Jag tycker att i den stora djungeln av trädgårdslitteratur finns det ett litet glapp för oss som redan kan en del men inte är så bevandrade att vi plöjer igenom böcker för fackmän.
Många gånger blir jag litet besviken när jag bläddrar i trädgårdsböcker - samma information om och om igen. Ja, jag menar inte att man skall ändra på bekräftade fakta men nog är det kul att få den där känslan "aha, det är så det funkar, då förstår jag varför den sådden inte blev bra".
Jag har hittat en sådan och eftersom den, i mina ögon, inte verkade så spännande vid första anblick så är det kanske fler som kommer att missa den.
I "Förökning & beskärning" av Miranda Smith och Steve Bradley fann jag tex. exakta tips om hur förbehandlingar av olika frön kan påskynda groningen.
Om du redan vet att man kan tvätta bort en fenolförening, ett kemiskt hölje som ligger runt persilje- och morotsfrö för att de inte skall gro före tidigt, och därmed förkorta groningstiden från tre veckor till en vecka. Att stratifieringen för Phlox lyder: frys 2 veckor, blötlägg 7 dygn, byt vatten dagligen, för Akleja kyl 2-8 veckor, för Salvia kyl 1 vecka osv., då är detta kanske inte en bok för dig.
För oss andra som är så mkt nybörjare att vi fortfarande gillar riktigt exakta och handfasta råd så var detta mycket intressant läsning.
Kanske någon annan kan tipsa om sin senaste favoritbok inom trädgårdsgenren?