Rihane
När är det dags att städa riset från perennerna?
Har lämnat kvar dom som ett skydd för växterna över vintern men nu sa dom på ett trädgårdsprogram att man ska städa bort dom för att ge växterna en chans att växa.

Har en balkong full med perenner och det riktigt kliar i fingrarna att få städa undan lite men jag vill inte göra något dumt.

Riset som jag isf klipper bort ska dom ner i krukorna igen, eller är det ogjort om det inte handlar om en trädgård?
Maggan H
Jag har börjat räfsa bort i rabatterna, kastar bort det vissna på komposten. Inte mkt näring i det nu.
gnon49
Har klipp ner vissna perenner för några dagar sen. Lägger det över växterna mot vårsolen. Men det skall nog inte tynga växterna utan jag lägger det försiktigt o luftigt över dom. Jorden måste ju torka upp också.
Rihane
Tackar,
tror jag förstår. Riset kan fortfarande ses som skydd och då mot vårsolen.
Kan, om jag förstått det rätt, börja klippa ner och städa undan lite försiktigt om jag vill.
Fick även svar på att för näringens skull är det ingen idé att lämna det kvar.
pejori
Har brjat att rensa lite försiktigt nu i helgen.
Sparar lite runt rosor och klematis, men rensar bort runt vårblommorna (påsklljor och aklejorna)
PO Tatis
Har rensat bort det mesta vinterståndare och höstlöv här i zon 1, och återtäckt känsliga växter med granris eller fiberduk. Har en hel del lökväxter bland perennerna, som behöver komma fram i ljuset. Granriset skyddar löjtnanthjärtan, jättestäpplilja, nävor och liknande som redan har kommit en bra bit, om än lite för tidigt.
[attachment=59250:varblommor_8235.jpg]

tummenupp.gif
Iren
Ser ut som om du fick lön för mödan biggrin.gif Men de flesta i tråden verkar bo i zon 1?? Väntar nog lite till...
Peztis
Jag lugnar min också, det får bli en fin dag i april som jag tar tag i den biten. Jisses, jag skulle först få börja med att skotta bort snön från rabatterna innan jag kunde ta tag i riset från förra året! biggrin.gif
Och rå bor jag några mil norr om Stockholm.
Iren
CITAT (Peztis @ 29-03-2011, 16:23) *
Jag lugnar min också, det får bli en fin dag i april som jag tar tag i den biten. Jisses, jag skulle först få börja med att skotta bort snön från rabatterna innan jag kunde ta tag i riset från förra året! biggrin.gif
Och rå bor jag några mil norr om Stockholm.

laugh.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (Iren @ 29-03-2011, 12:49) *
Ser ut som om du fick lön för mödan biggrin.gif Men de flesta i tråden verkar bo i zon 1?? Väntar nog lite till...

här är nedklippt allt visset tummenupp.gif tycker det är trist att se allt det bruna och torra.
Aqvakul
Jag klippte ner det i helgen, men lät det mesta ligga kvar som skydd.. (zon 1)
Rihane
Intressant och läsa hur ni gör och varför.
Kom lite av mig för det är kallt och snöade både igår och idag.

kerstin z5-6
Har 2 meter snö.. men när det går ja klipper i bitar lämnar, inget näringsvärde men det ger luftigare jord
Rihane
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-03-2011, 22:07) *
Har 2 meter snö.. men när det går ja klipper i bitar lämnar, inget näringsvärde men det ger luftigare jord

"Luftigare jord" betyder det att vattnet rinner igenom jorden lättare då?

Varför vill man ha luftigare jord med andra ord?
hattstugan
Här i Enköpings Parker klipps allt torrt ner på våren och lämnas kvar som täckning och det är den enda gödsel som tillförs och här är det prunkande och vackert!

Luftigare jord är bra för allt levande i jorden inget gillar kompakt jord varken rötter eller mikroorganismer!
Wilmer
Lämnar kvar klippet åt maskarna tex. men det retar pedanterna till grannar är jag helt övertygad om.
Iren
Brukar hacka/klippa ner och låta ligga (för att få lite struktur på min sandjord) tills i alla fall värsta kalla nätterna är förbi och då "grov"krattar jag bort det som inte maskarna har gottat sig åt... Vad grannarna tycker vill jag nog helst inte veta laugh.gif

Sen håller jag med flaxss om att det är fint att få bort det vissna o trista men har åkt på lite bakslag, med kalla nätter, på våren så jag är lite försiktig....
Aizy
CITAT (PO Tatis @ 29-03-2011, 11:24) *
Har rensat bort det mesta vinterståndare och höstlöv här i zon 1, och återtäckt känsliga växter med granris eller fiberduk. Har en hel del lökväxter bland perennerna, som behöver komma fram i ljuset. Granriset skyddar löjtnanthjärtan, jättestäpplilja, nävor och liknande som redan har kommit en bra bit, om än lite för tidigt.
[attachment=59250:varblommor_8235.jpg]

tummenupp.gif

Lite off-topic, ursäkta för det, men du råkar inte ha sortnamnet för irisen på bilden? Den är helt underbar wub.gif
PO Tatis
CITAT (Aizy @ 02-04-2011, 21:06) *
Lite off-topic, ursäkta för det, men du råkar inte ha sortnamnet för irisen på bilden? Den är helt underbar wub.gif

Det är Våriris (Iris reticulata 'Harmony' ), blir ca 15 cm hög.
Aizy
CITAT (PO Tatis @ 03-04-2011, 01:59) *
Det är Våriris (Iris reticulata 'Harmony' ), blir ca 15 cm hög.

Tack! Den åker utan vidare in på min inköpslista smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon