen i växthuset utan vare sig extra värme eller belysning tills det varit dags för utplantering. Man behöver inte skola om dessa tacksamma blommor och man kan plantera ut dem med torvkruka och allt när det är dags. Lycka till!

Jag älskar också dessa blommor! Jag har förstått att det inte anses vara "god smak" att göra det, vilket gör att jag älskar dem ännu mer.
Fantastiska blommor som är väldigt lätta att fröså. Man kan göra på olika sätt, och det funkar ändå.
Resultatet blir en lysande liten blomma som trivs och frodas, även i torka.
Den lättaste av de olika sorterna är kryddtagetes, som dessutom självsår sig överallt.
Lycka till! (Man kan inte misslyckas)

niggle
gnon49
Själv sår jag dom ute; i ett land, i mitten av maj. Dom är så lättgrodda att jag tycker det är enklast så. Där har jag sedan ett "rikt förråd" av tagetesplantor som jag allteftersom planterar ut i trädgården. Rådjuren äter dom i alla fall inte.
theca
tack för alla tips!
jag älskar dem inte,men de små och enkelblommiga gillar jag.de där stora jättedubbla är inte i min smak.
men jag tänkte oxo ha dem som förvirrare åt odjurena..alltså ohyran naughty.gif
Snöflinga
Tagetes är också bra att sätta i morotslandet som skydd mot morots flugan.
theca
jag har sått 2 olika tagetes..nån mini,som gick att ha i sallader,bestäld från hyötykasviyhdistys.
och en billig påse vanliga tagetes.de vanliga kom upp på en gång.men de dyrare visar inga livstecken ännu efter 3 veckor?? e fröna dåliga eller vad har jag gjort för fel? ska man täcka fröna eller inte?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon