CurlySue
Hej
ska utöka antalet pallkragar med 6 st, det borde väl bli billigare och bättre(?) jord om man köper i en BigBag än på tex Bauhaus?

Har googlat runt lite men hittar inget. Vad kostar det med hemköring inom Stockholmskommun ?
Fågelvägen
Förra sommaren beställde jag makadam och planteringsjord i storsäck från Jehander. Planteringsjorden kostade 690 kr, transporten 350 kr, + moms. Jag tyckte jorden var bra, inte enbart den vanliga modellen torv + handelsgödsel, utan lite sandig och lagom lerblandad för att hålla fukten.

Också företaget BigBag säljer jord i storsäck. Blir såvitt jag minns billigare ju fler man beställer.

Tälje Trädgårdsprodukter säljer jord i säckar (större än de vanliga 50 l) som de kör hem.

Planteringsjord har testats (du kan försöka googla på "planteringsjord") och Plantagens Specialjord, naturgödslad, var den bästa naturgödslade jorden.

Det går 4 st 50 liters säckar i en pallkrage om man radat 2 kragar på varann.

CurlySue
oj! Tack! tummenupp.gif
vilket utförligt svar. thanks.gif
Ally
Hmm! Låter mycket billigare än det jag köpte förra året från K-Rauta, Hasselfors storsäck 700 liter för 1500:- !! (inklusive hemleverans)
blink.gif
smuleborg
Jämför kvalitet också. Billigt kan vara riktigt dålig ekonomi.
CurlySue
bauhaus säckjord kostar 400 kr för 1 m2. vad är det för kvalité på den?
tror märket är Gardol(?) och 5 säckar (250l) för 99 kr
Malin_MeL
CITAT (CurlySue @ 30-03-2011, 11:08) *
bauhaus säckjord kostar 400 kr för 1 m2. vad är det för kvalité på den?
tror märket är Gardol(?) och 5 säckar (250l) för 99 kr

värdelös måste jag säga, jag hade den jorden förra året, i pallkragarna funkade det hyffsat för där hade jag annan jord att blanda upp med. men i växthuset körde jag 100 % BAUHAUS gardol. den blev så kompakt att den knappt gick att vattna.

tidigare har jag köpt plantagen naturgödslade 3 säckar för 100 eller 129 eller nåt sånt, den var bra!

ska du fylla tomma pallkragar så avråder jag från bauhaus jorden, har du jord att blanda ut med så går det bra.
CurlySue
hittade testet, och gardol var näst sämst. Men jorden borde funka att grunda med i en pallkrage och sen sista halvan ha bättre jord med mer näring i. alt. att gödsla jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon