hajlila
Jag tycker att i den stora djungeln av trädgårdslitteratur finns det ett litet glapp för oss som redan kan en del men inte är så bevandrade att vi plöjer igenom böcker för fackmän.

Många gånger blir jag litet besviken när jag bläddrar i trädgårdsböcker - samma information om och om igen. Ja, jag menar inte att man skall ändra på bekräftade fakta men nog är det kul att få den där känslan "aha, det är så det funkar, då förstår jag varför den sådden inte blev bra".
Jag har hittat en sådan och eftersom den, i mina ögon, inte verkade så spännande vid första anblick så är det kanske fler som kommer att missa den.

I "Förökning & beskärning" av Miranda Smith och Steve Bradley fann jag tex. exakta tips om hur förbehandlingar av olika frön kan påskynda groningen.

Om du redan vet att man kan tvätta bort en fenolförening, ett kemiskt hölje som ligger runt persilje- och morotsfrö för att de inte skall gro före tidigt, och därmed förkorta groningstiden från tre veckor till en vecka. Att stratifieringen för Phlox lyder: frys 2 veckor, blötlägg 7 dygn, byt vatten dagligen, för Akleja kyl 2-8 veckor, för Salvia kyl 1 vecka osv., då är detta kanske inte en bok för dig.
För oss andra som är så mkt nybörjare att vi fortfarande gillar riktigt exakta och handfasta råd så var detta mycket intressant läsning.

Kanske någon annan kan tipsa om sin senaste favoritbok inom trädgårdsgenren?
karinc
Men vad lustigt! Jag köpte en JÄTTEBILLIG bok på Rusta (9 kronor, inbunden) som hette "växtförökning"...av Steven Bradley! Och jag tyckte att den boken var väldigt bra (handlar om olika sätt att föröka; lökar, frö och sticklingar) och tydligt skriven. Då vet man (jag) det: håll utkik efter hans böcker! smile.gif
kerstin z5-6
RHS Encyclopedia of Garden plants
6000 bilder såtips till allt språk Engelska en tegelsten

Jag undrar om man ska ge ut en sårådsbok smile.gif Frysa pholoxfrö är ju helt befängt om de menar i "frysen"
catski
Ja mycket böcker finns det, jobbar i en bokhandel så jag "råkar" köpa en hel del..
Jag tycker om alla trädgårdsböcker men jag förstår vad du menar,man vill läsa nått nytt.
Jag älskar både trädgårdböcker och matböcker och ofta tittar jag bara på bilderna.
Nu har det precis kommit ut en omarbetad utgåva av växtskydd-Ingrid Åkesson.Och så har det kommit nytryck av Handbok för köksträdgården av Lena Isrealsson.Väldigt bra böcker tycker jag.Det finns en mindre version som kom ut förra året som heter Grönsaksodling av Lena Isrealsson den vann pris för bästa trädgårdsbok 2010, men om du inte har någon köp den stora Handboken för köksträdgården.
Sedan tycker jag att Marie och Björn Hansson skriver bra böcker: En bok som heter Perenner och en som heter Kryddväxter.Och vill man ha mer som en kokbok som man kan få lite inspiration av vad man kan använda sina kryddväxter till så gillar jag boken Aromatiska blad av Per-Ove Kårfors och Roland Persson.
Roligt med böcker rolleyes.gif
Ludvig Johansson
Jag tycker att min bok "Odla exotiskt i din trädgård" om hur man zonknäcker växter är annorlunda och tillför ny kunskap. Den finns på bibliotek eller så kan kan man köpa den från mig eller från valfri internet bokhandel.
catski
Vad är det för fel på att köpa den i en "vanlig" Bokhandel? om den inte finns hemma hos din lokala Bokhandel så går den att beställa hem till kund.Tycker det är lite tråkigt att t.o.m du som författare hänvisar till en Internet Bokhandel, när det är vi som jobbar i en Bokhandel som står för kunskapen och är "skyltfönstret" ut till kunden.Sen är valet upp till var och en vart man vill handla såklart! Ja din bok är fin och väldigt speciell i den genren. rolleyes.gif

CITAT (Ludvig Johansson @ 31-03-2011, 22:15) *
Jag tycker att min bok "Odla exotiskt i din trädgård" om hur man zonknäcker växter är annorlunda och tillför ny kunskap. Den finns på bibliotek eller så kan kan man köpa den från mig eller från valfri internet bokhandel.

Ludvig Johansson
Vad kul att du känner till den! Det är såklart roligt om den säljs i vanliga bokhandlar men de flesta sådana verkar tycka den är för icke-kommersiell för att ingå i sortimentet. Den sälj hos Götebprgs botaniska trädgård i allafall och det känns roligt.
Överbölingen
Hej Ludvig!
Den skall jag leta reda på.

Ludvig Johansson
Härligt! Det finns bild från Indalen med i den, givetvis i vinodlingssammanhang!
hajlila
Ska bli roligt att läsa din bok Ludvig! Känns extra kul att ha fått ett tips direkt från författaren.

Många andra bra tips som bäddar för nya intressanta läsupplevelser också!
Och Catski- vilken dröm att ha sådan tillgång till nya böcker (jag är en freak för böcker även inom andra genres än trädgård)! Jag förstår att du är duktig på ditt jobb för Handbok för köksträdgården av Lena Isrealsson är redan en absolut favorit och "mitt i prick" för min kunskapsnivå.

Har skaffat en annan typ av bok, trädgård-mat och- livstils-typen, ser fram emot att bekanta mig med den i eftermiddag, den heter Stefans lilla gröna av Stefan Sundström.

Passar på att fråga när man är inne på böcker:
Jag har letat ett tag i antikvariat efter en gammal favorit som inte verkar finnas ny längre. Om någon har den, vill sälja eller vet var den finns får ni gärna kontakta mig.
Det är Självhushållning av John Seymore. Engelsk upplaga har jag hittat men jag vill ha den Svenska översättningen.
Peztis
Vad lustigt, när jag såg trådtiteln så tänkte jag omedelbart på min bok om förökning och beskärning. Ock så är det den första som rekommenderas!

Den har faktiskt blivit som en liten bibel för mig trots att det bara är ett år sedan jag fick den!

Den lilla boken har jag också. Står en hel del bra saker där med men den första är bättre!

Med min bok så menar jag alltså Steve Bradleys och Miranda Smith's bok. Jag har inte gett ut någon bok.

Än... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon